2025-04-13, 07:23
  #25
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.


Nej, de söker oftast inte efter en 130+ IQ. Jag gjorde ett liknande test en tid tillbaka, där de antagligen använde samma företagstjänst som i ditt fall. Jag fick ett bättre resultat än 98%, vilket var det högsta möjliga resultat, woho tänkte jag, nu går jag vidare till nästa steg. Dagen efter ser jag i mailkorgen ”Tack för din ansökan, vi har gått vidare med andra kandidater…”
Citera
2025-04-13, 07:25
  #26
Medlem
scoremaxs avatar
Nja, denna typ av test förekommer lite här och var, och är väl inte så märkligt heller.

Det som är mer underhållande att här på Flashback, där just intelligens framhålls som ett argument i sig självt ganska ofta, eller anklagelser om brist på intelligens kastas vitt och brett, verkar det vara ett problem.
😄

Några riktiga höjdarsvar i denna tråd faktiskt.
Citera
2025-04-13, 07:25
  #27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten,

Dom som jobbar inom it har inte alla dom egenskaperna, dom har ofta delar av det. Om en person svarat bra på alla frågorna då hade den personen varit en generalist och den kompetensen som företaget vill ha hade personen inte haft. Testet hade nog gynnat den som ljuger på frågorna, vilket inte är svårt.

Jag hade inte svarat på ett sådant test och har undvikit göra sådana test, för det är integritetskränkande.

Det känns som personen som delar ut sådana test är en dålig rekryterare, jag vet inte vad jag gör så jag låter testet avgöra istället.
Citera
2025-04-13, 07:36
  #28
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.

Det går träna upp sig på de där testerna, första gången brukar det inte gå så bra för man stressad och inte gjort testet tidigare. Sen när man vet hur testet fungerar går det bättre. Sök igen med annan epost. Ibland klickar man fel (inte för att man inte kunde svaret) för man inte riktigt förstod hur det var uppbyggt. Ta det inte så hårt!
Citera
2025-04-13, 07:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Man svarar 'mitten" svaren på alla frågor så hamnar man bland de 95% av andra. Testen är bara för att se ytterligheter, så har man lite hjärna så är dessa test extremt enkla att svara på.
Värre är de personliga och kränkande frågorna inom vissa SÄK-yrken, typ vilken slags porr man gillar, hur många sexpartners man haft och om man är hetro/homo, jävligt kränkande.

Berätta mer om det sista där? De anställer bara perversa eller?
Citera
2025-04-13, 07:42
  #30
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Sista 100 här.

