2025-04-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Killen är uppenbart en pajas. Det är ju inte finansministern som bestämmer över Riksbankens (som är oberoende) valutareserver

Alla dessa "frågor" behöver inte tolkas på något annat sätt än att dessa killar helt enkelt sitter på bitcoin och hoppas på att kunna pumpa upp priset på sina egna innehav.

Fnissandet från Riksbankens ledamöter var det enda adekvata svaret som dylika frågeställningar förtjänar.

Det viktiga här är att de får svara på dessa frågor. De är uppenbart alldeles för okunniga och inskränkta för att ens tänka tanken om en bitcoinreserv själva, men nu tvingas de tänka på det, om så bara för att avvisa idén. Till yttermera visso blir detta kul att titta tillbaka på om några år när fler länder har skaffat sig en reserv och det börjar bli norm.
Citera
2025-04-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja. Dock svårt för idioten att hitta rätt tillgång att satsa på.
Bitcoin kräver sin tid att förstå.
Tvärt om, idioterna och Bitcoin verkar fullkomligt dras till varandra.
Citera
2025-04-10, 19:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Tvärt om, idioterna och Bitcoin verkar fullkomligt dras till varandra.
Ja, för dom riktigt smarta står ju kvar på perrongen och snackar....
https://imgur.com/LF7mt9Y
Citera
2025-04-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ja, för dom riktigt smarta står ju kvar på perrongen och snackar....
https://imgur.com/LF7mt9Y
Edit: jag skulle länka till ett diagram men verkade inte funka…

Hur som helst, är det Madoff Investments du hänvisade till? Samma mönster iaf.
Senast redigerad av HasseKlasse 2025-04-10 kl. 23:13.
Citera
2025-04-12, 10:41
Medlem
Leastons avatar
(flyttar hit, då det kanske är lämpligare tråd).

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, det är en fullt respektabel hållning att helt enkelt medge att man inte satt sig in i frågan, inte förstår värdepropositionen eller något liknande.

Lite förvånande att så många har gått i fällan att uttala sig tvärsäkert avspisande genom åren. Vår egen Gardell medgav vid något tillfälle att han inte "kan krypto", vilket är helt legitimt, men icke desto mindre envisas han med att uttala sig kategoriskt så snart bitcoinpriset rasar något tiotal procent eller så.

Jag har då inte stött på någon som är negativ till Bitcoins långsiktiga prisutveckling, som samtidigt varit insatta nog att kunna förklara vad en konsensusmodell är, vad som skiljer Proof of work ifrån Proof of Stake, hur difficult adjustment fungerar eller hur Bitcoin löser Byzantinska generalernas dilemma.

Tvärtom många som varit negativa som sedan har spenderat tid på att sätta sig in i ovan frågor, har ofta kommit ut i andra änden som Bitcoin förespråkare.

Jag har genom åren letat med ljus och lykta efter "stålmanargument" som talar EMOT Bitcoin, då jag har varit rädd för att ha haft fel. Men bra sådana lyser med sin frånvaro. Det är bara samma gamla snömos som återupprepas:
Pyramidspel
Tulipanmanin
Lätt för vem som helst att göra Bitcoin 2.0
Kvantdatorer
Regeringarna, bankerna eller helt sonika "dom" -kommer aldrig tillåta Bitcoin
Bitcoin kokar haven
"Ponzi"
Har inget inneboende värde
Bara för kriminella
osv osv

*edit*
Innan någon börjar ställa frågor på listan, så finns mina svar typ här: https://jlcollinsnh.com/2021/06/07/the-top-9-bad-arguments-against-bitcoin/
Citera
2025-04-12, 10:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Jag har då inte stött på någon som är negativ till Bitcoins långsiktiga prisutveckling, som samtidigt varit insatta nog att kunna förklara vad en konsensusmodell är, vad som skiljer Proof of work ifrån Proof of Stake, hur difficult adjustment fungerar eller hur Bitcoin löser Byzantinska generalernas dilemma.
Va? Du har skrivit med sådana personer dagligen just här på flashback! Dessutom personer som rättar dina villfarelser i just de frågor som du listar ovan. Varför ljuger du?

Citat:
Jag har genom åren letat med ljus och lykta efter "stålmanargument" som talar EMOT Bitcoin, då jag har varit rädd för att ha haft fel. Men bra sådana lyser med sin frånvaro. Det är bara samma gamla snömos som återupprepas:
Pyramidspel
Tulipanmanin
Kvantdatorer
Bitcoin kokar haven
"Ponzi"
Bara för kriminella
osv osv
Många av de ovanstående är precis de rationella argument som du efterfrågar, så det är märkligt att du ändå inte kan ta till dig dem. Du är helt enkelt oärlig när du påstår att du försöker hitta argument mot bitcoin.

Nej, det här var kanske det märkligaste inlägget som du har författat hittills.
Citera
2025-04-12, 11:40
Medlem
Citat:

Tvärtom många som varit negativa som sedan har spenderat tid på att sätta sig in i ovan frågor, har ofta kommit ut i andra änden som Bitcoin förespråkare.

Pyramidspel
Tulipanmanin
Kvantdatorer
Bitcoin kokar haven
"Ponzi"
Bara för kriminella
osv osv

*edit*
Innan någon börjar ställa frågor på listan, så finns mina svar typ här: https://jlcollinsnh.com/2021/06/07/the-top-9-bad-arguments-against-bitcoin/
Du kanske ska bredda dig, inte låta dig vägledas av bitcoinkyrkans bitcoinmanifest, söka svar utanför bitcoinsekten.
Citera
2025-04-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En fråga, kursen Stiger och jag har allt planerat i bitcoin

Det blir snart krig och de säger man ska ha kontanter

Jag kommer inte åt bitcoin i krig . Dags växla till kontanter?

