2025-04-13, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Till att börja med så fungerar ju inga omloppsbanor vilket är ett ganska stort bekymmer. Vad har du för tankar om det?

EDIT: Redigerade bort ett överflödigt "betyder"

Varför skulle det vara ett "ganska stort bekymmer" med omloppsbanor eller banor runt en platt jord?
Citera
2025-04-13, 23:24
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Varför skulle det vara ett "ganska stort bekymmer" med omloppsbanor eller banor runt en platt jord?

Jag misstänkte att du skulle möta min fråga med en fråga...

Jag är dock glad att du inte förnekar deras existens.

Det beror ju lite på vilken typ av plattjordare du är. Det finns vissa som tror att jorden fortsätter i all evighet bortom sydpolen (eller väggen), andra att det inte finns något under etc, etc, etc.

Jag vill att du förklarar för mig hur det kan finnas satelliter runt en platt jord. Det kan väl inte vara så svårt?
Citera
2025-04-13, 23:32
Avslutad
Citat:
Jag misstänkte att du skulle möta min fråga med en fråga...

Jag är dock glad att du inte förnekar deras existens.

Det beror ju lite på vilken typ av plattjordare du är. Det finns vissa som tror att jorden fortsätter i all evighet bortom sydpolen (eller väggen), andra att det inte finns något under etc, etc, etc.

Jag vill att du förklarar för mig hur det kan finnas satelliter runt en platt jord. Det kan väl inte vara så svårt?

Det är ju du som kommer med ett påstående så det är ju du som får förklara varför det inte skulle kunna existera satelliter på en rund jord.
Citera
2025-04-13, 23:33
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, jag får själv inte svar på några frågor. T.ex om jag och min kompis i Australien tar en bild på månen så ser den inte likadan ut utan månen ser ut att vara upp och nervänd på hans bild. Vi har sedan det här problemet att vi inte ser solen samtidigt eller ens samma stjärnhimmel.

Så jag drar slutsatsen att jag och min kompis, vi befinner oss inte på samma platta jord.

Touche! Verkar som om du just bevisade varför platt jord är en fantasiteori – hur skulle vi annars ha så olika perspektiv på månen och stjärnhimlen? Eller är det också en del av deras 'platta jord'-illusion? Lol
Citera
2025-04-13, 23:39
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Det är ju du som kommer med ett påstående så det är ju du som får förklara varför det inte skulle kunna existera satelliter på en rund jord.

Nej, det är du som påstår att jorden är platt.

Vi vet att vi har satelliter, och dessa kan endast ha runda eller elliptiska omloppsbanor.

Hur kan vi ha satelliter runt en platt jord? Hur kan vi ha satelliter som går i polära banor? Åker de under skivan då? Hur kan vi ha satelliter runt ekvatorn och vad håller dem i sin bana?

EDIT: Och så besvarar du min fråga med en fråga igen
Senast redigerad av Dusty Circuits 2025-04-13 kl. 23:41.
Citera
2025-04-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Jaså, då får du förklara det. Ingen annan ser det problemmet.

Försök att visualisera detta: du blir accelererad av marken. Men marken är i själva verket utsidan på ett klot.

Ser du problemet?
Citera
2025-04-13, 23:41
Avslutad
Citat:
Nej, det är du som påstår att jorden är platt.

Vi vet att vi har satelliter, och dessa kan endast ha runda eller elliptiska omloppsbanor.

Hur kan vi ha satelliter runt en platt jord? Hur kan vi ha satelliter som går i polära banor? Åker de under skivan då? Hur kan vi ha satelliter runt ekvatorn och vad håller dem i sin bana?

Hur vet du vilka banor satelliterna åker?
Citera
2025-04-13, 23:43
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Kan du sluta besvara mina frågor med en fråga?

Du slingrar dig.
Citera
2025-04-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Försök att visualisera detta: du blir accelererad av marken. Men marken är i själva verket utsidan på ett klot.

Ser du problemet?

Jo, att du ställer motfrågor hela tiden istället för att svara.
Citera
2025-04-13, 23:52
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Ser du problemet?

Bra att du också är här nu när vi pratar om satelliter.

Har du varit ute och mätt än?
Citera
2025-04-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Jo, att du ställer motfrågor hela tiden istället för att svara.

Men fattar du inte att enda svaret på min fråga blir: det måste till att klotet expanderar i accelererande takt.

Enda lösningen som sagt, om man inte vill ta till hokus pokus som "krökt rumtid" .
Citera
2025-04-13, 23:57
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Och som på beställning: ett svar i form av en motfråga, följt av ett försök att byta ämne. Du levererar verkligen klassisk plattjordar-retorik med kirurgisk precision. Nästa steg: hänvisa till YouTube och kalla alla som inte håller med för får. Typ : . YouTube: Hej guys, idag ska vi bevisa att gravitation är en lögn, med hjälp av en badboll och ett kylskåp)

Senast redigerad av Wrossmol 2025-04-14 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in