2025-04-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Tänkte precis säga detta. Sökte ett enkelt IT jobb inom regionen på en kommun och hade 6 intervju tillfällen med ca 2 veckor mellan varje (bara detta..) där man hela tiden ökade graden av djupdyk inom ens personlighet och kunskap. Självklart var det både personlighetstest, IQ test och pussel man skulle utföra.
Blev inte uttagen men allt detta för att sen sitta och ta samtal om konsument IT problem på distans.. känns jävligt överdrivet. Jag är övertygad (utan några egentliga bevis såklart) att dom i slutändan rekryterade någon "som kände någon" internt istället och bara var tvungna att bedriva en "kolla, vi söker folk, på riktigt!" fasad för att checka i någon slags byråkratisk box.

Dethär är bara löjligt påhitt av dom överbetalda HR kärringarna så det ska verka som att dom gör något och att dom behövs. Sanningen är att man hade klarat sig utmärkt utan alla dessa överbetalda låtsasjobbare.
Citera
2025-04-13, 09:55
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Dethär är bara löjligt påhitt av dom överbetalda HR kärringarna så det ska verka som att dom gör något och att dom behövs. Sanningen är att man hade klarat sig utmärkt utan alla dessa överbetalda låtsasjobbare.

Jag tror allt bottnar i (kanske omedvetet?) att man inte vill hålla på och lägga ut jobbansökningar som vem som helst kan söka på och ljuga om sin kvalificeringar utan att någon stackars sate måste kolla upp så allting är äkta och inte bagdad certifierat. För när du väl sitter med fast anställning, då är du nästan omöjlig att få bort om du "bara" är kass.
Då delegerar man detta till HR kärringar som agerar filter för pöbeln medan man själva headhuntar några mer trovärdiga samtidigt. Man får ju inte veta vilka dom andra som söker är så det går inte kolla upp om NÅGON alls som var i pöbel-kön fick jobbet i slutändan.
Citera
2025-04-13, 09:58
Medlem
Herregud var många upprörda bananlirare det finns i tråden.

Om man har sökt något som helst kvalificerat jobb så vet man att detta är jättevanligt idag, i de flesta branscher.

Det är inte komplicerat - antalet ansökningar till alla tjänster har skjutit i höjden sista åren och det är inte realistiskt att sålla allt för hand. Anledningen till detta kan vi diskutera en annan dag... Man vill helt enkelt göra en första gallring och sålla ut dom som uppenbart inte är kvalificerade och/eller ointresserade, utan att kunna anklagas för diskriminering och annat.

Säger man att det är "lathet" som gör att man inte kallar in 300 sökare på en muntlig intervju för en junior utvecklartjänst saknar man förmågan att tänka logiskt.
Citera
2025-04-13, 10:06
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Förnedringsritual för oinitierade.
Så är det, det bygger upp till att prata om löneanspråken efter att du brutits ner och förlorat din självkänsla. Byt företag.
Citera
2025-04-13, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Nej, de söker oftast inte efter en 130+ IQ. Jag gjorde ett liknande test en tid tillbaka, där de antagligen använde samma företagstjänst som i ditt fall. Jag fick ett bättre resultat än 98%, vilket var det högsta möjliga resultat, woho tänkte jag, nu går jag vidare till nästa steg. Dagen efter ser jag i mailkorgen ”Tack för din ansökan, vi har gått vidare med andra kandidater…”
Antagligen skickar dom ut det meddelandet till alla som failat testet för att vara snälla. Som plåster på såren innan beskedet att de gått vidare med andra kandidater.
Senast redigerad av lillkarsk 2025-04-13 kl. 10:33.
Citera
2025-04-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Detta med tester är helt ute vid anställningar, åtminstone om det handlar om kvalificerade jobb hos seriösa arbetsgivare. Däremot är provanställning mycket vanligt.

När var det inne?
Har aldrig själv behövt göra något sådant här, närmaste är några muntliga frågor kring stresshantering på intervjuerna. Har fått göra ett skriftligt test en gång och det var för ett konsultuppdrag och frågorna var ytterst relevanta för uppdraget.
Citera
2025-04-13, 10:14
Medlem
Det framgår inte om TS blev kuggad på IQ eller personlighet.
Och det verkar som att du överskattar din egen IQ när du tror att gränsen är 125.
Det finns ganska få människor med så hög IQ. Det är mer troligt att gränsen är runt 105-110.

