2025-04-13, 04:53
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.

Detta med tester är helt ute vid anställningar, åtminstone om det handlar om kvalificerade jobb hos seriösa arbetsgivare. Däremot är provanställning mycket vanligt.
Citera
2025-04-13, 04:57
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Det är lite så man kan tycka förvisso men jag har inget problem egentligen med att lämna ut mig på det sättet. Lite motsägelsefullt att säga så kanske med tanke på att jag är anonym i detta nu.
De flesta med störningar är vana vid att manipulera omvärlden och antagligen sorterar man mer bort människor som är okunniga eller lite lägre beåvade.
Citat:
IQ-testet bestod av 12 bilder. Tog screenshot och fick in 10 av bilderna genom denna tjänst (max limit). Resterande två bilder ska jag ladda upp.

Det är väl alltid knepigt med sådant man inte kan.
För mig hoppar den vänstra visaren 1 gång till höger medan den andra stå stil tills nästa hopp då den gör ett hopp och den andra två hopp- åt höger. Fel svar är det men när det gäller att se mönster så kan man också se fel (det funlar inte i tredje bildserien) men ändå uppfatta något. Så man måste inte vara dum bara för att få fel. (Jag tror svaret är den lä gst till vänster nämligen en emda ner bara dvs 1+2 hopp och därefter 2+3 hopp)

Fråga 2 säter du bara ihop spalterna till vänster och höger för att få mittenfigurerna.

3. Är den vågrätt liggandes med en svart prick i mitten då det är likadana vinklar på punkterna med antingen tomma prickar, en i mitten eller längst ut.

4. Ska det nog vara näst längst till vänster då strecket minskar för varje hopp. Längst till mittemellan till kortast sträck

5
Triangeln är en liten prick längst ner till vänster och stor prick längst ner till höger, då små prickar hoppar/roterar två snäpp åt höger per gång och stora prickar ett steg i taget.

Nu förstår du kanske principerna bakom de där bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nästan alla använder dessa test nu och man gör det hemifrån så det skulle inte märkas om du vägrade göra det!
Sjukt. Samhället är inte direkt fyllt av genier. Amser att det är oetiskt med IQ tester och screening för störningar där det inte är nödvändigt. Mönsterseenden är väl bra vid IT, personlighetsstörningar kan man screena i vården efter istället.

Var ska folk arbeta om vi tar bort alla som har "symptom " ? Blir liksom inga kvar
Citera
2025-04-13, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Det är väl alltid knepigt med sådant man inte kan.
För mig hoppar den vänstra visaren 1 gång till höger medan den andra stå stil tills nästa hopp då den gör ett hopp och den andra två hopp- åt höger. Fel svar är det men när det gäller att se mönster så kan man också se fel (det funlar inte i tredje bildserien) men ändå uppfatta något. Så man måste inte vara dum bara för att få fel. (Jag tror svaret är den lä gst till vänster nämligen en emda ner bara dvs 1+2 hopp och därefter 2+3 hopp)

Fråga 2 säter du bara ihop spalterna till vänster och höger för att få mittenfigurerna.

3. Är den vågrätt liggandes med en svart prick i mitten då det är likadana vinklar på punkterna med antingen tomma prickar, en i mitten eller längst ut.

4. Ska det nog vara näst längst till vänster då strecket minskar för varje hopp. Längst till mittemellan till kortast sträck

5
Triangeln är en liten prick längst ner till vänster och stor prick längst ner till höger, då små prickar hoppar/roterar två snäpp åt höger per gång och stora prickar ett steg i taget.

Nu förstår du kanske principerna bakom de där bättre?

Jag tackar dig så mycket för dina inlägg och jag ska ta till mig av din klokskap.

Tidigare i min ungdom så har jag väl testat på att göra IQ-test på Mensas hemsida tillsammans med någon kompis. Det här var dock första gången jag gjorde ett i skarpt läge.
Citera
2025-04-13, 05:26
Medlem
Severlohs avatar
Orka sånt förnedrande trams. Din tid är mer värdefull än så.
Citera
2025-04-13, 05:31
Medlem
F.Hansens avatar
Frågorna är antagligen för att skapa en big 5 profil. Iqtestet var ganska lätt.

