2024-04-24, 15:50
Medlem
"Tror gör man i kyrkan, höhö."

"Meh, drugs are bad, mkey?"

Vad säger dock erfarenheten av de som inte låter sig begränsas av ovanstående andor?

Finns det en enda ateist, nu levande eller som någonsin vandrat på denna jord med gedigen psykedeliaerfarenhet? Jag tror inte det och om jag har rätt så faller ateismen med ett magplask.

Om inte: ge mig namnet på en enda ateist som levt, säg ett halvår, med en psykedeliakultur och tagit del av ceremonierna och fortfarande kallar sig ateist!

Nöjer mig med att länka till en psykologiprofessor som var ateist, men blev botad efter att ha utmanat de två andor som jag började inlägget med och så många lider av.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benny_Shanon

Jag är inte så uppdaterad kring purfärsk forskning, men några professorer dragna ur arslet:
Timothy Leary
Stanislav Grof
Ralph Metzner
Terence McKenna

Någon som kan komma på en enda, professor eller lekmanna apologet av ateismen som klarat utmaningen?

Om inte, vad säger då att inte ateismen är en fullständig villfarelse och att vi lever livet i en andlig verklighet?
Citera
2024-04-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
"Tror gör man i kyrkan, höhö."

"Meh, drugs are bad, mkey?"

Vad säger dock erfarenheten av de som inte låter sig begränsas av ovanstående andor?

Finns det en enda ateist, nu levande eller som någonsin vandrat på denna jord med gedigen psykedeliaerfarenhet? Jag tror inte det och om jag har rätt så faller ateismen med ett magplask.

Om inte: ge mig namnet på en enda ateist som levt, säg ett halvår, med en psykedeliakultur och tagit del av ceremonierna och fortfarande kallar sig ateist!

Nöjer mig med att länka till en psykologiprofessor som var ateist, men blev botad efter att ha utmanat de två andor som jag började inlägget med och så många lider av.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benny_Shanon

Jag är inte så uppdaterad kring purfärsk forskning, men några professorer dragna ur arslet:
Timothy Leary
Stanislav Grof
Ralph Metzner
Terence McKenna

Någon som kan komma på en enda, professor eller lekmanna apologet av ateismen som klarat utmaningen?

Om inte, vad säger då att inte ateismen är en fullständig villfarelse och att vi lever livet i en andlig verklighet?

Jag tyckte jag skrev ett svar på nästan exakt denna fråga igår... Då gällde det "hög kultur", om jag minns rätt.
Så, idag psykedelisk. Så, är en sådan en "hög kultur", eller inte?
Och, exempel på en psykedelisk kultur, tack.
Citera
2024-04-24, 15:59
Avslutad
Citat:
Finns det en enda ateist, nu levande eller som någonsin vandrat på denna jord med gedigen psykedeliaerfarenhet?
Jag känner flera
Citera
2024-04-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag tyckte jag skrev ett svar på nästan exakt denna fråga igår... Då gällde det "hög kultur", om jag minns rätt.
Så, idag psykedelisk. Så, är en sådan en "hög kultur", eller inte?
Och, exempel på en psykedelisk kultur, tack.
Ja, tråden kastades, men jag har diskuterat igenom med moderatorn så jag tror denna ska vara ok.

Nej, jag har inte skrivit "hög kultur", se tråden längre ned från igår.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Native_American_Church

Annars googla ayahuasca Brasil.
Citera
2024-04-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag känner flera
Folk som trippar för skojs skull, eller någon som deltagit på hundratals ayahuascaceremonier? Någon som levt ett halvår i en psykedeliakultur och deltagit i ceremonierna med dem tror jag inte.

Ge länk till vittnesmål!
Citera
2024-04-24, 16:13
Avslutad
Citat:
Folk som trippar för skojs skull, eller någon som deltagit på hundratals ayahuascaceremonier? Någon som levt ett halvår i en psykedeliakultur och deltagit i ceremonierna med dem tror jag inte.

Ge länk till vittnesmål!
Nej, känner ingen som uppfyller vad du menar med gedigen erfarenhet.
Citera
2024-04-24, 17:20
Medlem
Klart jag hade fixat det!

Men jag tror du behöver förtydliga vad du menar med ateist. Ge din definition.
Citera
2024-04-24, 17:24
Moderator
Psilosophers avatar
Att vara agnostiker är inget problem iallafall. Att man skulle bli teist - alltså börja tro på specifika religiösa utsagor - utifrån psykedelisk erfarenhet vore ju bara dumt.
Citera
2024-04-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Klart jag hade fixat det!

Men jag tror du behöver förtydliga vad du menar med ateist. Ge din definition.
Definitionen: En som inte tror på förekomsten av en andevärld.

Det är sant att gedigen psykedeliaerfarenhet i sig själv inte leder till någon specifik religion, däremot en medvetenhet om att vi lever i en andlig verklighet.
Citera
2024-04-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Att vara agnostiker är inget problem iallafall. Att man skulle bli teist - alltså börja tro på specifika religiösa utsagor - utifrån psykedelisk erfarenhet vore ju bara dumt.
Ditt nick och bild bjuder ju in till följdfrågor. Vill du berätta om dina erfarenheter? Trippar du för dig själv? Hur ser din erfarenhet ut av ceremonier?

Känner du till någon arrangör av psykedeliaceremonier som inte gör dem i en religiös setting och som klarat av det med regelbundenhet över många år?
Citera
2024-04-24, 17:59
Medlem
Citat:
Definitionen: En som inte tror på förekomsten av en andevärld.

Det är sant att gedigen psykedeliaerfarenhet i sig själv inte leder till någon specifik religion, däremot en medvetenhet om att vi lever i en andlig verklighet.
Det hade jag absolut klarat.
Man... Jag vill inte dryga mig nu men vad menar du med andlig verklighet?

Jag köper att vi inte ser mer än vi behöver se för att överleva, det är en funktion i evolutionen så vad är en ande för dig?
Ett medvetande vi inte kan se utan psykedeliska droger?

Önskar alltså ytterligare ett förtydligande.i förlängningen kan det bli en intressant diskussion.
Citera
2024-04-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Det hade jag absolut klarat.
Man... Jag vill inte dryga mig nu men vad menar du med andlig verklighet?

Jag köper att vi inte ser mer än vi behöver se för att överleva, det är en funktion i evolutionen så vad är en ande för dig?
Ett medvetande vi inte kan se utan psykedeliska droger?

Önskar alltså ytterligare ett förtydligande.i förlängningen kan det bli en intressant diskussion.
Svårt med definitioner i andevärlden, men kanske: ett medvetande utan fysisk kropp. Telepati är också min erfarenhet att de med gedigen erfarenhet av ceremonier erkänner förekomsten av. Så telepati förekommer i andevärlden.

Du säger att du hade klarat utmaningen, i så fall borde du kunna länka någon annan som gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in