2025-04-10, 19:19
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ja precis. Trump går inte att lita på alls. Maken till oseriös "förhandlare" har jag inte sett på den här nivån. Han tror att han förhandlar om nån jävla fastighet på Manhattan men det här är nåt annat. Rykte och trovärdighet är värda saker här.

Jag dubblade mina björnar igår precis innan stängning. Sålde av hälften i förmiddags och resten nu. Risken är för stor för ytterligare "lättnadsrallyn". När det lugnar ner sig återkommer jag.

Ja jag besinnar mig också lite nu. Behöver se tokrally upp en bra bit för att jag ska köpa mer korta positioner. Det som är bra är att jag ändå hämtat hem vinster nu och så länge jag köper på nivåer som är lägre än jag sålt på så blir exponeringen bara mindre och mindre. Jag har nu en vinst som inte går att radera ut (inte så stor som jag velat) så jag kan gå in igen lite till men inte nu. Väntar på Trump och Xi lovetextar varandra först.

Jag sitter ändå på 30k som är kvar. Så jag missar ingenting om krashen kommer nu heller.
Bra jäkla position ändå
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-10 kl. 19:24.
Citera
2025-04-10, 20:02
Medlem
Contragulationss avatar
Nu åker vi.
Citera
2025-04-10, 20:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Sålde av 10k till på 1.6
Ville egentligen vänta lite till men det är en fin vinst och nu är det ju bara chicken race innan Trump skickar upp kursen igen med info om samtal med Kina och hur vänlig han är som plockar bort lite tariffer för good will...art of the deal ni vet

Nu gäller hands off! Inga köp om det inte sänker min GAV hur frestande det än må vara.

Tänkte just fråga. Jag fyllde på med några aktier runt 250.
Citera
2025-04-10, 21:15
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tänkte just fråga. Jag fyllde på med några aktier runt 250.

Satt först och fingrade på sälj på 1.77 men var velig. Det fick jag betala för haha.

Då hoppas jag på 290 asap så att jag kan köpa mer warrants under 0.68!
Vinst för dig och potentiell framtida vinst för mig! Så ska det vara!

På det stora hela är världspolitik som den ser ut just nu utanför min kontroll och utanför min möjlighet att kunna göra någon vettig forecast alls som är mer trolig än inte trolig. Därför så har jag förstått att jag ska ha låg exponering för tillfället och bara köpa säljoptioner om det på riktigt är asbilligt.
Kanske inte väntar till 320, men till 305 iaf ist för de 290 ish som jag satt. Vi får se.

För de som undrar om jag blivit bull: Nä. Jag är fortfarande avig mot Elon men jag förstår vad det innebär då USA tar ett samtal med Kina, och det händer antagligen närsomhelst. Rent fundamentalt vill egentligen ingen av dem ha den här beefen så situationen kommer att korrigeras. Båda kommer gå hem till sina respektive länder och proklamera en stor seger.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-10 kl. 21:23.
Citera
2025-04-10, 21:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Satt först och fingrade på sälj på 1.77 men var velig. Det fick jag betala för haha.

Då hoppas jag på 290 asap så att jag kan köpa mer warrants under 0.68!
Vinst för dig och potentiell framtida vinst för mig! Så ska det vara!

På det stora hela är världspolitik som den ser ut just nu utanför min kontroll och utanför min möjlighet att kunna göra någon vettig forecast alls som är mer trolig än inte trolig. Därför så har jag förstått att jag ska ha låg exponering för tillfället och bara köpa säljoptioner om det på riktigt är asbilligt.
Kanske inte väntar till 320, men till 305 iaf.

för de som undrar om jag blivit bull: Nä. Jag är fortfarande avig mot Elon men jag förstår vad det innebär då USA tar ett samtal med Kina, och det händer antagligen närsomhelst.

Stänger SPX över 5300 för veckan och vix bryter ner under 40 så finns god chans för att SPX skall fortsätta upp till 5650-5700. Tesla kan med lätthet ta sig över $300 i så fall.
Citera
2025-04-10, 22:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Naaw... vill du ha ett plåster?
Hur går det med dina länkar till experter och ingenjörer då?

Vad har det att göra med att Musk blev episkt rövknullad i Livestreamen? Han blev totalt bortgjord och förintad och blev spammad med roliga kommentarer. Episk trollning av horbocken.