101. Andra uppfattar mig som en kunnig person
102. Jag mår som bäst när jag har möjlighet att hjälpa andra människor
103. Jag är en sällskaplig person
104. Jag gör ofta saker spontant
105. Jag är en ordentlig person
106. Jag lever ett spännande liv
107. Jag är lyhörd för mina egna känslor
108. Jag har inget emot att släppa allt jag håller på med för att hjälpa någon annan
109. För mig är det viktigt med färg och form
110. Sociala tillställningar tråkar ut mig
111. Jag är rädd för att misslyckas
112. Jag sätter upp tydliga mål och gör mitt bästa för att nå dem
113. Jag kräver all information i sakfrågor innan jag fattar beslut
114. Ibland känner jag mig underlägsen andra
115. Filosofiska frågor intresserar mig
116. Enligt min mening är alla människor i grund och botten goda
117. Jag tycker det är viktigt att man intresserar sig för de människor som man arbetar tillsammans med
118. Jag har en god fantasiförmåga
119. Det händer att jag skjuter upp tråkiga arbetsuppgifter
120. Jag ger inte upp så lätt
121. Jag ger efter för mina impulser ganska lätt
122. När jag är glad syns det på mig
123. Jag missar aldrig ett tillfälle att pröva något nytt
124. Man kan inte förvänta sig att alla människor behandlas lika
125. På möten har jag alltid mycket att säga
126. Det bästa jag vet är att prva på nya aktiviteter
127. Jag har svårt att hävda mig
128. Om man ska göra bra affärer kan man inte alltid vara helt ärlig
129. Jag känner mig ofta orolig
130. Andra uppfattar mig som en intellektuell person
131. Man behöver inte alltid vara så tydlig med sina avsikter
132. Jag blir ofta sprudlande glad
133. Jag tar fullt ansvar för det jag har tagit på mig att göra
134. Det händer att jag får panik när jag ser hur mycket som behöver göras
135. Jag är alltid glad
136. Jag tycker om att fundera över abstrakta idéer
137. Andra kan uppfatta mig som impulsiv
138. Har jag möjlighet att skjuta upp saker gör jag gärna det
139. Jag behöver ett lugnt arbetstempo
140. Jag ställer alltid upp för mina nära och kära
141. Andra uppfattar mig som en glad optimist
142. Jag är en stabil person
143. Jag blir ofta lockad att göra saker som jag vet att jag kommer att ångra
144. De flesta människor har goda avsikter
145. Jag får ofta höra att jag är en kreativ person
146. Jag vill helst hitta på saker med andra människor
147. Att man är rak och ärlig är det viktigaste för mig
148. Jag tar ofta initiativ till att umgås med andra
149. Jag är självsäker
150. Jag utför mitt arbete med massor av kraft och energi
151. Det är påfrestande att hjälpa andra om jag själv inte vinner något på det
152. Ett av mina största intressen är konst
153. Jag trivs bäst i miljöer där det händer nya saker hela tiden
154. Jag tvekar aldrig att pröva nya maträtter
155. Jag känner stor sympati för människor som har det svårt
156. Ibland gör jag saker bara för att det är spännande
157. Det krävs en hel del för att reta upp mig
158. Jag blir hellre bättre på det jag kan istället för att hela tiden pröva på nya saker
159. När jag blir arg händer det att jag känner för att slå sönder saker
160. Det händer ibland att jag misstror mina vänners avsikter
161. Jag uppskattar god konst
162. Jag berörs sällan av tidspress när jag fattar viktiga beslut
163. Jag gillar spänningen med spel och dobbel
164. När jag har mycket att göra låter jag helst någon annan lösa mina problem
165. Jag ägnar mycket av min tid till teoretiska resonemang
166. Jag har känt att jag vill hämnas på andra människor
167. Om jag hade tid skulle jag läsa filosofi
168. Jag tycker om att gå på fester med mycket folk
169. Jag har ofta svårt att komma i tid
170. Mitt goda humör smittar av sig på andra
171. Andra uppfattar mig som prestationsinriktad
172. Jag oroar mig för framtiden
173. Om något behöver göras ser jag till att göra det på en gång
174. Det bästa med mig är att jag alltid är glad och positiv
175. Jag tillåter ofta mig själv med att vara lat
176. Andra tycker att jag är hårdhudad
177. För mig är det mycket viktigt att vara effektiv
178. Ibland händer det att jag går till överdrift när det gäller vissa saker
179. Ordning och reda är viktigt för mig
180. Jag lever ett mycket aktivt liv
181. Det händer att jag kommer på mig själv med att drömma mig bort
182. Det händer att jag pratar först och tänker sen
183. Att vara oklar har ibland sitt syfte
184. Jag är en dominant person
185. Jag arbetar ganska ostrukturerat
186. Jag har svårt att lita på andra männisor
187. Så fort jag får tillfälle försöker jag lära mig nya saker
188. Jag blir lätt nervös om någon iakttar mig
189. Det tar mycket energi från mig att umgås med andra människor
190. Jag sätter stort värde på att vara effektiv
191. Jag tänker ofta på människor som är mindre lyckligt lottade än jag
192. Jag är intresserad av design och grafisk form
193. Jag är reserverad mot andra
194. Tråkiga arbetsuppgifter ser jag till att göra klart på en gång
195. Jag skulle kunna göra något farligt bara för spänningens skull
196. Jag blir lätt berörd av barn som far illa
197. Jag gör arbetet färdigt, vad som än händer
198. Jag avstår gärna från att spendera för att istället hjälpa behövande
199. Jag struntar gärna i småsaker som egentligen borde göras
200. Jag har svårt att visa tillgivenhet inför andra människor

Det är uppenbart de vill ha en extrovert och vill sålla bort introverta direkt.
Tänker man på normalfördelningskurva borde det vara ganska effektivt sållningsmetod. 85 % ryker direkt.
Citera
2025-04-13, 07:42
  #31
Medlem
Snart kommer det att krävas IQ 150 eller mer för att utföra kvalificerade jobb.

Människan konkurrerar med kommande AGI som kommer att ha övermänsklig intelligens, högre än den mest intelligenta människan.

