2025-04-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Bra att du också är här nu när vi pratar om satelliter.

Har du varit ute och mätt än?

"Ute", i rymden? eller vad menar du?
Citera
2025-04-14, 00:01
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
"Ute", i rymden? eller vad menar du?

Ja men precis. Det är lite svårt att ha satelliter någon annanstans.
Vi har ju diskuterat detta några hundra sidor bakåt i tråden.
Citera
2025-04-14, 00:03
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Och som på beställning: ett svar i form av en motfråga, följt av ett försök att byta ämne. Du levererar verkligen klassisk plattjordar-retorik med kirurgisk precision. Nästa steg: hänvisa till YouTube och kalla alla som inte håller med för får. > "Vetenskapliga artiklar: peer-reviewed, baserade på åratal av forskning. YouTube: 'Hej guys, idag ska vi bevisa att gravitation är en lögn, med hjälp av en badboll och ett kylskåp)

Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Citera
2025-04-14, 00:06
Avslutad
Citat:
Kan du sluta besvara mina frågor med en fråga?

Du slingrar dig.

Inte alls, jag är intresserad av vad utgångsläget är, vet du vilka banor satelliterna åker?
Citera
2025-04-14, 00:08
Avslutad
Citat:
Och som på beställning: ett svar i form av en motfråga, följt av ett försök att byta ämne. Du levererar verkligen klassisk plattjordar-retorik med kirurgisk precision. Nästa steg: hänvisa till YouTube och kalla alla som inte håller med för får. Typ : . YouTube: Hej guys, idag ska vi bevisa att gravitation är en lögn, med hjälp av en badboll och ett kylskåp)

Användaren vill diskutera satelliter och jag diskuterar satelliter, så på på vilket sätt byter jag ämne menar du?
Citera
2025-04-14, 00:10
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Inte alls, jag är intresserad av vad utgångsläget är, vet du vilka banor satelliterna åker?

Ja, absolut. Det finns gott om databaser med de flesta satelliters banor och aktuella positioner. Bara att googla.

Men frågan är inte vad jag vet utan hur det är möjligt att ha satelliter i omloppsbana runt en platt jord.
Citera
2025-04-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men fattar du inte att enda svaret på min fråga blir: det måste till att klotet expanderar i accelererande takt.

Enda lösningen som sagt, om man inte vill ta till hokus pokus som "krökt rumtid" .

Eftersom du inte förstår ett skit vad allmänna relativitetsteorin handlar om är det bättre du skippar den delen. Du förstår inte ens Newtons lagar. Blir bara tråkigt när du svarar hokos pokus på saker du inte förstår.

Du kan svara på SecretGarden352s frågor istället.
Citera
2025-04-14, 00:19
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Användaren vill diskutera satelliter och jag diskuterar satelliter, så på på vilket sätt byter jag ämne menar du?

Du säger att du diskuterar satelliter, men det du egentligen gör är att kasta motfrågor som en plattjordare kastar paj – utan riktning, utan substans, men med en imponerande entusiasm. Att prata om satelliter utan att förstå hur jorden fungerar är som att recensera flygplan från insidan av en grotta. Men visst, fortsätt gärna — det är som att se någon försöka förklara kvantfysik med hjälp av en brödrost och konspirationsteorier från TikTok.

Citera
2025-04-14, 00:23
Avslutad
Citat:
Ja, absolut. Det finns gott om databaser med de flesta satelliters banor och aktuella positioner. Bara att googla.

Men frågan är inte vad jag vet utan hur det är möjligt att ha satelliter i omloppsbana runt en platt jord.

Deras aktuella positioner är såklart även kompatibelt med likadana positioner på en platt jord.
Citera
2025-04-14, 00:29
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Deras aktuella positioner är såklart även kompatibelt med likadana positioner på en platt jord.

Ok, det var ju intressant. Jag är inte säker på att din kompis Fleuch håller med.

Så varför flyger inte en satellit, som är i ekvatorial omloppsbana, iväg ut i rymden? Vad håller den på plats?

Varför har ingen tagit bilder från undersidan på den platta jorden? Det finns gott om satelliter i polär omloppsbana.
Citera
2025-04-14, 00:34
Avslutad
Citat:
Ok, det var ju intressant. Jag är inte säker på att din kompis Fleuch håller med.

Så varför flyger inte en satellit, som är i ekvatorial omloppsbana, iväg ut i rymden? Vad håller den på plats?

Varför har ingen tagit bilder från undersidan på den platta jorden? Det finns gott om satelliter i polär omloppsbana.

Jag har inte påstått någonting om satelliter mer än att det inte skulle vara någon skillnad på deras positioner på en platt jord jämfört med en sfärisk jord, skulle en satellit befinna sig över Sydney så befinner den sig ovanför Sydney oavsett om jorden är platt eller sfärisk.

Men, din övertygelse om dessa satelliter grundar sig alltså på en databas där någon slaskar in värden?
Citera
2025-04-14, 00:36
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:
Fakta om jordens form:

1. Satellitbilder i realtid: Det finns otaliga bilder och videor från satelliter och rymdstationer som visar jorden som en sfär, både i stillbilder och i realtid (t.ex. från ISS – Internationella rymdstationen).

2. Gravitationspåverkan: En rund form är den enda som kan ge en jämn gravitation åt alla håll. Om jorden var platt skulle gravitationen vara ojämn, vilket inte stämmer med observationer.

3. Skuggans rörelse: Under en månförmörkelse, när jorden skuggar månen, kan vi tydligt se att skuggan är rund. Detta beror på att jorden är sfärisk.

4. Flygplansrutter: De globala flygplansrutterna är anpassade för att fungera på en rund jord, och vi har exakt kunskap om hur man navigerar runt jordklotet, vilket inte skulle vara möjligt på en platt jord.

5. Fysik och astronomi: Den vetenskapliga modellen för gravitation och rörelser i solsystemet bygger på att jorden är rund, och de observationer som görs inom astronomi stämmer med denna modell.

Att påstå att jorden är platt ignorerar dessa bevis och den samlade kunskapen som vi har byggt upp genom flera hundra år av vetenskaplig forskning och observation.

Vi kan väl hålla oss till ämnet och fakta, istället för att prata om fantasiteorier och sidospår som ändras från dag till dag.

Touche. You killed it. Platt jord-hypotesen ligger nu plattare än någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in