Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Då klipper man efter 50 st ansökningar, sållar dessa sen kan man titta på 50 st till om man inte finner tillräckligt bra kandidater i första omgången.
Det finns inte riktigt tid till det. 8/10, ibland 9/10 ansökningar går raka vägen till papperskorgen, därför har man bla dessa system.
Då blir det istället att 5/10 ansökningar går till papperskorgen. En automatisk sållning helt enkelt.
I vissa fall har jag en halv arbetsdag att hitta ett par kandidater som verkar intressanta. På 3000 ansökningar.... och då har redan en stor del sållats bort. Andra halvan av dagen går till att kolla referenser, hålla intervjuer osv.
Tror även detta kommer automatiseras mer och mer med AI då de pratas rätt öppet om detta och vissa saker kör vi redan genom div automatiska system..
E: något som blivit mer och mer vanligt de senaste åren är att man i många fall blir hotad för att man nekar en ansökan. Allt från " do tvingar mej bli kriminell" till att de ska bränna ner mitt hus, sprida lögner om företaget etc. Därför många rekryterare inte ens lägger ut en mailadress längre. Du måste gå genom plattformen och dessa tester.
Hur fan tänker man där undrar jag...