2025-04-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Då får man ha besparingar, annars är det att rätta mun efter matsäck.

Det funkar bara till besparingarna är slut, sen då?
Citera
2025-04-11, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det man helt enkelt måste göra är att slänga iväg några ansökningar till angränsande län, då visar du god vilja och ambition som arbetssökande. Jag söker 50% i kommunen och 50% i andra län, med lagom pendlingsavstånd, det fungerar ganska bra.
Sedan vill jag ju faktiskt ha jobb, men kanske inte i Skellefteå eller Mellerud...

Det har jag gjort i flera år, ingen vill anställa någon utanför länet
Dock har jag haft några intervjuer i Stockholm.
Citera
2025-04-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Kan du ge exempel på vad du tvingades göra?

Jag blev ju anvisad hela tiden annars fick man inget bidrag. Jag var på minst 10 olika aktörer tex jobbcoach. Och allt var meningslöst.

Det var dagis för vuxna helt enkelt. Förvaringsplats. Man fick ju fan depression bara av att vara där på plats.

När man var klar med en jobbcoach efter 6 månader. Då kände man att energin började komma tillbaka lite gran men sen helt plötsligt blev man anvisad till nästa jobbcoach och då sjönk allt som en sten igen. Så hällde dom på i 10 år.
Senast redigerad av Anonym523 2025-04-11 kl. 10:46.
Citera
2025-04-11, 11:04
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Sen pluggar man eller ordnar ett jobb.

Har man en familj att försörja och inte har ett jobb. Då tar man ett jobb typ på järnvägen eller vart som helst där man jobbar borta en vecka och sen ledig en. Eller typ jobbar borta och sover i bilen eller på vandrarhem eller i husvagn och åker hem till familjen på helgen.. tills man får ett jobb närmare.

Har man ingen familj och en hyresrätt så.. ja då är det bra med mycket enklare att packa sina grejer och dra dit det finns jobb helt enkelt.

Bra av arbetsförmedlingen. Behövs mer sånt. DOGE skulle finnas i sverige..
Citera
2025-04-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Skaffa ett jobb, starta företag, be vänner och bekanta om råd, leta efter möjligheter där man är, annars får man röra på sig. Osv.
Citera
2025-04-11, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja jag har lite svårt att se hur nån som söker såna enkla jobb lär bli kallad när man sökt utanför sin egen kommun flera hundra kilometer från där man bor. Det är ju väldigt svårt i alla storstäder få ett jobb idag såvida du inte har nån kompetens som sticker ut annars är man bara en i mängden...

Antigen är man för gammal trots erfarenhet och arbetsgivarna vill ha nån yngre eller så saknar man erfarenhet men är ung och då blir det också stopp. Värdelöst system idag när det gäller att anställa allt är så förbannat krångligt

Precis. Såna här "program" har funnits i flera decennier under olika namn beroende på vilka som suttit i regeringen. Det kanske finns en tanke att hålla personer aktiva så att de inte isolerar sig i sina lägenheter men några sysselsättande verkingar kommer det inte att ha. Enkla jobb kräver idag vissa kunskaper/lämpliget och äldre anställs aldrig.
Citera
2025-04-11, 11:49
Medlem
Citat:
Skaffa ett jobb, starta företag, be vänner och bekanta om råd, leta efter möjligheter där man är, annars får man röra på sig. Osv.

Skaffa ett jobb. Bra tips. Jag har aldrig hört det förut. Det är första gången ngn tipsar om det.
Citera
2025-04-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Skaffa ett jobb. Bra tips. Jag har aldrig hört det förut. Det är första gången ngn tipsar om det.

Vad väntar du på då?
Citera
2025-04-11, 12:52
Medlem
Citat:
Vad väntar du på då?

Jag har redan ett jobb sedan flera år tillbaka. Men jag tänker på åren som gick när man var arbetslös. Det är inte så enkelt som du säger. Dom här förlorade åren kommer jag aldrig få tillbaka. Jag säger bara att arbetsförmedlingen misslyckades att hjälpa mig i tid. Det tog för lång tid att få jobb. Man ska inte behöva gå arbetslös i en hel generation.
Citera
2025-04-11, 12:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Det är ju bara att söka. Att söka tar 2 min utan att man är det minsta intresserad eller skulle ta jobbet. Skriv med dålig svenska, stavfel och massa emojs så kommer du ändå inte få svar men har "sökt".

Vissa arbetsgivare skickar dessa till arbetsförmedlingen för att informera hur våra idioter till bidragstagare uppför sig.
Citera
2025-04-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vissa arbetsgivare skickar dessa till arbetsförmedlingen för att informera hur våra idioter till bidragstagare uppför sig.

Det är inte olagligt att vara en idiot. Men det är dyrt.
Citera
2025-04-11, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Precis, svenskarna är för mycket "inside the box".
Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in