Musk har problem att övertyga nån förutom 9åriga barn att han är en technoking.
Citera
2025-04-10, 23:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vad har det att göra med att Musk blev episkt rövknullad i Livestreamen? Han blev totalt bortgjord och förintad och blev spammad med roliga kommentarer. Episk trollning av horbocken.

Musk har problem att övertyga nån förutom 9åriga barn att han är en technoking.

Såååå inga källor till experter eller ingenjörer?
Citera
2025-04-11, 10:48
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Sålde av 10k till på 1.6
Ville egentligen vänta lite till men det är en fin vinst och nu är det ju bara chicken race innan Trump skickar upp kursen igen med info om samtal med Kina och hur vänlig han är som plockar bort lite tariffer för good will...art of the deal ni vet

Nu gäller hands off! Inga köp om det inte sänker min GAV hur frestande det än må vara.

Det har varit riktigt svårt på sistone med de enorma svängningarna Jag sålde av lite igår också i 240-trakterna från det jag köpte på mig på 270 efter tokrusningen (det blev lyckat trots allt!).

Tror inte jag köper in mig något mer nu heller, är mest sugen att vänta ut rapporten om 11 dagar. Jag vill inte hålla på med kortsiktigt köp och sälj, men med dessa positioner med hävstång har jag sugits in i det ändå, vilket jag inte är nöjd med. Börjar känna mig lite utbränd på det hela faktiskt, haha.

Så för min del hoppas jag att Trump håller sig lugn och att Tesla-investerare suger i sig alla dåliga nyheter och säljer av, så vi får en ordentlig nedgång framöver
Citera
2025-04-11, 11:38
Medlem
Det går bra nu.

Lögnhalsen Elon ljög friskt om 250 000 sålda per Cybertrucks per år. Ifjol sålde de 40 000 st och i år beräknas det bli ännu färre.

Nu vägrar alltså Tesla att byta in sina egna bilar... Det är ju helt stört.

https://www.automotorsport.se/nyheter/tesla-vagrar-ta-cybertruck-i-inbyte-samma-liga-som-edsel/?fbclid=IwY2xjawJlwWVleHRuA2FlbQIxMQABHkyuVXtSOID5 -1YxODApGDsmVSQAoVqh2sH_JZpCiHni9ir6eAEh2p1iwvM0_a em_mzDOzIJ2XsS_4rHzynPzDg

https://economictimes.indiatimes.com/news/international/us/tesla-halts-trade-ins-for-its-own-cars-as-cybertrucks-reportedly-pile-up-in-lots-with-thousands-left -unsold-across-u-s-/articleshow/120099284.cms#google_vignette
Citera
2025-04-11, 11:44
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Det har varit riktigt svårt på sistone med de enorma svängningarna Jag sålde av lite igår också i 240-trakterna från det jag köpte på mig på 270 efter tokrusningen (det blev lyckat trots allt!).

Tror inte jag köper in mig något mer nu heller, är mest sugen att vänta ut rapporten om 11 dagar. Jag vill inte hålla på med kortsiktigt köp och sälj, men med dessa positioner med hävstång har jag sugits in i det ändå, vilket jag inte är nöjd med. Börjar känna mig lite utbränd på det hela faktiskt, haha.

Så för min del hoppas jag att Trump håller sig lugn och att Tesla-investerare suger i sig alla dåliga nyheter och säljer av, så vi får en ordentlig nedgång framöver

Tycker det låter sunt! Om man köper då det är nästan ”gratis” och för liten peng så måste man inte sitta och titta på siffror hela tiden. Man kan göra annat och kolla kursen en gång per dag i slutet på dagen

Om man riskar mer måste man ju sitta och bevaka hela tiden annars kan det gå på röven!

Jag är gärna aktiv i konversationen om Tesla men släpper den fokuserade bevakningen av kursen nu fram tills q1 report.

Den kommer trenda ned ända tills Trump säger att han och Xi ska prata och lösa allt. Då blir det en raket upp.