Jag tycker att det här testet verkar jättedumt. Det finns många människor med IQ runt 100-110, med lätt autistiska drag, som skulle faila på testet men som kan programmera mer än tillräckligt bra. Programmering handlar mer om erfarenhet, nyfikenhet, motivation och uthållighet än att det skulle kräva väldigt hög IQ. Speciellt i dag med alla AI:s, Google och Youtube. Hög IQ hjälper, men det går att kompensera medel-IQ med andra egenskaper.

Jag har programmerat länge men jag "fuskar" hela tiden genom att googla fram lösningar eller frågar en AI. Här är ödmjukhet användbart. Jag tänker att jag kan lösa detta själv, men sannolikt har någon annan redan löst det väldigt bra så varför ska jag uppfinna hjulet igen? Det är mer rationellt att hitta den bästa lösningen än att vilja stoltsera med originella uppfinningar, som sällan är den bästa lösningen.
Citera
2025-04-13, 10:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Är det IQ 125+ som gäller för kvalificerade jobb nu?").

Mod.
Citera
2025-04-13, 10:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Herregud var många upprörda bananlirare det finns i tråden.

Om man har sökt något som helst kvalificerat jobb så vet man att detta är jättevanligt idag, i de flesta branscher.

Det är inte komplicerat - antalet ansökningar till alla tjänster har skjutit i höjden sista åren och det är inte realistiskt att sålla allt för hand. Anledningen till detta kan vi diskutera en annan dag... Man vill helt enkelt göra en första gallring och sålla ut dom som uppenbart inte är kvalificerade och/eller ointresserade, utan att kunna anklagas för diskriminering och annat.

Säger man att det är "lathet" som gör att man inte kallar in 300 sökare på en muntlig intervju för en junior utvecklartjänst saknar man förmågan att tänka logiskt.
Då klipper man efter 50 st ansökningar, sållar dessa sen kan man titta på 50 st till om man inte finner tillräckligt bra kandidater i första omgången.
Citera
2025-04-13, 10:36
Medlem
Väldigt intressant. Det var inte såhär för många år sedan även för kvalificerade jobb.
Citera
2025-04-13, 10:40
Medlem
tram123s avatar
Som flera tidigare sagt så är dessa tester standard iaf när det gäller tjänstemans jobb.
Har nog inte vart med om något jobb som tjänsteman där jag inte fått ett sådant test.
Vissa utav dessa tester är helt löjliga, och kan ta flera timmar att slutföra...
Sen har jag varit med om att det är en intervju till efter testet där det är frågor baserat på testet du gjort.

I vilket fall så brukar jag svara så som jag tror arbetsgivaren vill att man ska svara och det har fungerat bra för mig även fast de säger att testerna är omöjliga att lura.

Sen tror jag inte man ska få full pott på iq delen, eller det beror såklart på vad det är för jobb men ett vanligt jobb där man har kontakt med andra människor så är nog full pott på iq delen inte bra.
Iq delen är också för att arbetsgivaren ska se om jobbet passar dig i komplicitet, för hög iq och inte super komplicerat jobb blir inte bra.
Senast redigerad av tram123 2025-04-13 kl. 10:45.
Citera
2025-04-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då klipper man efter 50 st ansökningar, sållar dessa sen kan man titta på 50 st till om man inte finner tillräckligt bra kandidater i första omgången.

Det finns inte riktigt tid till det. 8/10, ibland 9/10 ansökningar går raka vägen till papperskorgen, därför har man bla dessa system.

Då blir det istället att 5/10 ansökningar går till papperskorgen. En automatisk sållning helt enkelt.

I vissa fall har jag en halv arbetsdag att hitta ett par kandidater som verkar intressanta. På 3000 ansökningar.... och då har redan en stor del sållats bort. Andra halvan av dagen går till att kolla referenser, hålla intervjuer osv.
Tror även detta kommer automatiseras mer och mer med AI då de pratas rätt öppet om detta och vissa saker kör vi redan genom div automatiska system..

E: något som blivit mer och mer vanligt de senaste åren är att man i många fall blir hotad för att man nekar en ansökan. Allt från " do tvingar mej bli kriminell" till att de ska bränna ner mitt hus, sprida lögner om företaget etc. Därför många rekryterare inte ens lägger ut en mailadress längre. Du måste gå genom plattformen och dessa tester.
Hur fan tänker man där undrar jag...
Senast redigerad av firmahasten 2025-04-13 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in