2025-04-13, 12:08
Medlem
Fundera på hur Trump skulle svarat på frågorna och beakta att hans svar med största sannolikhet skulle ta honom vidare till nästa steg i anställningsprocessen.

Vill ni verkligen jobba på ett företag som tror på såna här test? Att testet faktiskt bidrar positivt och inte bara sorterar bort de ärliga?
Vill ni ha jobbet så gör testet och besvara varje fråga som ni tror att Trump skulle ha svarat.
Citera
2025-04-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det framgår inte om TS blev kuggad på IQ eller personlighet.
Och det verkar som att du överskattar din egen IQ när du tror att gränsen är 125.
Det finns ganska få människor med så hög IQ. Det är mer troligt att gränsen är runt 105-110.

Jag tycker att det här testet verkar jättedumt. Det finns många människor med IQ runt 100-110, med lätt autistiska drag, som skulle faila på testet men som kan programmera mer än tillräckligt bra. Programmering handlar mer om erfarenhet, nyfikenhet, motivation och uthållighet än att det skulle kräva väldigt hög IQ. Speciellt i dag med alla AI:s, Google och Youtube. Hög IQ hjälper, men det går att kompensera medel-IQ med andra egenskaper.

Jag har programmerat länge men jag "fuskar" hela tiden genom att googla fram lösningar eller frågar en AI. Här är ödmjukhet användbart. Jag tänker att jag kan lösa detta själv, men sannolikt har någon annan redan löst det väldigt bra så varför ska jag uppfinna hjulet igen? Det är mer rationellt att hitta den bästa lösningen än att vilja stoltsera med originella uppfinningar, som sällan är den bästa lösningen.

Låt mig säga så här. När jag bestämde mig för trådens topic valde jag medvetet att spetsa till den. Jag tror inte för en enda sekund att jag skulle ha högre IQ än majoriteten av befolkningen.
Citera
2025-04-13, 12:32
Medlem
Viktor79xs avatar
Har sökt tre relativt enkla lagerjobb med alla dessa frågor. Alva labs iq frågor kan du träna på innan om du betalar en slant. Det kan kan också så återanvändas. Dom kollar även ditt brottsregister, gör drogprov och skummar igenom dina sociala medier (i vissa fall) + kollar referenser

Det kan vara uppått 1000 sökande på samma jobb så det här blir ett sätt att gallra ut. Dom har att göra med minst sagt. Huggsexa om jobben idag Såvida du inte ska bli sjuksköterska eller lärare
Citera
2025-04-13, 12:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Det var nog skönare på 60-talet.

Då knackade man på dörren och frågade om man fick börja jobba.

Och det fick man, samma dag.

Men jobben var väl inte lika fantastiska och fabulösa som idag

Då var vi en homogen befolkning och allt var betydligt enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Man svarar 'mitten" svaren på alla frågor så hamnar man bland de 95% av andra. Testen är bara för att se ytterligheter, så har man lite hjärna så är dessa test extremt enkla att svara på.
Värre är de personliga och kränkande frågorna inom vissa SÄK-yrken, typ vilken slags porr man gillar, hur många sexpartners man haft och om man är hetro/homo, jävligt kränkande.

När det kommer till SÄK-yrken, framför allt inom militären så hoppas jag att man vänder in och ut på allt så vi inte har freaks, aktivister och människor med destruktivt riskbeteende.

Är för övrigt tveksam på om de frågorna du listar verkligen stämmer med vad de verkligen frågar 2025. Kanske stämde fram till 2000-talet men gissar att de fått vika ner sig som på många andra ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.

Jag anlitade en amerikansk konsult på 2000/10-talet och de hade snarlika tester som jag utförde på de som sökte arbete hos mig. Jag förstod det som frågorna var kopplade till varandra. Tex fråga 1,4,6,14,19,22,29 hängde ihop och undersökte ett karaktärsdrag medan fråga 2,5,9,15,18,23 läste av ett annat och fråga 3,11,17,28 ett tredje osv. Har för mig att det var 4 grupper. Beroende på vilken position den sökande skulle placeras på letade man efter olika karaktärsdrag. Dels är det ju för företagets skull att inte få en direkt olämplig person på positionen men även för den sökande att inte hamna i ett arbete som den inte är lämplig för eller kommer trivas med. Ponera att du är introvert, misstänksam, lättstressad och fyrkantig av dig och i arbetsrollen förväntas du vara vänlig, ödmjuk, öppen, tillmötesgående även med krångliga kunder och under tidspress. Med så många frågor kan du inte "outsmart" systemet och kan du det så kanske du fungerar på arbetsplatsen ändå.

