2025-04-11, 13:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Teslas första offer i handelskriget:

https://carup.se/tesla-tvingas-sluta-salja-tva-modeller/

Horbocken, landsförrädaren och patologiske lögnaren vid namn Elon Musk har säkert geniala planer med sin buddy USAführern som nu likt Vlad den store i Ryssland spelar 5-dimensionell schack. Musk är ju gubevars obesegrad i just schack enligt egen utsago.

https://carup.se/tesla-tvingas-sluta-salja-tva-modeller/

Det här är inte dagens stora negativa nyhet. Cybertruck-priset på base model är det skulle jag säga.
De sålde knappt några X eller S innan dess och jag gissar att de inte kommer tillbaka även om det blir tullfritt i morgon. Kan vara intressant i sammanhanget men ska inte ha påverkan på finanserna.
Citera
2025-04-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är inte dagens stora negativa nyhet. Cybertruck-priset på base model är det skulle jag säga.
De sålde knappt några X eller S innan dess och jag gissar att de inte kommer tillbaka även om det blir tullfritt i morgon. Kan vara intressant i sammanhanget men ska inte ha påverkan på finanserna.

Såg även på Teslaforumet att det verkar som att Tesla sålt totalt ca 400 st Model S och X i Europa under Q1. Det är ju ingenting.

Tesla står och faller med EN modell. En modell som trots faceliften är gammal och som ligger efter både vad gäller räckvidd och laddhastighet.
Citera
2025-04-11, 15:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Tesla slutar att sälja Model S och Model X i Kina p.g.a att Trump höjt tullarna.
Citera
2025-04-11, 16:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Har för mig dom släppt en extra billig och nerskalad CT nu. Fortfarande nästan dubbla priset mot dom 30USD dom trummade ut vid lanseringen.

Tesla står och faller nu med att dom kan leverera användbara robotar som blir säljsucce.
Citera
2025-04-11, 16:22
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Har för mig dom släppt en extra billig och nerskalad CT nu. Fortfarande nästan dubbla priset mot dom 30USD dom trummade ut vid lanseringen.

Tesla står och faller nu med att dom kan leverera användbara robotar som blir säljsucce.

Yes, läs wall off text posten ett inlägg upp för hela storyn. Värt 2 minuter
Citera
2025-04-11, 20:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Yes, läs wall off text posten ett inlägg upp för hela storyn. Värt 2 minuter

Jo jag såg det nu. Världen är upp och ner.

Fanns väl en handfull bilmärken som var lite för udda och dog sotdöden. Zemeckis gjorde ioförsig Delorian odödlig. Kanske nån kan i alla fall använda CT till en SciFi film, men jag misstänker att alla riktigt stora regissörer är aldeles för "woke" för att nånsin vilja ta i den.

Appropå att luften går ur. Nu börjat Tesla lägga ner en del laddningsstationer. Det var ju ett av Teslas stora framgångsrecept och en av det som många trodde skulle leda till att Tesla skulle dominera då dom skulle få monopol på laddinfrastruktur. Det har blivit en börda och lite cashflow för dom nu med hård konkurrens. Jag kommet så väl ihåg för 10 år sen jag själv drogs med i detta och såg det var fantstiskt. I dag är det en spillra av vad alla hoppades på.

https://cornucopia.se/2025/04/fredagsmys-nagra-av-teslas-aldsta-superchargers-avvecklade/

Så tragist att se att Musk är sån patetisk foliehatt.
Citera
2025-04-11, 20:57
Medlem
Citat:
Jo jag såg det nu. Världen är upp och ner.

Fanns väl en handfull bilmärken som var lite för udda och dog sotdöden. Zemeckis gjorde ioförsig Delorian odödlig. Kanske nån kan i alla fall använda CT till en SciFi film, men jag misstänker att alla riktigt stora regissörer är aldeles för "woke" för att nånsin vilja ta i den.

Appropå att luften går ur. Nu börjat Tesla lägga ner en del laddningsstationer. Det var ju ett av Teslas stora framgångsrecept och en av det som många trodde skulle leda till att Tesla skulle dominera då dom skulle få monopol på laddinfrastruktur. Det har blivit en börda och lite cashflow för dom nu med hård konkurrens. Jag kommet så väl ihåg för 10 år sen jag själv drogs med i detta och såg det var fantstiskt. I dag är det en spillra av vad alla hoppades på.

https://cornucopia.se/2025/04/fredagsmys-nagra-av-teslas-aldsta-superchargers-avvecklade/

Så tragist att se att Musk är sån patetisk foliehatt.

Laddstationer är jättesvåra att göra vinst på. Tyvärr för Tesla gav de upp en gigantisk USP när de tillät andra märken att ladda på deras superchargers.

Däremot måste det finnas laddstationer om det ska gå att sälja bilar...

Tesla hade nog faktiskt öppnat fler superchargers om inte Metall lagt en blockad. Jag laddar gratis hos Tesla så jag har en del erfarenhet. Det fungerar kanonbra och en av sakerna jag uppskattar hos Tesla.
Citera
2025-04-12, 13:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Laddstationer är jättesvåra att göra vinst på. Tyvärr för Tesla gav de upp en gigantisk USP när de tillät andra märken att ladda på deras superchargers.

Däremot måste det finnas laddstationer om det ska gå att sälja bilar...

Tesla hade nog faktiskt öppnat fler superchargers om inte Metall lagt en blockad. Jag laddar gratis hos Tesla så jag har en del erfarenhet. Det fungerar kanonbra och en av sakerna jag uppskattar hos Tesla.

