2025-04-10, 16:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är dina lögner. Alla som är arbetslösa och inskrivna hos AF ska söka i hela landet, men det ligger på den som är inskriven att söka. Det ligger på den som är inskriven att få jobbet och det ligger på arbetsgivaren att acceptera och att vilja anställa en person.

Men gud. Måste man förklara för barn? Hon måste söka i hela landet. Får hon ett jobb 100 mil från där hon bor måste hon välja mellan att flytta från familjen eller få indragen akassa.
Citera
2025-04-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Och en långtidsarbetslös ska punga för ett hus tänkte du? Eller är det Arbetsförmedlingen som hostar upp pengarna för flytt och bostad?

Nej, det menar jag inte.

Jag menar attan ja.ett fullt drägligt liv utanför städer, om inte tom mer drägligt.

Långtidsarbetslösa är oftast hopplösa fall tyvärr, för hade de varit trasproletärer men nu finns ju alternativ.

Arbetsförmedlingen(eller vi som betalt skatt är det ju) kan väl sponsra den som verkligen försöker rejält.
Citera
2025-04-10, 16:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men gud. Måste man förklara för barn? Hon måste söka i hela landet. Får hon ett jobb 100 mil från där hon bor måste hon välja mellan att flytta från familjen eller få indragen akassa.

Du ser inte felet i din egen text? Ingen får jobb, alla behöver medverka till att göra sig anställningsbar. Det är strid om jobben och den som har en negativ inställning i en anställningsintervju kommer inte att bli erbjuden jobbet.

Du fabulerar och fantiserar.
Citera
2025-04-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Som jag skrev innan så kan det vara ett problem om man haft ett välbetalt jobb och baserat sitt liv efter det. Då kan man inte bara ta vilket skitjobb som helst som hemtjänst eller nåt, för då går man i konkurs.

Men har man haft ett välbetalt jobb så har man troligen också en extra inkomstförsäkring som täcker upp det som inte vanlig a-kassa gör, så då försöker man ju leva på det så länge det går medans man söker andra välbetalda jobb, för 80% av en bra lön är troligen mer än 100% av en dålig lön, så finns ingen anledning att försöka skaffa ett skitjobb bara för att få jobb.

Den som förr har haft en bra lön och ett bra jobb får ju oftare jobb fort igen jämfört med en fläktrökare utan driv som fått sparken för fjärde gången på kort tid. Får man inte nytt jobb igen så får man ställa in sig på att ställa om livet en hel del. Jag vill inte betala Volvo, villa och vovve åt någon som är frisk och kapabel att arbeta.
Citera
2025-04-10, 16:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du ser inte felet i din egen text? Ingen får jobb, alla behöver medverka till att göra sig anställningsbar. Det är strid om jobben och den som har en negativ inställning i en anställningsintervju kommer inte att bli erbjuden jobbet.

Ummm... hur positiv kan man vara till ett jobb som delar familjen?
Citera
2025-04-10, 16:35
Medlem
Citat:

Snacka om att du märker ord hos folk va😂😂😂😂
Citera
2025-04-10, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Såhär var det för 15 år sen med Fas 3.
Nån mer som får panik?
Det är inte fas 3, i fas 3 fick man snickra fågelholkar eller något annat meningslöst fängelse jobb.
Citera
2025-04-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nej, det menar jag inte.

Jag menar attan ja.ett fullt drägligt liv utanför städer, om inte tom mer drägligt.

Långtidsarbetslösa är oftast hopplösa fall tyvärr, för hade de varit trasproletärer men nu finns ju alternativ.

Arbetsförmedlingen(eller vi som betalt skatt är det ju) kan väl sponsra den som verkligen försöker rejält.

Det är ju givetvis långtidsarbetslösa dessa mer radikala åtgärder riktar sig mot, inte de som tillfälligt råkar vara mellan två arbeten. Jag förstår principen, att man ska vara villig att göra vad som helst för ett jobb, men den är ogenomtänkt och funkar sällan i praktiken. Det är väldigt sällan "bara" att flytta.
Citera
2025-04-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Bör jag skicka med dickpic?
Skriv att du tycker om barn..Jag vill jobba med barn hehehehe...då löser det sig.
Citera
2025-04-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, hyresmarkanden är ett stort problem för Sverige som sänker tillväxt och arbetsmarknad. Ännu ett område som skulel behöva avregleras för att få fart på Sverige.

Egentligen var det inget större fel på hyresmarknad, bostadsrättsmarknad eller villamarknaden. Problemet var helt enkelt att vissa politiker genomförde något som heter massinvandring. Fler människor flyttade till Sverige än vad man förmådde att bygga bostäder och då uppstod bostadsbrist.

Svårare än så är det inte och man hade således inte på något sätt löst problemen med bostadsbristen genom att på något sätt avreglera hyresmarknad eller manipulera med räntor eller vad sjutton som helst för att öka tillgången till bostäder. Det var brist på bostäder helt enkelt för att fler människor flyttade till Sverige.

Problemet hade man löst eller helt undvikit genom att minskat eller ej tillåtit massinvandringen, då hade vi inte haft flera år långa köer, överprisade bostadsrätter eller villor och folk hade både kunnat och haft råd att flytta dit jobben finns.

Sveriges tillväxt, ja den var ju rätt ok, men arbetsmarknaden har inte vuxit så enormt mycket om man jämför 30 år tillbaka och idag. Däremot gruppen som inte arbetar som har vuxit väldigt mycket. Oavsett om man arbetar eller inte så behöver man en bostad.

Nu börjar man så smått komma ikapp med bostäder och det finns fler och fler bostäder att flytta till och att köpa, enda problemet är att bostäderna är för dyra.
Citera
2025-04-10, 16:49
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Genom att stänga av akassa eller sänka den?

Vad du gjorde 1972 kan du inte applicera på hur det ser ut och går till idag. Alla har dessutom inte dinaa förutsättningar.

Du verkar vara väldigt trög.
Genom att stänga av akassa säger AF åt dem att bo i tält? Du är mer än lovligt korkad. Då har AF alltså aldrig sagt det, utan är fria fantasier.

Jag har flyttat runt även i modern tid, för jag sitter inte och grinar och förväntar mig att alla andra ska lösa mina problem åt mig.

Mina förutsättningar var förr: knappt några pengar, ingen ordentlig bostad. Gud vilka fina förutsättningar.

Kärring.
Citera
2025-04-10, 16:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ummm... hur positiv kan man vara till ett jobb som delar familjen?

Mycket positiv om man gjort sig så populär att arbetsgivaren vill anställa.

Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Snacka om att du märker ord hos folk va😂😂😂😂

I detta sammanhang är det högst väsentligt att skilja på att få och att söka jobb. Ingen får jobb utan att söka och att positivt medverka i anställningsprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in