(flyttar hit, då det kanske är lämpligare tråd).
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Ja, det är en fullt respektabel hållning att helt enkelt medge att man inte satt sig in i frågan, inte förstår värdepropositionen eller något liknande.
Lite förvånande att så många har gått i fällan att uttala sig tvärsäkert avspisande genom åren. Vår egen Gardell medgav vid något tillfälle att han inte "kan krypto", vilket är helt legitimt, men icke desto mindre envisas han med att uttala sig kategoriskt så snart bitcoinpriset rasar något tiotal procent eller så.
Jag har då inte stött på någon som är negativ till Bitcoins långsiktiga prisutveckling, som samtidigt varit insatta nog att kunna förklara vad en konsensusmodell är, vad som skiljer Proof of work ifrån Proof of Stake, hur difficult adjustment fungerar eller hur Bitcoin löser Byzantinska generalernas dilemma.
Tvärtom många som varit negativa som sedan har spenderat tid på att sätta sig in i ovan frågor, har ofta kommit ut i andra änden som Bitcoin förespråkare.
Jag har genom åren letat med ljus och lykta efter "stålmanargument" som talar EMOT Bitcoin, då jag har varit rädd för att ha haft fel. Men bra sådana lyser med sin frånvaro. Det är bara samma gamla snömos som återupprepas:
Pyramidspel
Tulipanmanin
Lätt för vem som helst att göra Bitcoin 2.0
Kvantdatorer
Regeringarna, bankerna eller helt sonika "dom" -kommer aldrig tillåta Bitcoin
Bitcoin kokar haven
"Ponzi"
Har inget inneboende värde
Bara för kriminella
osv osv
*edit*
Innan någon börjar ställa frågor på listan, så finns mina svar typ här: