Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag tror du missförstår Einstein en hel del när du påstår att "hela rummet behöver vara en enkel tvådimensionell yta" för att observera krökningen, det tvådimensionella rummet är såklart beroende av visualiseringen av de högre dimensionerna i jämförelse.
Och jag förstår inte vad problemet med kröknlng av rumtiden skulle vara på en plan yta med kuperad och fria partiklar, kan du förklara?
Du blandar ihop visualisering med verklighet nu. Att vi ibland använder tvådimensionella representationer för att illustrera rumtidens krökning betyder inte att universum är tvådimensionellt – det är ett pedagogiskt hjälpmedel, inte en fysisk beskrivning. Allmän relativitet är en fyrdimensionell teori (tre rumsdimensioner + tid) och fungerar inte i ett universum där rummet är fundamentalt platt.
Och nej, du kan inte bara säga "plan yta med kuperad rumtid" utan att specificera hur den modellen faktiskt skulle kunna reproducera de fenomen vi redan observerar: som gravitationslinser, tidens gång i starka gravitationsfält, och banorna för planeter i ett krökt rum. Allt det här stämmer med Einsteins teori – och inte med någon "kuperad platt jord"-fantasi som inte ens definierats ordentligt.
Det här är inte en lek med ord – det är fysik. Att påstå att man kan ha både en platt jord och en fungerande relativitetsteori utan att kunna presentera en fungerande modell är som att hävda att man kan bygga ett flygplan av tankar. Kom tillbaka när du har en teori som klarar en enda experimentell prövning.
Annars behöver du inte störa mig mer med ert nonsens och trams. Eftersom ni verkar vara oerhört trögfattad med brist på läsförståelse. Har inte tid med larviga troll. Jag har annat för mig än att sitta här och vara nån sorts mamma åt er.