2025-04-13, 13:24
Medlem
Min erfarenhet av dessa tester är rätt blandade.

Personlighetstesterna är svåra att ta på allvar. Det är så uppenbart att man kan tänka baklänges och luska ut vad arbetsgivaren vill ha för en viss tjänst.

Resultat, man sorterar bort de som får för sig att vara ärlig om någon mindre last av något slag...

Jag tror inte man lyckas sortera ut psykopater etc då de troligen lärt sig vad de skall svara..

Har nog failat ett par personlighetstest rätt hårt då jag mest roat mig med att hitta på "roliga" svar.

IQ testen har jag för det mesta tagit på allvar och de brukar gå rätt bra med undantag av sk snabbtester.

Vissa företag kör test på typ 5-6 minuter med bara några få frågor. Det har jag svårare för och dessutom vet man ju att variansen ändå lär vara skyhög, så företaget som använder dom måste bara vara idioter. Och vem vill ha en chef som är en idiot?

Edit: Chatgpt har såklart bra svar för personlighetstestet....
Citera
2025-04-13, 13:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Exakt. Lägg fokus på att få ut människor på arbetsmarknaden istället för som nu motarbeta dom.Det leder bara i längden till dåligt självförtroende, depression etc och kommer att kosta samhället oändligt mycket pengar i långa loppet. Det här har spårat totalt.

Har även läst om rekrytering där dom vill att man ska spela in en video på 60 sekunder och pitcha sig själv. Bedrövligt.

Det roliga i sammanhanget är ju att det uteslutande är arbetslösa som är desperata på jobb som har tid med dessa omfattande tester. Men dessa är arbetsgivarna inte intresserade av just eftersom de är arbetslösa.

De som redan har jobb har inte tid att sitta och lägga en massa timmar för att "kanske få ett jobb". Så om arbetsgivare vill ha vettiga sökande så tvingas de plocka bort dessa krav oavsett.
Citera
2025-04-13, 13:29
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Min erfarenhet av dessa tester är rätt blandade.

Personlighetstesterna är svåra att ta på allvar. Det är så uppenbart att man kan tänka baklänges och luska ut vad arbetsgivaren vill ha för en viss tjänst.

Resultat, man sorterar bort de som får för sig att vara ärlig om någon mindre last av något slag...

Jag tror inte man lyckas sortera ut psykopater etc då de troligen lärt sig vad de skall svara..

Har nog failat ett par personlighetstest rätt hårt då jag mest roat mig med att hitta på "roliga" svar.

IQ testen har jag för det mesta tagit på allvar och de brukar gå rätt bra med undantag av sk snabbtester.

Vissa företag kör test på typ 5-6 minuter med bara några få frågor. Det har jag svårare för och dessutom vet man ju att variansen ändå lär vara skyhög, så företaget som använder dom måste bara vara idioter. Och vem vill ha en chef som är en idiot?

Edit: Chatgpt har såklart bra svar för personlighetstestet....

Japp, IQ-testet under stark tidspress testar mer andra förmågor än just mönsterigenkänning eller induktivt resonemang. Finns forskning kring detta vilket är intressant. 2 personer med liknande snitt-IQ kan ha väldigt olika förmågor, men det konvergerar i slutändan till ett numeriskt resultat. Att basera resultatet på endast ett snabb-test kan bidra med en stor skevhet i slutpoängen.
Citera
2025-04-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Japp, IQ-testet under stark tidspress testar mer andra förmågor än just mönsterigenkänning eller induktivt resonemang. Finns forskning kring detta vilket är intressant. 2 personer med liknande snitt-IQ kan ha väldigt olika förmågor, men det konvergerar i slutändan till ett numeriskt resultat. Att basera resultatet på endast ett snabb-test kan bidra med en stor skevhet i slutpoängen.

Har själv gjort ett av dessa så kallade IQ-testerna. Första gången var jag inte riktigt beredd på vad som väntade så tror jag fick 2 av 9 eller liknande på någon skala.

När jag i en annan process såg att det var ett liknande test på gång så började jag googla hur man ska tänka för att lösa dessa uppgifter på ett smart sätt. Satt och studerade detta under en dag ungefär. Sedan fick jag helt plötsligt 7 av 9.

Så frågan är vad dessa tester egentligen säger om ens intelligens... Det är ju knappast att jag blev tre gånger så smart av att kolla upp hur man ska tänka och träna lite på sånt där under ett dygn.
Citera
2025-04-13, 13:40
Medlem
526s avatar
Här är Chat GPT svar:
Modell o1 + djupanalys

Tack! Jag kommer att analysera hur man strategiskt bör svara på personlighetstest av denna typ för att maximera sina chanser i anställningssammanhang – utan att förvränga sin personlighet, men med förståelse för vad arbetsgivare ofta värdesätter.

Jag återkommer med en lista över rekommenderade svar på varje fråga, baserat på önskade arbetsrelaterade egenskaper som tillförlitlighet, samarbetsförmåga, stresstålighet, ansvarstagande, initiativförmåga och social kompetens.

## Rekommenderade svar på personlighetstestets frågor

| Fråga | Rekommenderat svar |
| --- | --- |
| **1.** Jag vet att de flesta människor som gör mig en tjänst är ärliga och pålitliga. | **Stämmer helt.** |
| **2.** Att följa regler är inget problem för mig. | **Stämmer helt.** |
| **3.** Jag tar ofta initiativ i gruppsammanhang. | **Stämmer helt.** |
| **4.** Jag oroar mig ofta över småsaker. | **Stämmer inte alls.** |
| **5.** Jag arbetar hårt för att nå mina mål. | **Stämmer helt.** |
| **6.** Jag har lätt att förlåta andra. | **Stämmer helt.** |
| **7.** Jag tycker om att träffa nya människor. | **Stämmer helt.** |
| **8.** Jag kommer ofta med nya idéer. | **Stämmer helt.** |
| **9.** Jag tappar lätt bort saker. | **Stämmer inte alls.** |
| **10.** Jag har lätt att sätta mig in i andras situation. | **Stämmer helt.** |
| **11.** Jag blir lätt stressad. | **Stämmer inte alls.** |
| **12.** Jag tar gärna på mig en ledarroll när tillfälle ges. | **Stämmer ganska bra** (för ledarroller: **Stämmer helt**). |
| **13.** När jag blir arg händer det att jag vill slå sönder saker. | **Stämmer inte alls.** |
| **14.** Ibland känns det som att jag ska få ett sammanbrott. | **Stämmer inte alls.** |
| **15.** Det händer att jag är lite för snabb med att fatta beslut. | **Stämmer inte alls.** |
| **16.** Jag blir lätt generad. | **Stämmer inte alls.** |
| **17.** Jag är bra på att hantera stress. | **Stämmer helt.** |
| **18.** Jag är noggrann med detaljer i mitt arbete. | **Stämmer helt.** |
| **19.** Jag känner mig bekväm med att tala inför en grupp. | **Stämmer helt.** |
| **20.** Jag tycker att förändring är något positivt. | **Stämmer helt.** |
| **21.** Det händer att jag säger otrevliga saker om andra. | **Stämmer inte alls.** |
| **22.** Jag ser mig själv som en kreativ person. | **Stämmer helt** (särskilt viktigt i **kreativa** yrken). |
| **23.** Jag blir klar med mina uppgifter i god tid. | **Stämmer helt.** |
| **24.** Jag tar kritik personligt. | **Stämmer inte alls.** |
| **25.** Jag föredrar att arbeta tillsammans med andra snarare än ensam. | **Stämmer helt.** |
| **26.** Jag tycker om att ta risker. | **Stämmer inte särskilt väl** (i **kreativa**/entreprenöriella roller kan viss risktagning vara bra). |
| **27.** Jag kommer bra överens med de flesta människor. | **Stämmer helt.** |
| **28.** Jag planerar mitt arbete noggrant innan jag sätter igång. | **Stämmer helt.** |
| **29.** Jag har svårt att släppa oron när jag går hem från jobbet. | **Stämmer inte alls.** |
| **30.** Jag har lätt för att lära känna nya människor. | **Stämmer helt.** |
| **31.** Jag intresserar mig för nya tekniker och arbetssätt. | **Stämmer helt.** |
| **32.** Jag tar hänsyn till andras känslor när jag fattar beslut. | **Stämmer helt.** |
| **33.** Jag är ambitiös i mitt arbete. | **Stämmer helt.** |
| **34.** Jag känner mig ofta nedstämd. | **Stämmer inte alls.** |
| **35.** Jag tar ofta första steget för att lära känna någon. | **Stämmer helt.** |
| **36.** Jag blir upprörd när någon behandlar andra illa. | **Stämmer helt.** |
| **37.** Jag fortsätter att arbeta tills uppgiften är helt färdig, även om det tar lång tid. | **Stämmer helt.** |
| **38.** Jag uppskattar konst och kultur. | **Stämmer ganska bra** (mindre viktigt om rollen inte är **kreativ**). |
| **39.** Jag har ofta svårt att somna för att jag grubblar. | **Stämmer inte alls.** |
| **40.** Jag trivs i sociala sammanhang med mycket folk. | **Stämmer helt.** |
| **41.** Jag undviker att dominera samtal. | **Stämmer ganska bra.** |
| **42.** Jag dubbelkollar mitt arbete för att undvika misstag. | **Stämmer helt.** |
| **43.** Jag tappar fattningen i pressade situationer. | **Stämmer inte alls.** |
| **44.** Jag beskriver mig själv som utåtriktad. | **Stämmer helt.** |
| **45.** Jag tycker om att lära mig nya saker. | **Stämmer helt.** |
| **46.** Jag har lätt för att samarbeta med olika typer av människor. | **Stämmer helt.** |
| **47.** Jag är alltid punktlig. | **Stämmer helt.** |
| **48.** Små motgångar kan förstöra min dag. | **Stämmer inte alls.** |
| **49.** Jag föredrar att hålla mig i bakgrunden. | **Stämmer inte alls.** |
| **50.** Jag anpassar mig lätt till förändringar. | **Stämmer helt.** |
| **51.** Jag tror gott om andra tills motsatsen bevisats. | **Stämmer helt.** |
| **52.** Jag tar ofta på mig extra arbete för att nå bättre resultat. | **Stämmer helt.** |
| **53.** Jag kan känna mig underlägsen andra. | **Stämmer inte alls.** |
| **54.** Jag får energi av att umgås med andra. | **Stämmer helt.** |
| **55.** Jag gillar att utforska nya idéer. | **Stämmer helt.** |
| **56.** Jag undviker att ställa orimliga krav på andra. | **Stämmer helt.** |
| **57.** Jag är mycket självdisciplinerad. | **Stämmer helt.** |
| **58.** Jag blir lätt besviken om jag inte lyckas direkt. | **Stämmer inte alls.** |
| **59.** Jag pratar gärna med folk jag inte känner. | **Stämmer helt.** |
| **60.** Jag uppskattar att tänka på filosofiska eller abstrakta frågor. | **Stämmer ganska bra.** |
| **61.** Jag är artig även mot personer jag inte tycker om. | **Stämmer helt.** |
| **62.** Jag försöker alltid göra mitt bästa. | **Stämmer helt.** |
| **63.** Jag oroar mig sällan. | **Stämmer helt.** |
| **64.** Jag har ett livligt och energiskt sätt. | **Stämmer helt.** |
| **65.** Jag anpassar mig snabbt när förutsättningarna ändras. | **Stämmer helt.** |
| **66.** Jag är tolerant mot andras olikheter. | **Stämmer helt.** |
| **67.** Jag föredrar att ha en tydlig plan för mitt arbete. | **Stämmer helt.** |
| **68.** Jag blir ofta nervös i nya situationer. | **Stämmer inte alls.** |
| **69.** Jag är oftast den som tar initiativ till att umgås med kollegor. | **Stämmer helt.** |
| **70.** Jag är nyfiken av mig. | **Stämmer helt.** |
| **71.** Jag tror att man kommer längst med att vara vänlig. | **Stämmer helt.** |
| **72.** Jag ogillar att lämna något ofärdigt. | **Stämmer helt.** |
| **73.** Jag får lätt ångest. | **Stämmer inte alls.** |
| **74.** Jag känner mig ofta full av entusiasm. | **Stämmer helt.** |
| **75.** Jag tycker om att lösa svåra problem. | **Stämmer helt.** |
| **76.** Jag försöker undvika konflikter. | **Stämmer ganska bra.** |
| **77.** Jag arbetar tills allt är perfekt. | **Stämmer ganska bra.** |
| **78.** Jag har svårt att kontrollera mina känslor. | **Stämmer inte alls.** |
| **79.** Jag tycker att det är lätt att göra min röst hörd i en grupp. | **Stämmer helt.** |
| **80.** Jag kommer ofta med kreativa lösningar på problem. | **Stämmer helt** (särskilt relevant i **kreativa** roller). |
| **81.** Jag är mycket lojal mot mina vänner och kollegor. | **Stämmer helt.** |
| **82.** Jag är en person som syns och hörs. | **Stämmer helt.** |
| **83.** Jag har nära kontakt med mina känslor. | **Stämmer helt.** |
| **84.** Jag framför gärna mina åsikter på möten. | **Stämmer helt.** |
| **85.** Ibland måste man smickra andra för att få som man vill. | **Stämmer inte alls.** |
| **86.** Jag ägnar mig helst åt saker som jag redan kan. | **Stämmer inte alls.** |
| **87.** Jag ställer upp för andra, även om det blir på min egen bekostnad. | **Stämmer helt.** |
| **88.** Jag tycker om att ha många saker på gång samtidigt. | **Stämmer helt.** |
| **89.** Ibland får jag höra av andra att jag har ett hetsigt humör. | **Stämmer inte alls.** |
| **90.** Jag har lätt för att behålla fokus på mina arbetsuppgifter. | **Stämmer helt.** |
| **91.** Jag kan lätt övertyga andra att följa mina förslag. | **Stämmer ganska bra** (för ledarroller: **Stämmer helt**). |
| **92.** Jag behåller lugnet även under press. | **Stämmer helt.** |
| **93.** Jag tar kritik som en möjlighet att bli bättre. | **Stämmer helt.** |
| **94.** Jag organiserar mitt arbete väl. | **Stämmer helt.** |
| **95.** Jag låter ibland fantasin dra iväg med mig. | **Stämmer inte alls.** |
| **96.** Jag är nästan alltid på gott humör. | **Stämmer helt.** |
| **97.** Jag är ödmjuk inför mina egna brister. | **Stämmer helt.** |
| **98.** Jag tar ansvar för mina misstag. | **Stämmer helt.** |
| **99.** Jag kan bli väldigt upprörd av kritik. | **Stämmer inte alls.** |
| **100.** Jag är generellt nöjd med mig själv som person. | **Stämmer helt.** |
Senast redigerad av 526 2025-04-13 kl. 14:23.
Citera
2025-04-13, 13:40
Medlem
526s avatar
| **101.** Andra uppfattar mig som en kunnig person. | **Stämmer helt.** |
| **102.** Jag mår som bäst när jag har möjlighet att hjälpa andra människor. | **Stämmer helt.** |
| **103.** Jag är en sällskaplig person. | **Stämmer helt.** |
| **104.** Jag gör ofta saker spontant. | **Stämmer inte särskilt väl** (i **kreativa/flexibla** roller kan spontanitet vara positivt). |
| **105.** Jag är en ordentlig person. | **Stämmer helt.** |
| **106.** Man bör vara försiktig med att lita på andra. | **Stämmer inte alls.** |
| **107.** Jag anser att ärlighet alltid varar längst. | **Stämmer helt.** |
| **108.** Jag kan vara ganska envis i mitt sätt. | **Stämmer inte alls.** |
| **109.** Man kan alltid lita på att jag slutför det jag åtagit mig. | **Stämmer helt.** |
| **110.** Jag blir sällan arg. | **Stämmer helt.** |
| **111.** Jag känner ofta empati med människor som har det svårt. | **Stämmer helt.** |
| **112.** Jag föredrar att fatta beslut baserat på fakta snarare än känslor. | **Stämmer ganska bra.** |
| **113.** Jag tar initiativ till förbättringar på arbetsplatsen. | **Stämmer helt.** |
| **114.** Jag undviker att ta onödiga risker. | **Stämmer helt.** |
| **115.** Jag har lätt för att erkänna om jag har fel. | **Stämmer helt.** |
| **116.** Jag känner mig trygg i mig själv. | **Stämmer helt.** |
| **117.** Jag har svårt att säga nej även om jag egentligen inte vill göra något. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **118.** Jag får ofta höra att jag är en bra lyssnare. | **Stämmer helt.** |
| **119.** Jag gillar att arbeta i en stabil och oföränderlig miljö. | **Stämmer inte särskilt väl** (i mycket **rutinpräglade** tjänster kan stabilitet vara okej). |
| **120.** Jag finner det lätt att motivera mig själv. | **Stämmer helt.** |
| **121.** Jag kan känna av stämningen i en grupp. | **Stämmer helt.** |
| **122.** Jag brukar skjuta upp saker till sista minuten. | **Stämmer inte alls.** |
| **123.** Jag ifrågasätter auktoriteter om jag tycker att de har fel. | **Stämmer inte särskilt väl** (om rollen kräver nytänkande kan visst ifrågasättande vara bra). |
| **124.** Jag tappar sällan humöret. | **Stämmer helt.** |
| **125.** Jag tycker om att diskutera olika idéer med andra. | **Stämmer helt.** |
| **126.** Jag är bra på att organisera andra om det behövs. | **Stämmer ganska bra** (för ledarroller: **Stämmer helt**). |
| **127.** Jag tänker ofta på hur mitt arbete kan förbättras. | **Stämmer helt.** |
| **128.** Ibland tar jag på mig för mycket arbete. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **129.** Jag klarar av att arbeta självständigt utan mycket guidning. | **Stämmer helt.** |
| **130.** Jag känner starkt ansvar för mitt arbete. | **Stämmer helt.** |
| **131.** Jag tenderar att oroa mig över mitt arbete även på fritiden. | **Stämmer inte alls.** |
| **132.** Jag har lätt för att fatta beslut även med begränsad information. | **Stämmer ganska bra.** |
| **133.** Jag är optimistisk av naturen. | **Stämmer helt.** |
| **134.** Jag föredrar att följa ett bestämt schema. | **Stämmer helt.** |
| **135.** Jag trivs med mycket rutinarbete. | **Stämmer inte särskilt väl** (utom i jobb som mest består av rutin). |
| **136.** Jag gillar att lära upp andra. | **Stämmer helt.** |
| **137.** Det är viktigt att hålla sig till beprövade traditioner. | **Stämmer inte särskilt väl** (i traditionella organisationer kan tradition värderas mer). |
| **138.** Jag känner mig lugn även i hektiska situationer. | **Stämmer helt.** |
| **139.** Jag vill gärna avancera i karriären. | **Stämmer helt.** |
| **140.** Jag håller mig ofta neutral i konflikter. | **Stämmer ganska bra.** |
| **141.** Jag är bra på att hantera flera uppgifter samtidigt. | **Stämmer helt.** |
| **142.** Jag visar uppskattning när andra gör något bra. | **Stämmer helt.** |
| **143.** Jag tycker inte om att träffa nya människor. | **Stämmer inte alls.** |
| **144.** Jag arbetar bäst under tidspress. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **145.** Jag anpassar mitt beteende beroende på vem jag pratar med. | **Stämmer helt.** |
| **146.** Jag är uppmärksam på detaljer som andra missar. | **Stämmer helt.** |
| **147.** Jag kan uppfattas som dominerande. | **Stämmer inte alls.** |
| **148.** Jag brukar gå min egen väg. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **149.** Jag lär mig snabbt nya saker. | **Stämmer helt.** |
| **150.** Jag är duktig på att planera min tid. | **Stämmer helt.** |
| **151.** Jag kan ibland uppfattas som kall eller känslolös. | **Stämmer inte alls.** |
| **152.** Jag tar ofta på mig rollen som medlare om det uppstår konflikt. | **Stämmer helt.** |
| **153.** Jag tenderar att överanalysera saker. | **Stämmer inte alls.** |
| **154.** Jag är mycket noga med att hålla mina löften. | **Stämmer helt.** |
| **155.** Jag har svårt för monotont arbete. | **Stämmer inte särskilt väl** (vanligt hos **kreativa** personer). |
| **156.** Jag söker aktivt feedback på mitt arbete för att bli bättre. | **Stämmer helt.** |
| **157.** Jag har en stark tävlingsinstinkt. | **Stämmer ganska bra** (viktigare i **sälj**- eller tävlingsinriktade roller). |
| **158.** Jag blir frustrerad när saker går för långsamt. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **159.** Jag trivs med att hjälpa till där det behövs, även om det inte är mitt ansvar. | **Stämmer helt.** |
| **160.** Jag funderar ofta över meningen med saker och ting. | **Stämmer ganska bra.** |
| **161.** Jag har lätt för att motivera andra. | **Stämmer helt** (särskilt viktigt i **ledarroller**). |
| **162.** Jag känner ibland stark ängslan utan anledning. | **Stämmer inte alls.** |
| **163.** Jag tycker om att utmana mig själv. | **Stämmer helt.** |
| **164.** Jag håller mig lugn även när andra stressar upp sig. | **Stämmer helt.** |
| **165.** Jag tar ofta initiativ utanför mitt ansvarsområde. | **Stämmer helt.** |
| **166.** Jag känner starkt med mina medmänniskor. | **Stämmer helt.** |
| **167.** Jag kan vara skeptisk mot nya idéer tills de bevisat sig. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **168.** Jag brukar hålla mig positiv även under svåra perioder. | **Stämmer helt.** |
| **169.** Jag tar kritik på ett konstruktivt sätt. | **Stämmer helt.** |
| **170.** Jag kan verka otålig ibland. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **171.** Jag anpassar mig om planerna ändras med kort varsel. | **Stämmer helt.** |
| **172.** Jag tvekar inte att be om hjälp om jag behöver det. | **Stämmer helt.** |
| **173.** Jag tycker om att tänka ut nya sätt att göra saker på. | **Stämmer helt.** |
| **174.** Jag arbetar lika bra även under stress. | **Stämmer helt.** |
| **175.** Jag är bra på att lösa konflikter mellan andra. | **Stämmer helt.** |
| **176.** Jag kan bli otålig om ett projekt drar ut på tiden. | **Stämmer inte särskilt väl.** |
| **177.** Jag är alltid ärlig, även om sanningen är obekväm. | **Stämmer helt.** |
| **178.** Jag ser utmaningar som möjligheter att lära mig något nytt. | **Stämmer helt.** |
| **179.** Jag kan ibland upplevas som otillgänglig eller reserverad. | **Stämmer inte alls.** |
| **180.** Jag gillar brainstorming och att komma på nya idéer. | **Stämmer helt** (viktigt i **kreativa** roller). |
| **181.** Jag blir sällan frustrerad om jag inte får som jag vill. | **Stämmer helt.** |
| **182.** Jag föredrar att arbeta enligt tydliga instruktioner. | **Stämmer ganska bra.** |
| **183.** Jag behåller mitt lugn när andra stressar upp sig. | **Stämmer helt.** |
| **184.** Jag lär mig av mina misstag. | **Stämmer helt.** |
| **185.** Jag tar initiativ till sociala aktiviteter med kollegor. | **Stämmer helt.** |
| **186.** Jag tycker att det är viktigt att följa regler även om ingen ser på. | **Stämmer helt.** |
| **187.** Jag blir sällan nervös inför viktiga möten eller presentationer. | **Stämmer helt.** |
| **188.** Jag är nyfiken på andras åsikter även om de skiljer sig från mina. | **Stämmer helt.** |
| **189.** Jag tar ofta kommandot när en grupp saknar ledning. | **Stämmer ganska bra** (i **ledarroller**: **Stämmer helt**). |
| **190.** Jag känner ibland att jag inte räcker till. | **Stämmer inte alls.** |
| **191.** Jag tycker om att lära ut det jag kan till andra. | **Stämmer helt.** |
| **192.** Jag kan ha svårt att be om hjälp även när jag borde. | **Stämmer inte alls.** |
| **193.** Jag hanterar kritik utan att ta det personligt. | **Stämmer helt.** |
| **194.** Jag värdesätter att vara pålitlig och punktlig. | **Stämmer helt.** |
| **195.** Jag hanterar osäkerhet och förändring på ett bra sätt. | **Stämmer helt.** |
| **196.** Jag har lätt för att anpassa mig till nya arbetsgrupper eller team. | **Stämmer helt.** |
| **197.** Jag blir inte lätt avundsjuk om någon annan lyckas bättre. | **Stämmer helt.** |
| **198.** Jag gör alltid det jag lovar. | **Stämmer helt.** |
| **199.** Jag kan hantera mycket arbete utan att bli stressad. | **Stämmer helt.** |
| **200.** Jag är optimistisk inför framtiden. | **Stämmer helt.** |
Citera
2025-04-13, 14:13
Medlem
Sökt 8 heltidsjobb i mitt liv, 2 blev jag erbjudna bara via telefonen, 2 tackade jag ja till efter besök på arbetsplats med ganska soft talk, 2 blev jag erbjudna efter besök på arbetsplatsen men tackade nej till.2 fick jag inte pga mitt lönekrav. Alla hyggligt avancerade jobb till mycket avancerade. Inget jobb där jag känt nån på arbetsplatsen.

