2025-04-13, 10:42
Medlem
De där testerna har man gjort ett antal gånger genom åren. "Jag blir ofta sprudlande glad" "Poesi och musik berör mig djupt". Vad fan har de frågorna med ens lämplighet att göra 😆
En person med normal social kompetens vet hur hon ska svara. Och på "IQ-testet" räcker det med fem rätt av tolv för att man ska gå vidare. De vill väl inte ha efterblivna på intervju. Sen är det annat som påverkar om man får jobbet.
Vad man aldrig ska berätta på en arbetsintervju är att man är stresskänslig. De flesta jobb i kontorsmiljö ska utföras i högt tempo utan andrum. Den bästa anställda är en maskin utan känslor eller värderingar. Följ företagets strategi till 200% som om du var i krig och kämpade för din överlevnad. Vilket är självklart om man tjänar 100 000 kr/mån. Men har du 30-40 000 kr/mån förväntas du slita lika hårt som de i topposition och leverera som en pålitlig maskin uppskruvad till max. Då spelar det ingen roll om du har 150 i iq eller 95, det viktiga är att arbetet blir utfört i så högt tempo som möjligt för att visa att avdelningen levererar.
Citera
2025-04-13, 10:43
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Frågorna ovan skulle besvaras med något av följande alternativ.

Stämmer inte alls
Stämmer inte särskilt väl
Stämmer ganska bra
Stämmer helt

De scannar efter potentiella HR-ärenden och rättshaverister. Detta och liknade tester kan du tacka facket för då de förhandlat fram en skrämmande stark anställningstrygghet.

Hade vi haft ett system där enklare att säga upp medarbetare utan att behöva "bygga case" på händelser åtgärder mm så hade vi inte sett något av dessa tester...
Citera
2025-04-13, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Hur jävla smart måste man vara för att förtjäna existera egentligen?
Känns som att allt bara blir svårare och klumpigare.
Ska man veta ALLT för att förtjäna jobba så man kan betala hyra och köpa mat?
Alla du ser i en mataffär och som bor i hyresrätt har passerat dessa tester med bravur.
Citera
2025-04-13, 10:49
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
De där testerna har man gjort ett antal gånger genom åren. "Jag blir ofta sprudlande glad" "Poesi och musik berör mig djupt". Vad fan har de frågorna med ens lämplighet att göra 😆

Baktanke med varenda fråga.
Sprudlande glad är för att veta hur du hanterar känslor, blir du sprudlande glad så kan du nog bli jävligt arg med.
Samma med poesi och musik frågan, du är känslosam det kanske inte fungerar om du är i en chefs position.
Citera
2025-04-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Alla du ser i en mataffär och som bor i hyresrätt har passerat dessa tester med bravur.

Utveckla detta gärna. Har aldrig hört talas om att man måste göra sådana här tester för att få ett hyreskontrakt?
Citera
2025-04-13, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Utveckla detta gärna. Har aldrig hört talas om att man måste göra sådana här tester för att få ett hyreskontrakt?
Jag är inte säker på hur det fungerar men det är nog ganska vanligt att man ska uppvisa inkomst för att få ett hyreskontrakt.
Citera
2025-04-13, 11:03
Medlem
biljardballes avatar
Idioter på HR köper in dessa värdelösa tester från Alva Labs.
Citera
2025-04-13, 11:04
Medlem
FNLSs avatar
Testet kanske är hur ihärdigt du orkar göra en tråkig arbetsuppgift
Citat:
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.
Citera
2025-04-13, 11:07
Medlem
Citat:
IQ-testet bestod av 12 bilder. Tog screenshot och fick in 10 av bilderna genom denna tjänst (max limit). Resterande två bilder ska jag ladda upp separat, tänkte jag.

IQ tester som endast Klarna har i Sverige inom IT (Ja de är ensamma) testar bara att du åtminstone har 100-110 i IQ

Alltså säkerställer du är minst normalbegåvad. Inget mer.
Citera
2025-04-13, 11:12
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Annonsen var ju via bemanningsföretag men jag har en aning om att det gällde Tietoevry. Fick ingen motivering alls.

Okej, då förstår jag. Att bemanningsföretag har sådant här är inte ovanligt.

En seriös arbetsgivare som söker kompetens till en kvalificerad tjänst vet om att den typen av arbetstagare de söker ofta redan har en anställning hos ett konkurrerande företag.

Därför vill de göra processen att byta till en tjänst hos dem så enkel som möjligt för en eventuell sökande. De skulle aldrig be dig fylla i ett sådant formulär med 200 frågor eller ta ett IQ test. Ibland begär de inte ens att du kommer med ett personligt brev eller CV i det stadiet av ansökan utan det kan räcka med att du anmäler ditt intresse bara.
Citera
2025-04-13, 11:16
Medlem
feemaxxxs avatar
Efter tre intervjuer tryckte de upp ett sådan test under näsan på mig. Fan vad sur jag blev.. Fick inte jobbet, då blev jag ännu surare.

Testet var från ett amerikanskt företag, men testet hade blivit översatt till svenska. Det kan bli lite fel och vi använder inte riktigt samma uttryck. Kommer nu inte ihåg frågorna, men några passade inte riktigt ihop. Aggressive är ett ord som i USA kan vara positivt ibland. I Sverige skulle man väldigt sällan använda aggressiv som en positivt egenskap.
Citera
2025-04-13, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Efter tre intervjuer tryckte de upp ett sådan test under näsan på mig. Fan vad sur jag blev.. Fick inte jobbet, då blev jag ännu surare.

Testet var från ett amerikanskt företag, men testet hade blivit översatt till svenska. Det kan bli lite fel och vi använder inte riktigt samma uttryck. Kommer nu inte ihåg frågorna, men några passade inte riktigt ihop. Aggressive är ett ord som i USA kan vara positivt ibland. I Sverige skulle man väldigt sällan använda aggressiv som en positivt egenskap.
I det här fallet är det uppenbart att meningen var att du skulle bli sur så företaget fick reda på att du blev sur. Att arrangera tre intervjuer är dyrt. Hade företaget varit intresserade av själva resultatet på testet så hade de börjat med testet för att slippa hålla intervjuer i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in