2025-04-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Visst kan man följa Buffet men din reflektion ger mig 2 öppna frågor:
När och vad? Dvs NÄR får man reda på hur han agerat? Och hur får man reda på VAD han gjort istället?

3:e frågan finns ju också, VARFÖR har han agerat som han gjort. Men den kanske inte är relevant om man bara kopierar honom på antagandet att han gjort rätt. Men då uppstår ju problemet om Soros, Munger eller någon annan storspelare INTE agerat så som Buffet, eller hur...?

Kanske lättare isf att bara vara all in i Berkshire Hathaway, om nu man tror så hårt på Buffet?

*edit*
Buffet har väl varit anti Bitcoin btw. So much för att följa hans tips...

Och varför köpte han inte bitcoin för flera år sedan i stället för att ägna sig åt lågkvalitativ bitcoinkritik?
Citera
2025-04-12, 09:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Buffet har väl varit anti Bitcoin btw. So much för att följa hans tips...
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Och varför köpte han inte bitcoin för flera år sedan i stället för att ägna sig åt lågkvalitativ bitcoinkritik?
Er debatteknik ligger på mellanstadienivå. Det ni kallar för "bitcoinkritik" handlar aldrig någonsin om vad dagspriset ligger på. Ändå är det enbart från det perspektivet ni avfärdar dessa kritiker.

Riktigt beklämmande.
Citera
2025-04-12, 09:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Precis.
En sak om han kört "vi har inte satt oss in i Bitcoin så därför investerar vi inte" istället för slentrian "förmodligen råttgift", vilket inte hedrar deras investeringsstrategi direkt...

Men det speglar människans natur. Allt man inte förstår är per definition något man måste vara emot.
Det är ok att säga "jag vet inte" istället för att tvinga fram ett svar som mycket väl kan vara felaktigt.
Det går att förklara evolutionärt där "jag vet inte" kan te sig svagt i en grupp, framför att ha en åsikt och försvara den med näbbar och klor (ingen nämnd ingen glömd på detta forum...).
Citera
2025-04-12, 09:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Precis.
En sak om han kört "vi har inte satt oss in i Bitcoin så därför investerar vi inte" istället för slentrian "förmodligen råttgift", vilket inte hedrar deras investeringsstrategi direkt...
Är din slutsats alltså att personer som är negativa till bitcoin per definition inte har satt sig in i frågan?
Citera
2025-04-12, 09:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Er debatteknik ligger på mellanstadienivå. Det ni kallar för "bitcoinkritik" handlar aldrig någonsin om vad dagspriset ligger på. Ändå är det enbart från det perspektivet ni avfärdar dessa kritiker.

Riktigt beklämmande.

Du har tjatat om att Bitcoin är värdelöst i flera års tid. Verkligheten har get Bitcoiners rätt och kritikerna fel än så länge. Det är lätt att konstatera: https://imgur.com/LF7mt9Y
Har du lust att skicka lite värdelösa Bitcoin till mig?

Den dag Bitcoin går mot 0 (eller 5k som du sade härom året...) kan vi titta på om det finns anledning att omvärdera det hela.

Citat:
Är din slutsats alltså att personer som är negativa till bitcoin per definition inte har satt sig in i frågan?
Inlägget jag skrev var väldigt tydligt. Den där slutsatsen går dock INTE riktigt att hitta i det jag skrev, utan var ett försök att flytta målstolparna från din sida. Oärligt som vanligt.
Senast redigerad av Leaston 2025-04-12 kl. 10:00.
Citera
2025-04-12, 09:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du har tjatat om att Bitcoin är värdelöst i flera års tid. Verkligheten har get Bitcoiners rätt och kritikerna fel än så länge. Det är lätt att konstatera.
https://imgur.com/LF7mt9Y
Har du lust att skicka lite värdelösa Bitcoin till mig?
Återigen kommenterar du dagspriset och ingenting annat. Du är verkligen oförmögen att ta till dig argumenten som du svarar på.
Citera
2025-04-12, 10:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Inlägget jag skrev var väldigt tydligt. Den där slutsatsen går dock INTE riktigt att hitta i det jag skrev, utan var ett försök att flytta målstolparna från din sida. Oärligt som vanligt.
Det är naturligtvis den enda möjliga tolkningen av ditt inlägg. Jag föreslår att du läser vad du själv skriver i tråden.