Vete fasen om jag skulle orka blaja med nån nättest om jag sökte nåt jobb. Känns inte så seriöst.

På svarsfrågorna ovan, så ser jag direkt 2 saker som motsätter sig varandra i rätta svaren. Fråga 70 o 115 tror jag det är. ”Jag fattar ibland för snabba beslut. - svaret ska vara stämmer inte alls. ”Jag är nyfiken av mig” Svaret ska vara stämmer helt.

Det här anser jag är felaktiga svar kopplat till varandra. Precis alla personer som jag jobbat med och som varit väldigt nyfikna av sig, de har ibland fattat för snabba beslut. Eftersom den personlighetstypen är otåliga av sig. Finns säkert andra frågor som motsätter sig det som anses vara rätta svaren.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-04-13 kl. 14:21.
Citera
2025-04-13, 14:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
TEXT |
He he, gjort nåt sånt test för rätt många år sen, var inte så många frågor, men nu när jag ser detta så ser jag att jag "generellt" svarade rätt. Gick vidare i processen, men avbröt på grund av bättre erbjudande annorstädes. Det man inte ska glömma med dessa typen av frågor är att de ofta är "staplade" på varandra så att analyssystemet ska finna inkonsekventa svar i förhållande till varandra.

Men jag hoppas denna typ av tramstest försvinner mer och mer. F f a har de ingen som helst betydelse om det är fråga om ett lagerjobb, butiksjobb eller chaufförsjobb. (så kallade enkla yrken). Dessutom, på mer avancerade tjänster håller man inte alls på med sånt här trams, i alla fall inte vanligtvis.

Dessa test är i princip bara till för att HR ska svälla över sin egen bredd. Det bästa vore att avskaffa HR och bara ha de administratörer som behövs i det specifika företaget, alla har olika behov av vad nu företaget håller på med.

Det allra bästa om man söker medarbetare till enkla tjänster är att dra några ur högen av ansökningarna och se om de verkar okej, sen kalla dem på enskilda intervjuer och köra på magkänsla, det blir bäst så - alltid. Sen ska man alltid tillämpa provanställning. Jag tycker gott att man kan förlänga provanställningstiden till ett år, men att företaget i så fall måste motivera varför man avslutar anställningen. Sen borde det vara lättare rent generellt att säga upp folk som blivit odugliga. Visst ska det finnas en god anställningstrygghet, men det ska också vara möjligt att göra sig av med folk som slutar fungera i sitt yrke.
Citera
2025-04-13, 14:25
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Har själv gjort ett av dessa så kallade IQ-testerna. Första gången var jag inte riktigt beredd på vad som väntade så tror jag fick 2 av 9 eller liknande på någon skala.

När jag i en annan process såg att det var ett liknande test på gång så började jag googla hur man ska tänka för att lösa dessa uppgifter på ett smart sätt. Satt och studerade detta under en dag ungefär. Sedan fick jag helt plötsligt 7 av 9.

Så frågan är vad dessa tester egentligen säger om ens intelligens... Det är ju knappast att jag blev tre gånger så smart av att kolla upp hur man ska tänka och träna lite på sånt där under ett dygn.

Jag tror den poäng du fick andra gången ligger närmare verkligheten än första, eftersom 2/9 indikerar på att du är mer eller mindre förståndshandikappad, och 7/9 över genomsnittet.

Jag ska ge min åsikt när det kommer till dessa tester. Vissa menar på att man ska göra det en gång i sitt liv och det är det första resultat som räknas och allt annat är inkorrekt. Jag håller absolut inte med om detta. En stor faktor till varför du fick ett lågt poäng vid första testet beror med stor sannolikhet på tidspressen; människor är generellt inte bra på att göra uppgifter under tidspress där uppgifterna inte är familjära. Dock tror jag att en smart person givet tillräckligt med tid kan få alla rätt på dessa uppgifter, medan en mindre smart person eventuellt aldrig kan lösa vissa av uppgifterna utan extern hjälp...

Dessutom, det finns IQ-test som inte är tidsbegränsade som består av mycket svårare frågor, med större fokus på logiskt resonemang.
Citera
2025-04-13, 14:26
Bannlyst
Detta är ett kvitto på att det är en arbetsplats med en HR-avdelning som har för stort inflytande, det smartaste du kan göra är att undvika sådana här arbetsplatser, om potentiella medarbetare röstar med fötterna kommer det fasas bort naturligt tids nog!
Citera
2025-04-13, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När var det inne?
Har aldrig själv behövt göra något sådant här, närmaste är några muntliga frågor kring stresshantering på intervjuerna. Har fått göra ett skriftligt test en gång och det var för ett konsultuppdrag och frågorna var ytterst relevanta för uppdraget.

Det fanns nog en tid då mindre IT-företag gjorde en del konstiga tester på de som eventuellt skulle anställas. Storföretag tror jag aldrig gjort det. Provanställning är bättre. Jag har själv sett nyanställda fått gå efter 3 månader.
Citera
2025-04-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Berätta mer om det sista där? De anställer bara perversa eller?
Tror det har att göra med om man svarar sanning och hur troligt det är att man kan utpressas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in