Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag har inte påstått någonting om satelliter mer än att det inte skulle vara någon skillnad på deras positioner på en platt jord jämfört med en sfärisk jord, skulle en satellit befinna sig över Sydney så befinner den sig ovanför Sydney oavsett om jorden är platt eller sfärisk.
Men, din övertygelse om dessa satelliter grundar sig alltså på en databas där någon slaskar in värden?
Nej, jag har varit ute och tankat ner data från, bland annat, vädersatelliter i realtid. Jag har dock behövt databaserna för att veta när, var och hur snabbt satelliten rör sig över himmelen. Det fina är att idag kan vem som helst göra det då utrustningen är så billig. Det är faktiskt riktigt kul.
En satellit kan ju inte bara "hänga" över Sydney. Vad får den att inte flyga iväg eller ramla ner på marken igen?
Jag upprepar:
Varför flyger inte en satellit, som är i ekvatorial omloppsbana, iväg ut i rymden? Vad håller den på plats?
Varför har ingen tagit bilder från undersidan på den platta jorden? Det finns gott om satelliter i polär omloppsbana.