Citat:
Ursprungligen postat av
526
TEXT |
He he, gjort nåt sånt test för rätt många år sen, var inte så många frågor, men nu när jag ser detta så ser jag att jag "generellt" svarade rätt. Gick vidare i processen, men avbröt på grund av bättre erbjudande annorstädes. Det man inte ska glömma med dessa typen av frågor är att de ofta är "staplade" på varandra så att analyssystemet ska finna inkonsekventa svar i förhållande till varandra.
Men jag hoppas denna typ av tramstest försvinner mer och mer. F f a har de ingen som helst betydelse om det är fråga om ett lagerjobb, butiksjobb eller chaufförsjobb. (så kallade enkla yrken). Dessutom, på mer avancerade tjänster håller man inte alls på med sånt här trams, i alla fall inte vanligtvis.
Dessa test är i princip bara till för att HR ska svälla över sin egen bredd. Det bästa vore att avskaffa HR och bara ha de administratörer som behövs i det specifika företaget, alla har olika behov av vad nu företaget håller på med.
Det allra bästa om man söker medarbetare till enkla tjänster är att dra några ur högen av ansökningarna och se om de verkar okej, sen kalla dem på enskilda intervjuer och köra på magkänsla, det blir bäst så - alltid. Sen ska man alltid tillämpa provanställning. Jag tycker gott att man kan förlänga provanställningstiden till ett år, men att företaget i så fall måste motivera varför man avslutar anställningen. Sen borde det vara lättare rent generellt att säga upp folk som blivit odugliga. Visst ska det finnas en god anställningstrygghet, men det ska också vara möjligt att göra sig av med folk som slutar fungera i sitt yrke.