2023-11-25, 14:34
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
När folk kallar "refug" för "centrifug" börjar jag tugga fradga.

MVH/Gnomegirl.
Fantastisk, jag skulle bara grava!

Själv ser jag att folk säger "absolut" som ett jakande svar idag.
Rätt borde vara "absolut ja" eller nej om det är ett nej!
Citera
2023-11-25, 14:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Jag har en fantastisk väninna som av någon anledning använder uttrycket björntjänst väldigt ofta. Bara det i sig är ju lite kul.... hon skulle teoretiskt kunna identifieras här bara genom att hon - till skillnad från ALLA andra normala människor - använder ordet björntjänst minst 3 ggr per dag.

Men gulligt nog har hon missuppfattat hela innebörden, så om min väninna säger att någon har gjort henne en "björntjänst", då menar hon att personen (alltid en kille, ofta ett ex) har försökt att skada henne på något sätt, men så blev det tvärtom att hon ändå vann i slutändan.

Har ni fler exempel på folk som missupfattat vanliga ord och uttryck, eller ordspråk?
Björntjänst, krokodiltårar och syndabock (om vi ska hålla oss till djurtester) är tre typiska stående uttryck som många använder fel.

Ett annat uttryck som i princip alla använder fel är ”undantaget bekräftar regeln”. De som vet vad som verkligen menas tillhör en exklusiv skara.
Citera
2023-11-25, 14:39
Medlem
Merwinnas avatar
"begåvningsreserven" är ett ord som många har missuppfattat, även journalister. Folk säger saker som "begåvningsreserven är uttömd i X-berg", och då menar de att alla som hade någon begåvning att tala om i den lilla bruksorten, har flyttat till storstaden för att läsa upp universitet eller något motsvarande. Så alla som är kvar är rätt korkade.

I själva verket är "begåvningsreserven" den grupp som är högbegåvade men inte använder sin begåvning /fullt ut/ för närvarande, t.ex. för att de är hemmafruar eller arbetar med något som inte kräver en avancerad utbildning. Om det t.ex. blev krig skulle de kunna läras upp till kodknäckare eller något mer avancerat. Och generna för hög begåvning har de, de kan föras vidare till nästa generation.
Senast redigerad av Merwinna 2023-11-25 kl. 14:56.
Citera
2023-11-25, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Tror det vanligaste bland vuxna människor är att kalla den som går i borgen för tex ett banklån för ” borgenär”.
Det är ju banken som är borgenär inte den som går i borgen.

Stämmer. Det rätta ordet är "borgensman".
Citera
2023-11-25, 14:54
Medlem
zombie-nations avatar
Inte ett ordspråk, men många har övertrakasserat sitt konto.

Jag vann över min kompis och hon utbrast att jag sopade henne med mattan. HAHAHAAAAA.
Citera
2023-11-25, 15:06
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Jag har en fantastisk väninna som av någon anledning använder uttrycket björntjänst väldigt ofta. Bara det i sig är ju lite kul.... hon skulle teoretiskt kunna identifieras här bara genom att hon - till skillnad från ALLA andra normala människor - använder ordet björntjänst minst 3 ggr per dag.

Men gulligt nog har hon missuppfattat hela innebörden, så om min väninna säger att någon har gjort henne en "björntjänst", då menar hon att personen (alltid en kille, ofta ett ex) har försökt att skada henne på något sätt, men så blev det tvärtom att hon ändå vann i slutändan.

Har ni fler exempel på folk som missupfattat vanliga ord och uttryck, eller ordspråk?

Ja, jag har skrivit en del haikus som folk missuppfattar.
T.ex
Hon åt från mitt stånd
Kommer nog komma igen
Blir så utsugen

Det folk tror först när de ser den är att den är snuskig, men i själva verket, om man tolkar den rätt, så är den inte det.
Citera
2023-11-25, 15:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Likaså de som säger att något är "ett spel för gallerian"

Det har jag som tur är aldrig hört ännu.

Kom däremot på en annan sak. Många säger "en lilling" när de tror sig prata danska om en snaps när det egentligen heter "en lille en".
Citera
2023-11-25, 16:41
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"begåvningsreserven" är ett ord som många har missuppfattat, även journalister. Folk säger saker som "begåvningsreserven är uttömd i X-berg", och då menar de att alla som hade någon begåvning att tala om i den lilla bruksorten, har flyttat till storstaden för att läsa upp universitet eller något motsvarande. Så alla som är kvar är rätt korkade.

I själva verket är "begåvningsreserven" den grupp som är högbegåvade men inte använder sin begåvning /fullt ut/ för närvarande, t.ex. för att de är hemmafruar eller arbetar med något som inte kräver en avancerad utbildning. Om det t.ex. blev krig skulle de kunna läras upp till kodknäckare eller något mer avancerat. Och generna för hög begåvning har de, de kan föras vidare till nästa generation.

Ah. Tack för info.
Citera
2023-11-25, 16:43
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Konceptualisera och abstrahera blandar en bekant ihop förvånande ofta med dråpliga resultat.

Menar hon inte att personen har gjort sig själv en björntjänst och det är du som har missuppfattat? Du har ju inte alltid jättebra koll på läget.

Nix. Standardfrasen är "Han gjorde mig verkligen en björntjänst".
Citera
2023-11-25, 16:44
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Inte ett ordspråk, men många har övertrakasserat sitt konto.

Jag vann över min kompis och hon utbrast att jag sopade henne med mattan. HAHAHAAAAA.

Dock kul att säga "Nu sopade jag dig allt under mattan!"
Citera
2023-11-25, 17:00
Medlem
blamages avatar
Citat:
Dock kul att säga "Nu sopade jag dig allt under mattan!"
Tror det heter "sopa banan med någon", "sopa under mattan" är när man vill dölja något.

Göra någon en björntjänst är när man gör något som skadar någon. Så vad är fel i hennes påståenden?
Citera
2023-11-25, 17:32
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Tror det heter "sopa banan med någon", "sopa under mattan" är när man vill dölja något.

Göra någon en björntjänst är när man gör något som skadar någon. Så vad är fel i hennes påståenden?

Hon använder det i fel sammanhang: när någon har FÖRSÖKT jävlas med henne men misslyckats, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in