Citat:
Ursprungligen postat av
Preklusionsprincip
Frågorna ovan skulle besvaras med något av följande alternativ.
Stämmer inte alls
Stämmer inte särskilt väl
Stämmer ganska bra
Stämmer helt
Ja alltså de försöker screena efter personlighetssyndrom
Om det går att anmäla till DO att det inte framgår, anser jag att du ska göra det. De har inte någon rätt att utsätta dig eller andra för utvärdering av personlighetsstörningar och andra mentala problem, utan att upplysa dig om att det är syftet med testet.
Jag menar, får man verkligen göra psykologiska tester förnattt kontrollera huruvida någon
[IBkanske[/i] är störd eller har psykiska problem, utan att vara öppen med att man letar efter hur mycket kriterier människor har för olika störningar?
Får man verkligen lura människor att göra utvärderingar för psykiska störningar och emdast kalla det "personlighetstest" när det
personlighetssyndrom man kontrollerar hos anställda? Tveksamt det. Sedan kring dokumentation av testresultat. Om man är oärlig med syftet så förstår folk inte att de kan dokumenteras som störda i någon bas bara för att de sökt ett arbete och kanske på måfå tryckt i olika svar.
Det är klart och tydligt att man kollar efter narcissistiska, antisociala, paranoida och liknande drag. Jag har läst psykologi på högskolenivå i nedre tonåren och har klarat av psykologin samt psykiatrin på lägre nivå galant- så tro mig när jag säger att det där är frågor för att sortera bort alla som kan tänkas ha mer drag av personlighetsstörningar om de inte klart och tydligt uppvisar sådant. Och det är då en stor del av befolkningen. Tror verkligen inte att man får sortera bort folk baserat på IQ och dolda utredningar kring psykisk problematik. Jag utgår ifrån att du och många andra med utbildningar för jobb ni söker inte köpt betygen på skumma internetsidor. Er IQ är därmed irrelevant och betygen tillräckligt vägledande