Om man tar testet och tror det handlar om att leverera "rätt svar" och hela tiden vränga in och ut på sig själv för att bildligt trycka in en triangelkloss i ett runt hål så tror jag man missförstått. Handlar det om att "vara sig själv" och svara ärligt så hamnar man rätt och då är det ju inte så stressigt eller integritetskränkande. IQ-testerna KAN ju vara för att motivera att slippa packet och inte hitta genierna. Träffar företaget rätt person i de 100 frågorna kanske IQ inte bli utslagsgivande. På många arbetsplatser så är det ju en inkörningsperiod där man lär sig arbetet. Visar man att man inte är helt tappad bakom en vagn så kan man lära sig det mesta. Viktigaste för företaget att inte få in fel person i arbetsstyrkan. Så resonerar jag. Hellre mer energi för att hitta rätt (och slippa fel) än få in fel och sedan behöva lägga tid på att dels få bort personen och sedan behöva göra om hela proceduren igen.

Kan säga också att jag själv gjorde testet hos psykologen som konsulten hade innan jag utsatte mina sökande för det och svaret/analysen som hon hade på mig var jävligt träffande. Nästan på osannolikt ärligt. Det handlar ju mycket om hur man kommunicerar testet före och analysen efter också.
Citera
2025-04-13, 12:41
Medlem
Gonorres avatar
Vi ser nog slutet på dessa tester. I takt med att AI blir bättre på att hjälpa folk att klara Matrigma-tester och liknande kommer massfusk att bli standard. Till slut tvingas HR lägga ner hela den här skiten och börja fokusera på människor istället för staplar och siffror.

Min uppmaning: Fuska.
Inte bara för din egen skull, utan för din medmänniska. Även om du är Einstein och klarar testerna utan problem, fuska ändå.

Att stapla Pågen på en hylla ska inte kräva ett personlighetstest.
Alla har rätt till arbete.

Vem vet, din dotter eller son kanske inte blir den skarpaste kniven i lådan, och bara har en önskan om att få ett hederligt jävla jobb..
Citera
2025-04-13, 12:53
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=Analterego|91605020]
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Den här sanningen gör så jävla ont. Nu jobbar jag iofs inom hantverkaryrket. Men då ungdomen gjort sin uppgift åker luren upp. Kan inte ta egna beslut utan väntar på order av de äldre. Medan de väntar skärmrunkar de, utan en tanke på nåt annat

Jag har arbetat på ett stort lager ,
Varit på två tora industrier
Suttit i kassa på Willys.
Nu kör jag taxi i Stockholm.

Jag kan faktiskt säga att när det är en familj eller ungdom som hoppar in i bilen är det totalt dött. De sitter konstant med mobiltelefon i högsta hugg o bara vill komma fram. Inte direkt någon pratstund, inte för att jag kräver eller vill det av gemene man men utveckling är den att ungdomen sitter i den telefon världen.

På lagret som jag jobbade tidigare så var det såhär exempelvis.
Kund har beställt- :
2 bord
2 stolar
5 lampor som skall paketeras såklart ungdomarna gjorde en sak de hämtade skiten men resten lät de nån annan gör absolut noll konsekvens tänk typ att den skall slås in eller å paketeras till nästa stopp hos truck personalen.

Aja skitsamma människans undergång
Citera
2025-04-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Låt mig säga så här. När jag bestämde mig för trådens topic valde jag medvetet att spetsa till den. Jag tror inte för en enda sekund att jag skulle ha högre IQ än majoriteten av befolkningen.
Men du verkar ändå förundrad om varför du blev kuggad? Det kan ju vara så att din IQ är 107 men deras krav är 108. Jag säger inte att det är bra att de gör så, men att det skulle förklara saken.
Citera
2025-04-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag är inte säker på hur det fungerar men det är nog ganska vanligt att man ska uppvisa inkomst för att få ett hyreskontrakt.

Det är vanligt förekommande ja. Men det finns många som har inkomst utan att någonsin gjort ett sådant här test.
Citera
2025-04-13, 13:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Vi ser nog slutet på dessa tester. I takt med att AI blir bättre på att hjälpa folk att klara Matrigma-tester och liknande kommer massfusk att bli standard. Till slut tvingas HR lägga ner hela den här skiten och börja fokusera på människor istället för staplar och siffror.

Min uppmaning: Fuska.
Inte bara för din egen skull, utan för din medmänniska. Även om du är Einstein och klarar testerna utan problem, fuska ändå.

Att stapla Pågen på en hylla ska inte kräva ett personlighetstest.
Alla har rätt till arbete.

Vem vet, din dotter eller son kanske inte blir den skarpaste kniven i lådan, och bara har en önskan om att få ett hederligt jävla jobb..

Ja, det får man verkligen hoppas.

Ännu värre är "case" i form av en större hemuppgift (liknande en hemtenta på universitetet) där rekryteraren förväntar sig att man ska lägga timme efter timme med att jobba med data och skriva rapport samt sedan presentera ett fiktivt case.

Har för övrigt startat en egen "gnälltråd" om just detta ämne för en tid sedan:
(FB) Borde inte "test-arbetsuppgifter" vid rekrytering förbjudas?

