Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Vem tror du att en AI-debatt ska övertyga? Herregud, vad fånigt

Av de som vägrar att titta på den är det nog inte många, nej. För de som däremot tittar och lyssnar med uppmärksamhet så övertygar den nog en hel del och ger ny kunskap för i princip alla.
Citat:
Kan du delge oss något av dessa "massiva bevis" för något av hans påstådda mirakel?
De massiva mängder bevarade tidiga texter om Jesus talar starkt för att han utförde mirakel. Svårt att förklara allt som skrevs om honom annars, till exempel 5000 tidiga manuskript på grekiska, 19000 på andra språk och att i princip hela nya testamentet går att återskapa endast med referenser från tidiga kyrkofäder.
Citat:
Varför besvärade det honom inte förr? Då gjorde han ju mirakel inför hela städer?
För det inte hade samma konsekvenser. Skulle det ske nu så skulle det dokumenteras och kunna bevisas för hela världen vilket skulle ge oöverblickbara konsekvenser. Bara mina tankar dock. Människor spår, men Gud rår.
Citat:
Nä, du lever inte i en djungel. Droger tar du säkert, det är det många losers som gör.
Om jag visste att du gick att lita på kunde jag bett dig att skicka pm med din WhatsApp kontakt så kunde vi tagit ett videosamtal. Nu är det inte viktigt för vår diskussion så skit samma.
Citat:
Perfekt. Det går ju att kontrollera. Bara att få någon att gå på vatten t ex. Varför tror du att det aldrig sker?
Här byter du ämne, du bad mig om en definition och jag gav den. Håller du med om definitionen av mirakel?
Citat:
Trams. Man kan t ex bara konstatera att det görs och gjorts en jävla massa mirakelpåstående utan ett enda kunnat påvisas på något som helst sätt. Det borde t o m säga dig något om sannolikheten.
Stycket du svarade på var en förtydling av begreppet "mirakel" och varför det är missvisande att tala om "sannolikheten för mirakel". Alla förstår redan att du inte tror på mirakel och jag har inte påstått att jag kan bevisa något. Det hade varit något av en världsnyhet i så fall. Att du inte kan ta till dig texten och börjar prata om sannolikheten för mirakel som svar inger inte mycket respekt för din kapacitet till förståelse för ämnet som diskuteras.
Det du eller Bart Ehrman kan säga är:
Som följare av den kritiskt sekulära historiemetoden kan jag inte bekräfta ett mirakel, eftersom det kräver ett övernaturligt antagande som jag inte kan utvärdera.
Om du fortfarande inte fattar varför "mirakel är osannolika" är ett absurt påstående så vet jag inte hur jag ska hjälpa dig. Kanske så här:?
Att säga att mirakel är "osannolika" missar poängen med vad ett mirakel är. Det blir ett kategorimisstag – som att använda väderprognos för att förklara en dikt.
Citat:
Att t ex det påstås att det öppnades en stor mängd gravar då Jesus dog och dessa personer vandrade runt i Jerusalem och sågs av många. Hade detta verkligen hänt hade det såklart fångats upp fler källor än ett enda evangelium, med tanke på hur häpnadsväckande det skulle ha varit. Faktumet att det inte nämns nån annan stans visar med all önskbar tydlighet att det är rent hittepå.
Det beror på hur dessa "personer" sågs. Var det i form av delade visioner av andeväsen eller personer som gjorde fotavtryck på marken och som även kändes när man tog på dem, eller dem på dig. Liksom av hur många som såg det osv.
Som vittnesmål till mirakel och insikten om vördnaden och helgandet av ingripandet så ser jag annorlunda på saken. Med tanke på tiden i fråga och tidsrymden som gått så finns det gott om tänkbara förklaringar att händelsen inte nämns i fler bevarade källor.