2024-11-15, 20:13
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerad låter som ett svepande tyckande. Skolan tappade sin form i två steg: 1. Vid kommunaliseringen och inte minst efter 2. Lärarutbildningskommitté LUK 97. Den senare kom fram till följande rent fasansfulla slutsats:
- Kunskap finns inte i förpackad, överförbar form utan är något som individen tillägnar sig. Lärarens uppgift är att på bästa sätt försöka stimulera en sådan process. -
Både punkt 1 och punkt 2 signerades Socialdemokraterna.

Nyliberala tankefigurer, oavsett i vilket parti de fått fäste, är orsaken till de flesta av de försämringar av välfärdsstaten som (inte utan fog) skapat vrede och missnöje i breda folklager och som underblåses av dagens skrupelfria demagoger. Det är ingen raketforskning, som det brukar heta.
Citera
2024-11-25, 15:32
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Att vara ”fena” på något är är en kortform av fenomenal och har inget med fiskar att göra.

Att vara ”haj” på något är det djuret haj som har gett upphov till. En haj är i bildlig betydelse en förslagen eller skicklig person.

En hyreshaj kan vara en fena på att klämma pengar av sina hyresgäster.
Citera
2024-11-25, 21:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Att vara ”fena” på något är är en kortform av fenomenal och har inget med fiskar att göra.

Att vara ”haj” på något är det djuret haj som har gett upphov till. En haj är i bildlig betydelse en förslagen eller skicklig person.

En hyreshaj kan vara en fena på att klämma pengar av sina hyresgäster.

Det finns två olika haja. Att haja till kommer från haj, men att haja (förstå) kommer från romani.
Citera
2025-03-20, 16:32
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det blir tyvärr mer och mer vanligt att folk säger "sticka under stolen med" vilket framkallar rysningar. Det ska ju vara "sticka under stol med".

Hatar den här! Numera 1/10 som säger stol. Snart är det fel istället
Citera
2025-04-13, 11:48
Bannlyst
Guld och gröna skogar?

Så här fel används det: https://youtube.com/shorts/vVugWVvti...XafPZxRG8bFjNR

Haha! Ja det är inte första gången jag märker att det används fel.

Att man lovar någon guld och gröna skogar innebär att man lovar någon rikedom och lycka utan att riktigt kunna infria dem.
Senast redigerad av BadandeBabian 2025-04-13 kl. 11:53.
Citera
2025-04-13, 12:16
Medlem
Wrossmols avatar
"Gå över lik för någon"
Min kollega sa en gång att hennes pojkvän skulle gå över lik för henne – och hon sa det med stolthet, som om det var romantiskt. Jag ville bara viska: "Det betyder inte vad du tror att det gör…
Citera
2025-04-13, 16:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadandeBabian
Guld och gröna skogar?

Så här fel används det: https://youtube.com/shorts/vVugWVvti...XafPZxRG8bFjNR

Haha! Ja det är inte första gången jag märker att det används fel.

Att man lovar någon guld och gröna skogar innebär att man lovar någon rikedom och lycka utan att riktigt kunna infria dem.

Du missar att det ordspråket du alluderar på heter »lova guld och gröna skogar«. Det är »lova« som är kärnan i det, inte »guld och gröna skogar« som betyder något eftertraktansvärt. Således var det inte felanvänt i den länk du klistrade in.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
"Gå över lik för någon"
Min kollega sa en gång att hennes pojkvän skulle gå över lik för henne – och hon sa det med stolthet, som om det var romantiskt. Jag ville bara viska: "Det betyder inte vad du tror att det gör…

Ordspråket är snarare »beredd att gå över lik för att...«, så att peta in »någon« där är fel i sig. Ordspråket har samma betydelse som »skyr inga medel«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-04-13 kl. 16:10.
Citera
2025-04-13, 20:29
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Du missar att det ordspråket du alluderar på heter »lova guld och gröna skogar«. Det är »lova« som är kärnan i det, inte »guld och gröna skogar« som betyder något eftertraktansvärt. Således var det inte felanvänt i den länk du klistrade in.

Ordspråket är snarare »beredd att gå över lik för att...«, så att peta in »någon« där är fel i sig. Ordspråket har samma betydelse som »skyr inga medel«.
Du har rätt kanske – men i detta fall tycker jag nog att att 'gå över lik' inte riktigt passar för att beskriva en kärleksfull relation. Kanske borde man vara lite mer försiktig med vilka lik man trampar på.
Senast redigerad av Wrossmol 2025-04-13 kl. 20:34.
Citera
2025-04-13, 20:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har rätt kanske – men i detta fall tycker jag nog att att 'gå över lik' inte riktigt passar för att beskriva en kärleksfull relation. Kanske borde man vara lite mer försiktig med vilka lik man trampar på.

Fast det var ju det jag skrev att det var helt fel i flera bemärkelser. Jag skrev alltså:
...så att peta in »någon« där är fel i sig...
Citera
2025-04-13, 21:04
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Fast det var ju det jag skrev att det var helt fel i flera bemärkelser. Jag skrev alltså:
...så att peta in »någon« där är fel i sig...

Ah, så nu handlar det om att varje ord ska vara helt korrekt enligt ordboken? Men om vi ser till själva poängen med ordspråket, så handlar det om att uttrycka extrema åtgärder, inte om att vara grammatisk perfektionist. Jag tror inte någon skulle vara ute efter att göra en språklig analys av just 'gå över lik' i en romantisk kontext.
Citera
2025-04-13, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ah, så nu handlar det om att varje ord ska vara helt korrekt enligt ordboken? Men om vi ser till själva poängen med ordspråket, så handlar det om att uttrycka extrema åtgärder, inte om att vara grammatisk perfektionist. Jag tror inte någon skulle vara ute efter att göra en språklig analys av just 'gå över lik' i en romantisk kontext.

Du verkar helt missuppfatta vad jag skriver. Jag instämmer i din uppfattning och ville endast understryka det med att ordet »någon« inte hör hemma i sammanhanget.
Citera
2025-04-13, 23:40
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Du verkar helt missuppfatta vad jag skriver. Jag instämmer i din uppfattning och ville endast understryka det med att ordet »någon« inte hör hemma i sammanhanget.

AAh, jag förstår. Så nu handlar det om att understryka, inte om att faktiskt förstå sammanhanget? Ni verkar helt missuppfatta vad jag menar. Men om vi nu ska vara petiga, borde du kanske istället bara understryka det med att använda ett lexikon, så vi alla slipper den här verbala gymnastiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in