Pallar inte sitta och uppdatera truth social för att inte missa när det sker. 😂
Citera
2025-04-11, 12:09
Medlem
raskenss avatar
Teslas första offer i handelskriget:

https://carup.se/tesla-tvingas-sluta-salja-tva-modeller/

Horbocken, landsförrädaren och patologiske lögnaren vid namn Elon Musk har säkert geniala planer med sin buddy USAführern som nu likt Vlad den store i Ryssland spelar 5-dimensionell schack. Musk är ju gubevars obesegrad i just schack enligt egen utsago.

https://carup.se/tesla-tvingas-sluta-salja-tva-modeller/
Citera
2025-04-11, 13:34
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det går bra nu.

Lögnhalsen Elon ljög friskt om 250 000 sålda per Cybertrucks per år. Ifjol sålde de 40 000 st och i år beräknas det bli ännu färre.

Nu vägrar alltså Tesla att byta in sina egna bilar... Det är ju helt stört.

https://www.automotorsport.se/nyheter/tesla-vagrar-ta-cybertruck-i-inbyte-samma-liga-som-edsel/?fbclid=IwY2xjawJlwWVleHRuA2FlbQIxMQABHkyuVXtSOID5 -1YxODApGDsmVSQAoVqh2sH_JZpCiHni9ir6eAEh2p1iwvM0_a em_mzDOzIJ2XsS_4rHzynPzDg

https://economictimes.indiatimes.com/news/international/us/tesla-halts-trade-ins-for-its-own-cars-as-cybertrucks-reportedly-pile-up-in-lots-with-thousands-left -unsold-across-u-s-/articleshow/120099284.cms#google_vignette

Återgå till fundamentala informationspusselbitar ett tag. Kul!

Idag så releasade Tesla den lägre specade Cybertrucken. Det jag tycker är intressant här är egentligen att det är ett ytterligare strålande exempel på att det är stor skillnad på vad Elon säger och vad som 5 år senare blir hård verklighet.

2019 så sa Elon att en Low End Cybertruck skulle kosta ca 400 000:-
(https://x.com/xadeviii/status/1910523351350599796) vilket är "för bra för att vara sant".

Han bäddade in det i att den revolutionerande designen medger låga produktionskostnader. Exempelvis att bilen inte måste lackeras och så vidare. Därför skulle det bli en truck för folkets plånböcker.

Idag kom den. Pris? Runt 700 000:- (80k billigare med federal tax credit) och då är den dum-strippad. Mycket av det som är bra med cybertrucken är bortplockat.

Den har inga eluttag, den har sänkt dragvikt och fram för allt inte fyrhjulsdrift även om den har viss förmåga att kontrollera traction på samtliga 4 hjul.

Självklart så måste en billigare produkt bli lite strippad men på Teslas egna sociala medier är det extremt tydligt att mottagandet är svalt.

Endast ett fåtal tesla-shills pumpar detta (svaga pumpar dessutom).
I stort sätt alla andra som är Tesla-fan (gillar produkterna) svarar och skriver på ett relativt respektfullt sätt att detta är en under-preform model i förhållande till pris. Över 800 svar på x nu. Skulle säga 95-97% är negativa men har inte orkat räkna. Bara ögnat igenom. OBS! Det känns generiskt som tesla-kunder och inte så mycket elon haters. De flesta svaren är inte fyllda med hat. Bara nyanserat uttryckt besvikelse = riktiga kunder.

I USA finns det de som har mycket pengar och kan köpa Cybertruck release edition utan att blinka för 1,3 mille. De skulle aldrig nöja sig med en strippad budgetmodell. Sen finns de de som måste hålla lite i plånboken. Det var till dem Tesla skulle sälja den strippade trucken. Just Cybertruck har inte världens bästa andrahandsvärde så den kategorin tänker nog en, två och tre gånger innan de plockar ut en cybertruck för 700k som halveras i värde snabbt.

Orosmoln:
Att inte kunna hålla prisbilden man tidigare kommunicerat kan tyda på att Teslas Vertical Integration inte nått så långt som man önskat eller inte gett det utfall man förväntat sig. Det här är plattformen som fram för allt skulle dra nytta av det. Stämmer det så bör vi få någon kommentar om det i Q1 earnings call.

DDN slutsats:
Tesla kanske inte är cooked. Men Cybertruck verkar bli 2025 års version av Ford Edsel.
En produkt man satsat mycket på som kommer självdö allt för snabbt.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-11 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in