Citat:
Ursprungligen postat av
Sickmyduck
Dessa tester borde förbjudas. Företag borde bara få kräva IQ-tester och personlighetstester när det kan motiveras för mer krävande jobb som höga chefstjänster inte för deras lägst avlönade jobb.
håller helt med dig, men som det verkar så är det just för de enklaste tjänsterna de verkar tillämpa detta trams. Vet flera vänners barn som fått genomgå sånt trams bara för att försöka få en vanlig jävla lagertjänst eller butiksbiträdetjäst. Jag har själv ett "avancerat" jobb som kräver fyra år på universitetet, har dessutom diverse interna utbildningar och leverantörsutbildningar, men ett nytt jobb för mig är bara ett telefonsamtal bort. Rätt konstigt egentligen om man nu ska se det på det sättet.
Jag håller med om att det borde förbjudas med den typen av uttagningstester om det inte särskilt kan motiveras, och det kan det inte till en chaufförstjänst, lagertjänst eller butikstjänst.
Däremot kan jag tycka att man kan förlänga provanställningstiden till ett år totalt, men att det då efter sex månader ändå ska krävas särskild motivering till uppsägningen. Sen borde det även bli lättare att säga upp folk som blivit odugliga om det kan motiveras ordentligt.