Samma sak har du antytt i flertalet andra inlägg också. Det är helt otvetydigt. Men är det alltså inte din åsikt? Jag ställde ju faktiskt frågan.
Citera
2025-04-12, 10:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Återigen kommenterar du dagspriset och ingenting annat. Du är verkligen oförmögen att ta till dig argumenten som du svarar på.
Priset är en bra spegling av värdet hos något. Speciellt när priset drivs av miljontals aktörer, inklusive små och stora företag och nationalstater.

Alla kan dock ha fel. Kebabmedpommes på flashback kanske har rätt. Men då får man tänka att Kebabmedpommes lovat att Bitcoin skulle ner till 5k för något år sedan, tror att banktransaktioner bara är en "debit i ena databastabellen och en kredit i den andra" och massa annat idiotiskt nonsens...

Låt mig gissa, du vill inte svara på frågan om Bitcoin kommer vara värd över 150k inom ett år? Varför vill du inte svara på den frågan? Är det för att priset mycket väl kan vara över 150k? Isf, varför investerar du inte lite...?
Citera
2025-04-12, 10:19
Medlem
Citat:
Precis.

Men det speglar människans natur. Allt man inte förstår är per definition något man måste vara emot.
Det är ok att säga "jag vet inte" istället för att tvinga fram ett svar som mycket väl kan vara felaktigt.
Det går att förklara evolutionärt där "jag vet inte" kan te sig svagt i en grupp, framför att ha en åsikt och försvara den med näbbar och klor (ingen nämnd ingen glömd på detta forum...).

Ja, det är en fullt respektabel hållning att helt enkelt medge att man inte satt sig in i frågan, inte förstår värdepropositionen eller något liknande.

Lite förvånande att så många har gått i fällan att uttala sig tvärsäkert avspisande genom åren. Vår egen Gardell medgav vid något tillfälle att han inte "kan krypto", vilket är helt legitimt, men icke desto mindre envisas han med att uttala sig kategoriskt så snart bitcoinpriset rasar något tiotal procent eller så.
Citera
2025-04-12, 10:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Priset är en bra spegling av värdet hos något. Speciellt när priset drivs av miljontals aktörer, inklusive små och stora företag och nationalstater.
Absolut, och sedan har vi saker som meme stocks, trump coin och så vidare.

Värdet är vad du får, priset är vad du betalar. När du köper bitcoin får du absolut ingenting.

Om du äger varenda bitcoin i hela världen, vad har du då? Varför skulle någon köpa dem av dig? Eller genererar de någon inkomst när du håller dem?
Citera
2025-04-12, 10:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Absolut, och sedan har vi saker som meme stocks, trump coin och så vidare.
Ja, och tittar vi på dem så tenderar dom att tappa värde över tid efter en kort initial hypad pump. Inte lika bra investeringar som Bitcoin, med facit på hand. Men kör på om du inte ser någon skillnad. Det är dina pengar.

Citat:
Om du äger varenda bitcoin i hela världen, vad har du då? Varför skulle någon köpa dem av dig? Eller genererar de någon inkomst när du håller dem?
Om du äger varenda dollar i hela värden, vad... (du fattar resten själv). En annan orealistisk tanke man kan fundera på om du tycker det är intressant att fundera på orealistiska saker: Om du har en fyrkantig cirkel, är den fyrkantig eller rund?

Vi är OT så håll dig till ämnet nu.
Senast redigerad av Leaston 2025-04-12 kl. 10:26.
Citera
2025-04-12, 10:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, och tittar vi på dem så tenderar dom att tappa värde över tid efter en kort initial hypad pump. Inte lika bra investeringar som Bitcoin, med facit på hand. Men kör på om du inte ser någon skillnad. Det är dina pengar.
Du menar som t ex Bernie Madoffs fond, som bara gick rakt uppåt i nästan två decennier? Hade du varit född lite tidigare så hade du antagligen suttit på flashback och skrivit dagligen om vilken otrolig investering den fonden är.

Citat:
Om du äger varenda dollar i hela värden, vad... (du fattar resten själv). En annan orealistisk tanke man kan fundera på om du tycker det är intressant att fundera på orealistiska saker: Om du har en fyrkantig cirkel, är den fyrkantig eller rund?
Ingen har sagt någonting om dollar. Dollar är inte en investering. Däremot är det enkelt att svara på den frågan om vilken produktiv tillgång som helst (aktier, fastigheter mm).

Förstår du inte ens vad ett tankeexperiment är? Det är uppenbart att du antingen vägrar ta till dig innebörden, eller helt enkelt låtsas inte förstå den. Antagligen pga den enorma kognitiva dissonans som den orsakar hos dig.

Vill du prova att svara på frågan en sista gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in