Konstigt att inte bolagen själva förstår att ingen på allvar sitter och lägger ned en massa timmar helt random för att "kanske få ett jobb". Om man överhuvudtaget tar sig igenom uppgiften har man garanterat låtit en AI göra 90-95% av jobbet och så har man själv i bästa fall korrekturläst rapporten som genererades. Denna typ av tester visar verkligen ingenting, det går inte att säga huruvida kandidaten är bra eller inte, idag är det lättare än någonsin att fuska.

Så håller definitivt tummarna för att rekryterare ska förstå att detta inte är ett bra sätt att utvärdera folk. Det man får göra är att träffa kandidaten, fråga frågor och bilda sig en uppfattning. Dvs. fingertoppskänsla för personkemi och människokontakt från rekryteraren.
Citera
2025-04-13, 13:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Inte till mängdjobben, möjligen till fåtalet mycket krävande analystjänster.

Utifrån insikt om resonemanget bakom kulisserna kan jag informera om att:

1) testerna generellt används för mindre kvalificerade arbeten för för att få ut mer information om sökande som inte redan har rikt med yrkesprestationer att referera till.

2) det främsta syftet med dessa tester är att gallra bort personligheter som erkänt är problematiska att ha på majoriteten av arbetsplatser som kräver flexibilitet och god social anpassningsförmåga (utöver goda teoretisk och praktisk förmåga), det vill säga diagnoser, autism. Därav vill man också ha personer som på IQ-testet presterar medelmåttigt eller straxt över. Ju högre IQ desto större risk för svårintegrerade personligheter. Därav har personlighetstesterna (som är lättmanipulerade) börjat kompletteras med IQ-tester och:

3) bakgrundskontroller. När det gäller bakgrundskontroller så handlar det inte så väldigt mycket om brottet i sig utan att en kriminell bakgrund också är en stark markör för att där finns någon sorts diagnos eller annan problemati.

Gällande 1. så har jag fått liknande tester även i antagningsprocesser för mer kvalificerade arbeten.

Gällande 2. det är så jag har uppfattat situationen, Om jag enbart tar ett väldigt litet stickprov, mig själv, så kan jag hålla med, jag har inte autism, men jag har en färgstark personlighet som har ställt till det med det ena eller andra på diverse arbetsplatser, helt enkelt en som inte alltid vill rätta sig i ledet. Dock vet jag inte hur starkt detta korrelerar till intelligens, och om ett IQ-test är rättfärdigat för att sålla ut sådana; jag antog att personlighetstestet som brukar medfölja är vad som används i denna bedömning, men de är ju helt värdelösa för man svarar ju bara det som HR-personalen vill höra, vilket tydligt är implicerat i frågorna.
Citera
2025-04-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Det var nog skönare på 60-talet.

Då knackade man på dörren och frågade om man fick börja jobba.

Och det fick man, samma dag.

Men jobben var väl inte lika fantastiska och fabulösa som idag

Det var lite enklare att leva på den tiden tror jag.

Och jag tror även all denna galenskap idag kommer till ett Zenit och att det återgår mer till det så småningom. Till slut lär arbetsgivarna få slut på kandidater om dem ska komma med fler och fler orealistiska krav på folk , ofta för en skitlön dessutom.
Citera
2025-04-13, 13:22
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det får man verkligen hoppas.

Ännu värre är "case" i form av en större hemuppgift (liknande en hemtenta på universitetet) där rekryteraren förväntar sig att man ska lägga timme efter timme med att jobba med data och skriva rapport samt sedan presentera ett fiktivt case.

Har för övrigt startat en egen "gnälltråd" om just detta ämne för en tid sedan:
(FB) Borde inte "test-arbetsuppgifter" vid rekrytering förbjudas?

Konstigt att inte bolagen själva förstår att ingen på allvar sitter och lägger ned en massa timmar helt random för att "kanske få ett jobb". Om man överhuvudtaget tar sig igenom uppgiften har man garanterat låtit en AI göra 90-95% av jobbet och så har man själv i bästa fall korrekturläst rapporten som genererades. Denna typ av tester visar verkligen ingenting, det går inte att säga huruvida kandidaten är bra eller inte, idag är det lättare än någonsin att fuska.

Så håller definitivt tummarna för att rekryterare ska förstå att detta inte är ett bra sätt att utvärdera folk. Det man får göra är att träffa kandidaten, fråga frågor och bilda sig en uppfattning. Dvs. fingertoppskänsla för personkemi och människokontakt från rekryteraren.

Exakt. Lägg fokus på att få ut människor på arbetsmarknaden istället för som nu motarbeta dom.Det leder bara i längden till dåligt självförtroende, depression etc och kommer att kosta samhället oändligt mycket pengar i långa loppet. Det här har spårat totalt.

Har även läst om rekrytering där dom vill att man ska spela in en video på 60 sekunder och pitcha sig själv. Bedrövligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in