Citat:
Ursprungligen postat av
wennerberg
Du verkar gömma din dåliga självkänsla bakom ord som ”biologi” och ”evolution” för att slippa erkänna att du helt enkelt inte har något att erbjuda i konkurrensen med andra män.
Du vill ha kvinnor som ingen annan man har haft. Inte för att dom är bättre partners, utan för att då har dom inget att jämföra dig med. Din retorik signalerar att allt detta svammel från dig är en copingstrategi snarare än någon vetenskap.
Sen fattar jag inte dina teorier. Det känns rimligare att män biologiskt skulle dras till kvinnor som andra män också vill ha. Typ något i stil med ”mate choice copying”, som mig veterligen faktiskt är belagt inom forskningen, till skillnad om dina pubertala fantasier om ”exklusivitet”.
Det är fascinerande hur snabbt vissa springer till personangrepp så fort man nämner biologi eller evolution, som om naturvetenskap plötsligt är "incel-retorik" bara för att den inte stämmer överens med deras vänster/feministiska ideologiska fantasier. Men nej, jag har varken dålig självkänsla eller något att copa med. Mina tidigare relationer har varit med kvinnor som hade få eller inga tidigare partners, inklusive en oskuld när jag var yngre. Jag vet hur det känns att vara först, jag vet också skillnaden i lojalitet, respekt och band när man inte konstant tävlar mot spöken från tidigare relationer.
Det här handlar inte om osäkerhet, det handlar om verklighet. Du kan inte socialt konstruera bort hundratusentals år av evolution bara för att det stör ditt narrativ. Kvinnors sexuella historia spelar roll för män, inte för att män är svaga utan för att vi är biologiskt programmerade att vara vaksamma mot risken att investera i andras avkomma. Det är inte en copingstrategi, det är ett resultat av selektionstryck som format hela mänsklighetens historia.
Du nämner mate choice copying vilket faktiskt är en legitim mekanism, men du misstolkar den totalt. Det handlar inte om att män dras till kvinnor för att andra män har haft dem, utan att sociala bevis kan förstärka uppfattningen om attraktivitet, inte lojalitet eller långsiktigt värde. Kvinnor gynnas i större grad av mate choice copying, särskilt i valet av partners med hög status. Men när det gäller mäns val för långsiktiga relationer, då vänds ekvationen. Då är exklusivitet, lojalitet och tillförlitlighet centralt.
Ja, kvinnor har fler möjligheter att ligga runt, biologin gynnar det. De flesta män är villiga att ha tillfälligt sex med en genomsnittligt, även mindre attraktiv kvinna. Men kan betyder inte att man bör. Män döms efter vad de kan erbjuda, kvinnor döms efter vad de bevarar. En kvinna som lever som en man sexuellt tappar sitt långsiktiga relationsvärde, inte för att män är elaka utan för att vi undermedvetet vet att tidigare partnerantal korrelerar med lägre lojalitet, högre risk för otrohet och sämre relationsstabilitet. Det finns faktisk forskning som stödjer detta till skillnad från det du kallar pubertala fantasier.
Kvinnors sexuella val är strategiska, de vill ha kvalitet. Mäns sexuella val, särskilt för korta relationer, är betydligt mindre selektiva. Men när det gäller långsiktiga relationer vänder män blicken mot något helt annat, stabilitet, trohet, tillit. Det är inte ett patriarkalt påhitt, det är ett inbyggt biologiskt filter, ett skydd mot att bli investerad i ett barn som inte är ens eget, mot att bli känslomässigt exploaterad.
Du kan kalla det vad du vill men i slutändan, män som sätter standarder har inte dålig självkänsla, de har självrespekt. Och kvinnor som förstår detta är inte förtryckta, de är kloka nog att navigera verkligheten istället för att låtsas leva i en ideologisk drömvärld.
Studier och källor
-Teachman, J D. Premarital Sex,
Premarital Cohabitation, and the Risk of
Subsequent Marital Dissolution Among
Women, Journal of Marriage and Family
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1741-3737.2003.00444.x
- Shackelford, T K, Goetz, A T, Guta, F E,
Schmitt, D P. Mate guarding and
frequent in-pair copulation in humans,
complementary anti-cuckoldry tactics, Human
Nature
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26181471/