Människan har redan gett upp konkurrensen mot robotdammsugare i hemmet med IQ 20, så att gnälla över att man "inte får jobb" är precis så löjligt, även avseende kvalificerade jobb.

Det fina i kråksången är att AGI kan hjälpa mänskligheten att höja sin intelligens, vilket är fullt möjligt även utan AGI.

(lösningen är inte att de dummaste skaffar flest barn och de högutbildade skaffar färre än 2 barn i snitt)
Citera
2025-04-13, 07:49
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Personlighetstestet bestod av 200 frågor som skulle besvaras. Första 100 här.

1. Jag vet att de flesta människor som gör mig en tjänst är ärliga och pålitliga
2. Att följa regler är inget problem för mig
3. Livet ska helst vara oförutsägbart och spännande varje dag
4. Jag klarar av stressiga situtationer utan några problem
5. För mig är det viktigt att alltid göra sitt bästa
6. Jag har inte så stort behov av att känna närhet till andra människor
7. När någon gör mig en tjänst kan jag undra vilka motiv som ligger bakom
8. Jag är bra på att komma med nya idéer
9. Jag är en person som håller låg profil i grupper
10. Jag känner mig osäker när jag umgås med andra
11. Jag blir lätt irriterad
12. Att arbeta under tidspress är inget som besvärar mig
13. Jag lägger mycket tid på att förbereda mig inför saker och ting
14. Ibland känns det som att jag ska få ett sammanbrott
15. Det händer att jag är lite för snabb med att fatta beslut
16. Jag blir lätt generad
17. Jag kan bli handlingsförlamad när jag har för mycket att göra
18. Jag intresserar mig för allt som är nytt
19. Jag kan uppfattas som självisk ibland
20. Jag upplever mig själv som en mycket duglig person
21. Jag strävar alltid efter att bli bättre på det jag gör
22. Det händer att jag känner mig irriterad utan någon särskild anledning
23. Jag föredrar ett liv med ett lugnt och tryggt tempo
24. Jag får ofta höra att jag är tankspridd
25. Jag tycker om att arbeta under tidspress
26. Om jag påbörjar något ser jag alltid till att göra det färdigt
27. Jag handlar först och tänker sen
28. Jag är konstnärligt lagd
29. Jag känner sällan av andras sinnesstämning
30. Jag trivs bäst med att ha många människor runt omkring mig
31. Jag tycker om att arbeta hårt
32. Genom att hålla mig välinformerad fattar jag ofta kloka beslut
33. Dina överordnade kommer att utnyttja dig om du ger dem en chans till det
34. Jag lämnar ogärna arbetsuppgifter som inte är avslutade
35. Att prata olika teorier tråkar ut mig
36. Jag kan ha svårt att sluta grubbla över saker som har hänt
37. Det är alltid roligt att träffa nya människor
38. Att ägna sig åt teoretiska spekulationer överlåter jag åt andra
39. Jag sätter stort värde på att vårda mina relationer
40. Jag har inga problem med människor som lever ut sina känslor
41. Att finnas till för andra är en viktig del av mitt liv
42. Jag har inget behov av spänning i mitt liv
43. Jag funderar mycket innan jag fattar beslut
44. Jag uppträder alltid lugnt och fokuserat under stress
45. Jag får ofta höra att jag har god smak
46. Jag är en livlig person
47. Jag skulle behöva lite bättre självförtroende
48. Jag hamnar ofta i centrum i grupper
49. Jag känner direkt vad det är för stämning i en grupp
50. Jag är alltid tydlig med vad jag förväntar mig av andra
51. Jag vill helst inte veta så mycket om andra människors problen
52. Jag dagdrömmer ofta
53. Det är lätt att få mig att skratta
54. När jag väl bestämt mig arbetar jag hårt för att nå dit
55. Jag njuter av att omge mig med vackra saker
56. Jag är bra på att få andra på gott humör
57. Jag irriteras sällan över småsaker
58. Beslut blir sällan bättre för att man funderar länge
59. Jag känner mig nästan alltid trygg
60. Mitt liv är hektiskt
61. Jag är en nyfiken person
62. Med smicker kommer man långt
63. Jag tycker sällan synd om folk
64. Jag har inga problem med att motstå frestelser
65. Jag är en kompetent person
66. Ibland berättar jag för mycket om mig själv för andra människor
67. Jag är uthållig
68. Jag tycker om att fundera över knepiga frågeställningar
69. Vi behöver bli bättre på att ta hand om våra äldre
70. Ibland förlorar jag mig i mina egna tankar
71. Jag tycker om att ta ledningen i olika situationer
72. Innan jag bestämmer mig för något vill jag vara helt säker
73. Jag känner mig ofta obekväm vid sociala tillställningar
74. Jag tycker om att alltid ha fullt upp
75. Jag låter sällan mina känslor styra
76. Ibland är det onödigt att ge klara besked
77. Jag blir irriterad när andra låter känslorna ta överhanden
78. Jag har ett stabilt humör
79. Jag överväger alltid fördelar och nackdelar med olika handlingsalternativ
80. Det är viktigt för mig att leva upp till de mål jag satt upp
81. Jag känner mig alltid väl till mods
82. Jag är en person som syns och hörs
83. Jag har nära kontakt med mina känslor
84. Jag framför gärna mina åsikter på möten
85. Ibland måste man smickra andra för att få som man vill
86. Jag ägnar mig helst åt saker som jag redan kan
87. Jag ställer upp för andra, även om det blir på min egen bekostnad
88. Jag tycker om att ha många saker på gång samtidigt
89. Ibland får jag höra av andra att jag har ett hetsigt humör
90. Jag har lätt för att behålla fokus på mina arbetsuppgifter
91. Jag kan känna ett starkt behov av att umgås med andra människor
92. Poesi och musik berör mig ofta djupt
93. Jag vill helst inte höra om andras problem
94. Jag har höga krav på mig själv
95. Jag lyssnar gärna på andras problem
96. Att fantasisera är inget jag ägnar mig åt
97. När andra är vänliga mot mig blir jag misstänksam
98. Jag är en målmedveten person
99. Då och då känns det som om jag ska spricka av energi
100. Personer som lever ut sina känslor överdriver ofta
Självskattnibgstest är ett bra sätt för oärliga med falsk sjävbild att få höga poäng. De som får låga poäng vet man inte som de är dåliga eller idioter.