Nu lär ju folk ljuga eller svara på ett sätt som de tror är ett bra svar så det säger inte så mycket mer än om någon verkligen svarat efterblivet på personlighetstestet.

Iqtestet kan fungera för att sålla bort efterblivna också.

Det handlar antagligen inte om att man söker efter elitmänniskor utan att sortera bort efterblivna.
Citera
2025-04-13, 05:40
Medlem
Imnshos avatar
Går det inte att nyttja någon AI-tjänst för att göra testet åt en? Inser att det är på tid, men snart borde det finnas AI som kikar på skärmen över axeln och i realtid spottar ut svar som ger en 250 i IQ.
Citera
2025-04-13, 06:23
Medlem
Skyggedanss avatar
Förnedringsritual för oinitierade.
Citera
2025-04-13, 06:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Dessa tester är ju med på så gott som alla anställningar (för tjänstemannajobb) nu för tiden. Jag har vägrat några gånger (mest för att jag inte vill bidra till en homogen arbetsstyrka där alla har samma egenskaper), det gick dock inget vidare. Rekryterarna tyckte förmodligen att jag var en kuf som hade något att dölja.

Efter detta har jag börjat göra dem utan bråk och det verkar fungera. Jag har blivit erbjuden de jobb jag sökt. Så helt fel kan ju inte mina svar vara. Testerna har alltid legat efter intervju 1 och 2 och inte som första anhalt.

Jag har dock märkt att IQ-testet verkar riggat. Tanken är väl att testa hur man klarar stress. De slänger in några omöjliga för att man ska fastna, efter det kommer några lätta igen.
Sen kan det så klart vara utanför min förmåga men jag har testat mig på plats hos Mensa (som är ett större test än rekryteringstesterna) och vet att jag borde klara mig hyfsat.
Citera
2025-04-13, 07:04
Medlem
FlyboySevens avatar
Det var nog skönare på 60-talet.

Då knackade man på dörren och frågade om man fick börja jobba.

Och det fick man, samma dag.

Men jobben var väl inte lika fantastiska och fabulösa som idag
Citera
2025-04-13, 07:05
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Om jag skulle få sådana tester skulle jag resa mig upp och gå därifrån.

En arbetsgivare saknar rätt att försöka ställa diagnoser på arbetssökande. Min åsikt är att det är väldigt gränslöst.

Psykiatrins anställda skulle de däremot screena efter personlighetsstörningar, testa intelligensnivå och framförallt förståelsen av vad som sägs eller minnet av vad som sagts. Riktigt inkompetenta nötter där. Livsfarligt när inkompetenta människor tillåts experimentera med läkemedel och ställa diagnoser.

Instämmer, en arbetsgivare som använder dessa metoder är inte intressant. Det är för mycket skit helt enkelt. Jag skulle hellre arbeta med att resa byggställningar än att svara på ett personlighetstest.

Tråkig trend! Vi har redan möjligheten att använda provanställning i Sverige och det finns inget som hindrar kompetensrelevanta tester.
Citera
2025-04-13, 07:08
Medlem
Citat:
Frågorna ovan skulle besvaras med något av följande alternativ.

Stämmer inte alls
Stämmer inte särskilt väl
Stämmer ganska bra
Stämmer helt
Man svarar 'mitten" svaren på alla frågor så hamnar man bland de 95% av andra. Testen är bara för att se ytterligheter, så har man lite hjärna så är dessa test extremt enkla att svara på.
Värre är de personliga och kränkande frågorna inom vissa SÄK-yrken, typ vilken slags porr man gillar, hur många sexpartners man haft och om man är hetro/homo, jävligt kränkande.
Citera
2025-04-13, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Går det inte att nyttja någon AI-tjänst för att göra testet åt en? Inser att det är på tid, men snart borde det finnas AI som kikar på skärmen över axeln och i realtid spottar ut svar som ger en 250 i IQ.

När man gör det hemma kan man nog fuska på ett eller annat sätt. För jobbet jag har nu fick jag dock göra om testet (Matrigma) på plats efter att ha passerat den första screeningen hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in