Ja det var ohållbart ekonomiskt med deras laddinfrastruktur. Att man från början fick gratis laddning för evigt var nog ett kostsamt lockbete. Att dom gjorde deras system som öppen standard var nog ett kvitto på nederlag men för konsumenren bra då systemet är vettigt.

Idag har tesla över huvud taget inget försprång nånstans.
Citera
2025-04-12, 17:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Trump plockar bort tariff efter tariff nu. Skämmigt för honom att det sker innan han ens haft ett samtal med Xi men det är en annan historia. Att man nu tar bort tarifferna för elektronik kommer ge USA börsen en bra måndag till skillnad från förra Måndagen. Även möjligt att batteriteknologi kan komma att klassas som elektronik i ett förtydligande eller tillägg. Musk har ändå ngn form av direktkontakt med Trump och den som kysser kungens ring får fördelar.

Oavsett kommer så klart Tesla haka på upp. Gissningsvis från 250 upp till 275-280 igen i ett glädjerus. Teslas orosmåln kvarstår och frågetecken kring Q1 resultat och snart kommer vi kunna börja titta på april-siffror.

Går det över 285 så fyller jag antagligen på med säljwarrants.
Min inställning är att Tesla ska handlas under 200, men jag hade ju fel (sen hade jag kanske inte skitfel. Tesla var nere på 215-216 vid två olika tillfällen så jag var ändå nära) om att det skulle ske efter Q1 delivery-nummren presenterades så jag behöver se att de blir riktigt billiga nu för att det ska handlas fler.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-12 kl. 17:28.
Citera
2025-04-12, 18:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Trump plockar bort tariff efter tariff nu. Skämmigt för honom att det sker innan han ens haft ett samtal med Xi men det är en annan historia. Att man nu tar bort tarifferna för elektronik kommer ge USA börsen en bra måndag till skillnad från förra Måndagen. Även möjligt att batteriteknologi kan komma att klassas som elektronik i ett förtydligande eller tillägg. Musk har ändå ngn form av direktkontakt med Trump och den som kysser kungens ring får fördelar.

Oavsett kommer så klart Tesla haka på upp. Gissningsvis från 250 upp till 275-280 igen i ett glädjerus. Teslas orosmåln kvarstår och frågetecken kring Q1 resultat och snart kommer vi kunna börja titta på april-siffror.

Går det över 285 så fyller jag antagligen på med säljwarrants.
Min inställning är att Tesla ska handlas under 200, men jag hade ju fel (sen hade jag kanske inte skitfel. Tesla var nere på 215-216 vid två olika tillfällen så jag var ändå nära) om att det skulle ske efter Q1 delivery-nummren presenterades så jag behöver se att de blir riktigt billiga nu för att det ska handlas fler.

Snälla kan du inte börja stava moln med o. Jag får en allergisk reaktion.

Sen tycker jag man skall vara jävligt uppmärksam på när marknaden börjar prisa in intäkter från Robotaxi och Optimus. Det är svårt att veta när större investerare försöker "frontrunna" detta. Jag insisterar på att vi skall över $300 igen. Ingen hedge innan dess.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-04-12 kl. 18:27.
Citera
2025-04-12, 18:55
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Snälla kan du inte börja stava moln med o. Jag får en allergisk reaktion.

Sen tycker jag man skall vara jävligt uppmärksam på när marknaden börjar prisa in intäkter från Robotaxi och Optimus. Det är svårt att veta när större investerare försöker "frontrunna" detta. Jag insisterar på att vi skall över $300 igen. Ingen hedge innan dess.

Man kan inte pricka toppen eller botten perfekt. Du gjorde nog rätt i att köpa in dig på 250 om vi ska se på var kursen tar vägen på måndag men du hade kunnat köpa på 239,68 om du väntat lite till. Samma för mig. Jag vill ju inte vara utan då läget att fylla på kommer.

På 285 blir det billigt att fylla på med 30-40k warrants på ett sådant sätt att summan blir relativt obetydlig för mig, och ingen vet om Kina tänker fukka tillbaka och visa att Trump inte alltid styr allt efter eget behag.

Det kan komma tokigheter efter måndag, men på måndag är det Magnificent Sevens dag om ingenting helt galet händer redan i morgon.
Citera
2025-04-12, 20:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Man kan inte pricka toppen eller botten perfekt. Du gjorde nog rätt i att köpa in dig på 250 om vi ska se på var kursen tar vägen på måndag men du hade kunnat köpa på 239,68 om du väntat lite till. Samma för mig. Jag vill ju inte vara utan då läget att fylla på kommer.

På 285 blir det billigt att fylla på med 30-40k warrants på ett sådant sätt att summan blir relativt obetydlig för mig, och ingen vet om Kina tänker fukka tillbaka och visa att Trump inte alltid styr allt efter eget behag.

Det kan komma tokigheter efter måndag, men på måndag är det Magnificent Sevens dag om ingenting helt galet händer redan i morgon.

Det blir nog svårt att toppa stolligheterna som Trumpen levererar men han kankse får i sig gammalt LSD som JFK glömt kvar i en skrivbordslåda och förklarar Krig mot Kanada i 8 timmar innan han trippar av. All kan hända och vi har 4 år av detta framför oss.

Om han gjorde en sak skulle jag nästa än kunna förlåta honom för allt, det vore om han erkände Taiwan som en oberoende fri stat och skickade dit hela stillahavsflottan att cirkulera Taiwan. Musk skulle garanterat skrika som den ryggradslösa spädgris han är.
Senast redigerad av raskens 2025-04-12 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in