Kan lika gärna fråga folk "Är du bra eller dålig?" och anställa och ge lön utgående från svaret.
Citera
2025-04-13, 07:49
  #33
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nästan alla använder dessa test nu och man gör det hemifrån så det skulle inte märkas om du vägrade göra det!
Men om man inte gör det går man inte vidare heller så...det märks.
Citera
2025-04-13, 07:53
  #34
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Detta med tester är helt ute vid anställningar, åtminstone om det handlar om kvalificerade jobb hos seriösa arbetsgivare. Däremot är provanställning mycket vanligt.
Ja om en kandidat sitter på en kompetens som arbetsgivaren efterfrågar då skrämmer man ju inte bort denne med dylikt trams.
Citera
2025-04-13, 07:56
  #35
Medlem
Yggdrasil12s avatar
En släkting till mig när han tog studenten 2023 så var det minst 300 olika tjänster och jobb han sökte.

Majoriteten ställde kravet att man skall gå vidare va typ IQ tester via Alva Labs o annat skit med figurer former matematiska frågor.

Vad man nu kallar det logiktest+spatialförmåga tror jag.

Rätt mycket skit och annat enligt mig men. Det värsta är att arbetsgivare oftast ger jobbet till nån de känner i sin närhet kollegas vän granne eller släkting för att df går snabbare. Än att HR skall sålla ut på intervjuer
Intervju via Teams eller fysiskt på plats.

Nepotism i sin stora grad med andra ord.
Citera
2025-04-13, 07:56
  #36
Medlem
SnutteFia03s avatar
Sånt där är vanligt vid mer lågkvalificerade jobb som kundtjänst eller butiksjobb. Lite förvånande att höra att det även används för någon tjänst som kräver högre utbildning. Men det är kanske ett "McDonalds-företag"?

Jag hade åtminstone dragit öronen åt mig om ett företag, som för övrigt framstår som "seriöst", skulle ha den typen av tester för en kvalificerad tjänst.

Sen låter det skumt att du inte kom vidare när du gjort testet och inte ens fick skicka in dina handlingar, vanligtvis skickas dessa in innan man får den här typen av test. Fick du ett resultat som de menade var för lågt/avvikande eller hur motiverade dem det? Syftet med sådana här tester är ju inte främst att du ska "klara" dem utan de är avsedda att ge en bild av var just du befinner dig i förhållande till genomsnittet.
__________________
Senast redigerad av SnutteFia03 2025-04-13 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in