2025-04-10, 17:47
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Såhär var det för 15 år sen med Fas 3.
Nån mer som får panik?
Bra, då ger det dig en anledning att ta tummen ur röven och sluta vara en parasit på samhället!
Citera
2025-04-10, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Industrin jag jobbade på anställde ju äldre med...

Det var ju bra.
Citera
2025-04-10, 17:56
Medlem
Citat:
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Nån mer som får panik?

Du måste ingenting, om du skiter i bidrag så är det ingen som tvingar dig att flytta..
Citera
2025-04-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte bara att göra som George Costanza och självsvåldigt gå till jobbet utan att vara anställd där.
Folk som inte sitter i den sitsen förstår inte hur svårt det är idag.
Citera
2025-04-10, 18:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag frågar igen.

Vilka jobb då ställer jag som motfråga till dig. Arbetsgivaren söker lämpliga, inte vem som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
och hur lätt är det när man tvingas flytta ifrån vänner och familj och kanske till och med få familjen förstörd?

Kanske dags att kolla upp varför så många numera klagar direkt mot arbetsgivare på linkedin om hur dåliga deras rekryteringar och hur de medverkar till den höga arbetslösheten.

Ingen erbjuds ett jobb om de inte själva medverkat positivt i processen. Det är ju knappast så att någon erhåller ett jobb på posten. AF har inte heller någon möjlighet att styra vilka företagen ska anställa.
Citera
2025-04-10, 18:07
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Det äär för att du saknar intelligens nog att räkna ut att det var det som skulle bli utfallet av AFś krav, inte att dde bokstavligen sagt så, fittkärring!!
Och det vet du med säkerhet? Alla som får askassan indragen bor i tält och skiljer sig är vad du menar?

Att du ens kan klä på sig själv på morgonen
Citera
2025-04-10, 18:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft69
De på matchning&rusta är ihärdiga på att man ska flytta till jobben. Fick sitta och ringa till företag 30 mil bort med min "coach" vi tog varannat samtal först hon sen jag osv. Bostadssituationen? Många företag har en vind man kan sova i säger de. Lyder man inte går det en notis till AF sen ryker ersättningsdagar.
det borde anmälas till do, eller jo eller vem fan som har hand om det, polisen samt att media bör uppmärksammas om det. Det känns som att det borde bryta mot ett antal lagar och rättigheter.
Citera
2025-04-10, 18:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka jobb då ställer jag som motfråga till dig. Arbetsgivaren söker lämpliga, inte vem som helst.

Ingen erbjuds ett jobb om de inte själva medverkat positivt i processen. Det är ju knappast så att någon erhåller ett jobb på posten. AF har inte heller någon möjlighet att styra vilka företagen ska anställa.
Nä men du tvingas ju söka dom, annars får du ingen akassa.
Citera
2025-04-10, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Och det vet du med säkerhet? Alla som får askassan indragen bor i tält och skiljer sig är vad du menar?

Att du ens kan klä på sig själv på morgonen
Du verkar inte klara av att räkna ut enkla saker. Så nu är det slutdiskuterat med dig.. idiot!
Citera
2025-04-10, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nä men du tvingas ju söka dom, annars får du ingen akassa.

Ska jag tolka det som att du inte ens vill söka jobben? Jag kan informera dig om att grundförutsättningen för att bli erbjuden ett jobb är att man vill ha det. AF-handläggaren sitter inte med vid eventuella anställningsintervjuer. Det enda handläggare kan göra är att kontakta företaget och fråga om NN sökt jobb där. Företaget behöver inte svara och det är med tanke på GDPR tveksamt om de överhuvudtaget får det.

Med din attityd behöver du aldrig bekymra dig om att flytta. Ingen kommer att vilja anställa dig. Företag vill ha kompetenta anställda.
Citera
2025-04-10, 18:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Nån mer som får panik?

Fel. Kravet att söka jobb över hela Sverige och vara beredd att flytta var bara en liten aspekt av FAS 3. FAS 3 handlade framförallt om att erbjuda långtidsarbetslösa personer sysselsättning hos anordnare, som ideella eller privata företag, snarare än att ge utbildning eller ordentlig vägledning för att hitta ett jobb. Tänker man på FAS 3 så tänker man på arbetscoacher, karriärcoacher och lotsar. Många av dem anställda på rena bedrägeri företag drivna av invandrare som såg möjligheten att på ett enkelt sätt suga systemet på kapital.
Citera
2025-04-10, 18:28
Medlem
zombie-nations avatar
En annan situation gällande en kompis. Hon fick en utbildning betalad av staten, sedan tog hon jobb inom detta. Hon fick dock inte 100% utan söker extra timmar om någon är sjuk. Så kan hon komma upp i kanske 80 % som hon precis klarar sig på. Vissa månader är det dåligt med jobb och då har hon rätt till partiell akassa.

Men då kommer de med sina krav, att hon inte ska söka deltider för att dryga ut med, utan hon ska enligt dem söka heltider för att alltså byta jobb från ett bristyrke där DE har betalt hennes utbildning.

Hon sitter och gör tramsansökningar men mår dåligt av att dessa arbetsgivare måste röja skräpansökan.

De menar också att hon ska söka sommarjobb på heltid, alltså säga upp sig, och sedan efter sommaren söka igen på det som hon har tillsvidare på. Som om de skulle vilja ha henne tillbaka om hon svikit dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in