Med andra ord bitcoin är inte anpassat för krig, ytterligare en svaghet

Bitcoin är nog det bästa man kan äga i krigs- och orostider (bortsett från konserver, bensin, vapen och ammunition, höns etc, möjligen). Men det förutsätter att du har riktiga bitcoin med egen kontroll över nycklarna. En ETF eller liknande har du inte mer nytta av än fiatpengar på sparkontot.

Riktiga bitcoin påverkas inte av om bankerna sprängs eller stängs. Riktiga bitcoin kan du ta med dig utomlands vid behov. Etc

Lite kontanter kan vara bra att ha också, men då talar vi kanske tio, tjugo, trettio tusen kronor eller något sådant.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-12 kl. 17:34.
Citera
2025-04-12, 21:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin är nog det bästa man kan äga i krigs- och orostider (bortsett från konserver, bensin, vapen och ammunition, höns etc, möjligen).
Rena fantasier. Verkligheten ter sig vara det rakt motsatta.

Du har verkligen noll belägg för dylika uttalanden (förutom ditt önsketänkande förstås). Varje gång det har vankats politisk eller ekonomisk oro de senaste åren så har bitcoin rasat i pris.

Vid en fullständig kollaps av samhället vore det ännu mer komiskt att vilja hålla bitcoin. Du vet, de där låtsaspengarna som är helt beroende av samhällets infrastruktur för att ens existera

Man undrar seriöst hur du kan ha så grava vanföreställningar. Tydligen är det skadligt för verklighetsuppfattningen att konsumera så stora mängder bitcoin-media som du gör.
Citera
2025-04-12, 22:14
Medlem
Citat:
Rena fantasier. Verkligheten ter sig vara det rakt motsatta.

Du har verkligen noll belägg för dylika uttalanden (förutom ditt önsketänkande förstås). Varje gång det har vankats politisk eller ekonomisk oro de senaste åren så har bitcoin rasat i pris.

Priset har inget med saken att göra. Oklart vad som skulle hända med det om, låt säga, Sverige invaderades och bankerna i Sverige stängs eller elektriciteten i Sverige slås ut. En bitcoin kommer att fortvara en tjugoenmiljondel av alla bitcoin som någonsin kommer att existera, det är dock helt klart.

Citat:
Vid en fullständig kollaps av samhället vore det ännu mer komiskt att vilja hålla bitcoin. Du vet, de där låtsaspengarna som är helt beroende av samhällets infrastruktur för att ens existera

Hur tänker du dig att du ska kunna få bort Bitcoin?

Bitcoinnätverket är oberoende av om bankerna eller "samhällets infrastruktur" i Sverige eller Europa existerar.

Om det blir ett krig i vår del av världen kan man ta med sig sina bitcoin om eller när man flyr till en annan del av världen. Ingen annan tillgång är lika lätt och säker att transportera.

Om man tror på en krigsrisk i Sverige (vilket inte jag gör) och man har tillgångar man vill ha kvar är en guld-bitcoinportfölj det bästa att satsa på. Ju större tillgångar man har desto större andel bör utgöras av bitcoin, eftersom man inte vill ha mer än säg, på sin höjd, motsvarande en miljon kronor eller så liggande i fysiskt guld och guldet troligen inte kan tas med utomlands. Bitcoin däremot kan man ha hur mycket som helst utan att det gör nyckelhanteringen oöverstigligt svår och alltihop kan tas med var som helst.

Om du saknar nämnvärda tillgångar och tror på krig kan du nöja dig med att ta ut lite kontanter och köpa på dig lite mer konserver och dylikt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-12 kl. 23:07.
Citera
2025-04-13, 06:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Priset har inget med saken att göra. Oklart vad som skulle hända med det om, låt säga, Sverige invaderades och bankerna i Sverige stängs eller elektriciteten i Sverige slås ut. En bitcoin kommer att fortvara en tjugoenmiljondel av alla bitcoin som någonsin kommer att existera, det är dock helt klart.
Prisrörelserna indikerar att folk ser på bitcoin som raka motsatsen till det du beskriver. De vill göra sig av med det så fort det går vid minsta antydan på politisk eller ekonomisk oro.

Se t ex vad som hände på koreanska kryptobörser förra året vid politisk instabilitet i landet.

Citat:
Bitcoinnätverket är oberoende av om bankerna eller "samhällets infrastruktur" i Sverige eller Europa existerar.
Det är beroende av elförsörjning och internet, bland annat.

Citat:
Om man tror på en krigsrisk i Sverige (vilket inte jag gör) och man har tillgångar man vill ha kvar är en guld-bitcoinportfölj det bästa att satsa på. Ju större tillgångar man har desto större andel bör utgöras av bitcoin, eftersom man inte vill ha mer än säg, på sin höjd, motsvarande en miljon kronor eller så liggande i fysiskt guld och guldet troligen inte kan tas med utomlands. Bitcoin däremot kan man ha hur mycket som helst utan att det gör nyckelhanteringen oöverstigligt svår och alltihop kan tas med var som helst.
Ingen bryr sig om dina bitcoin vid krig, framförallt storskaligt krig i världen. De är helt värdelösa då, och du kommer inte kunna betala eller genomföra transaktioner med bitcoin. Vi har redan konstaterat att bitcoin absolut inte fungerar som något medium för betalningar i meningsfull skala, och skämtlösningar så som lightning har väl vid det här laget avfärdats även av de mest inbitna maxis.
Citera
2025-04-13, 09:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Ingen bryr sig om dina bitcoin vid krig

Försök säga det till Ukrainaren, Palestiern eller valfri person från en krigshärd/konflikthärd de senaste 15 åren, som valde att spara sina värden i Bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in