2025-04-14, 17:17
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ja precis!

Jag skulle estimera att det är varken fler eller färre pundare sen 10 år sedan. Men jag har inte kollat upp någon statistik på detta.
Citera
2025-04-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan Du ge självupplevda exempel?

Hon har ingen relevant sådan. Det där är en sån där tröttsam jävla åsikt som bortkomna bönder har. Det säger mer om dem själva än något annat.
Citera
2025-04-14, 17:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarkeADOLF
Hallå! Nyss när jag var i stockholm slogs jag av en tanke: alla stockholmare ser (nästan) konstiga ut. såhär menar jag: är man hemma i sin vanliga miljö eller nästan var som helst annars i sverige så ser folk rätt vanliga ut men inte i stockholm! nästan alla där ser uppklädda eller "styleade" ut på nåt vis.
Förstår ni vad jag menar och håller ni med? Isåfall varför är det så?!
Så ser vanliga stockholmare ut.
Citera
2025-04-14, 18:20
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Nej tänk att de inte är det. Hemska arroganta människor som gör att man inte vill besöka huvudstaden.

Kan Du ge exempel på egna erfarenheter?
Citera
2025-04-14, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Är det inte så att ju viktigare ett ställe är, desto viktigare/finare klär sig folket på stället? I Stockholm finns jättemycket viktiga saker, som riksdagen och det stora huset knugen bor i.

Sen en massa viktig historia med. Och viktiga kändisar bor där med samt jätteviktiga politiker som har livvakter för de är så viktiga. Jag tror att detta smittar av sig och alla vill se viktiga ut.

Bor du på ett ställe där inget viktigt finns eller ingen är viktig så blir det tvärtom. Det är bara och googla på småorter på Wikipedia och om det i princip står blankt under sektionen "Kända personer ifrån Ort XXX" så ser folk antagligen ut som de åtalade i FUP:en på det där WT mordet i Norrland, där massa feta ungdomar med tumring, piercing i läppen, varselkläder och bakåtvänd keps slog ihjäl någon annan liknade person för en skuld på 100 kronor eller vad fan det var.

Stockholmare är generellt arroganta skitstövlar som tror att de är fruktansvärt märkvärdiga.

Ett par exempel som jag en gång nämnde i en annan tråd:

1) En vän och jag var en sommardag i Fiskebäckskil, som är ett litet samhälle precis mitt i Bohuslän. Vi åkte långsamt i min väns bil genom byn. När vi körde extra långsamt genom en av de smala gatorna kom det en gubbjävel på 75-80 efter oss på cykel och plingade indignerat på sin cykelklocka för att han ville köra om oss. Ingen bohusläning skulle göra något sådant. Endast en badjävel från Stockholm beter sig så. Vem fan kör ens om en bil med sin cykel och i synnerhet när man med bred marginal är ålderspensionär! Som om han hade bråttom någon annanstans än till kyrkogården.

2) Också i Fiskebäckskil. Vi frågade en kvinna om det var genomfart i småbåtshamnen. Hon svarade på stockholmska att det var det inte. Vi körde ner där ändå. Givetvis var det genomfart. Kärringen tyckte bara inte att vi skulle köra igenom där, eftersom jag själv är bohusläning och min vän göteborgare. Stockholmare anser att de äger hela Sverige och att lokalbefolkningen är mindervärdig.
Citera
2025-04-14, 20:43
Medlem
trallexs avatar
Var såg du de här "vanliga" stockholmarna?
Vad anses som en "vanlig stockholmare"?

Jag är boende här (inflyttad) och kan lite förstå vad du menar. När man är ute där det är mycket folk kan man ibland se folk som man "vad fan gör den här människan om dagarna?" Däremot tycker jag resten av alla andra ser ut som alla andra.

Det jag tror har hänt här är att du har vistats i miljö med mycket fler folk i rörelse än vad du är van vid. Detta medför att nu ser fler "konstiga" stockholmare i din mening. Men egentligen har ditt urval bara blivit större.
Citera
2025-04-14, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Var såg du de här "vanliga" stockholmarna?
Vad anses som en "vanlig stockholmare"?

Jag är boende här (inflyttad) och kan lite förstå vad du menar. När man är ute där det är mycket folk kan man ibland se folk som man "vad fan gör den här människan om dagarna?" Däremot tycker jag resten av alla andra ser ut som alla andra.

Det jag tror har hänt här är att du har vistats i miljö med mycket fler folk i rörelse än vad du är van vid. Detta medför att nu ser fler "konstiga" stockholmare i din mening. Men egentligen har ditt urval bara blivit större.

Det är inte bara kläderna. De har ett kroppsspråk som antyder att de är väldigt betydelsefulla och har väldigt bråttom. Gubbfan som jag nämnde i mitt förra inlägg kunde inte ens slappna av fast han var pensionär och cyklade i en liten badort.
Citera
2025-04-14, 21:12
Medlem
trallexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är inte bara kläderna. De har ett kroppsspråk som antyder att de är väldigt betydelsefulla och har väldigt bråttom. Gubbfan som jag nämnde i mitt förra inlägg kunde inte ens slappna av fast han var pensionär och cyklade i en liten badort.
Det här anektodotala exemplet låter mer som det beskriver en rik dryg åldring.
Citera
2025-04-14, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Det här anektodotala exemplet låter mer som det beskriver en rik dryg åldring.

Ja, han var nog rätt tät, när jag tänker på det, men jag kan inte tänka mig någon från utanför Stockholm som försöker köra om en bil på sin cykel...
Citera
2025-04-14, 22:08
Medlem
El-gigantes avatar
kan det vara så att din standard på "normal" är typ, smällfet, keps med fettfläckar på, 8 år gammal tshirt med harley davidson-tryck och flera hål i så man ser den håriga buken och magens "underboob", mjukisar, flottit, totalt okammat hår och crocs? typ som gemene lantis är?
Citera
2025-04-14, 22:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Ja, du lyckades verkligen med att förmedla ödmjukhet..
Mesighet och dåliga självkänsla i kombination med falsk blygsamhet och avundsjuka är både patetisk och beklämmande.
Citera
2025-04-14, 23:00
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Kan Du ge självupplevda exempel?

Citat:
Kan Du ge exempel på egna erfarenheter?

Självklart kan jag det. Varför frågar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in