2025-04-10, 11:41
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Jag vill inte besöka Indien ens. Inte Ryssland, Iran, Irak, Thailand heller.
Återstår bara Norge.
Har du tidigare arbetat eller haft arbetsträning?
Citera
2025-04-10, 11:42
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vill du ha ett jobb i yttre mongoliet som hästrunkare?

Nej?

Sök det inte då.
Skulle vara roligt läsa annonsen där tjänsten efterlyses.
Citera
2025-04-10, 11:47
Avslutad
Citat:
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Såhär var det för 15 år sen med Fas 3.
Nån mer som får panik?
Gäller det även inom hela EU? Det gjorde det då.
"Erbjuden jobb". Menas det nu också bara en provanställning?
Citera
2025-04-10, 11:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Nån mer som får panik?

Det är bra. Stod inför detta hot för 15 år sedan, och det drev mig till att söka jobb i en annan stad.

Tack vare det har jag nu haft heltidsarbete i 15 års tid.
Citera
2025-04-10, 12:00
Medlem
Det har väl varit ett krav de senaste typ 20 åren, att man ska vara öppen för flytt och jobb annorstädes? Det är dock inte realistiskt för de flesta att upprota sig för skitkneg av flera anledningar, därför är det sällan någon blir tvingad. Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge du sköter jobbsökandet i och runt orten du redan bor i.
Citera
2025-04-10, 12:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det har väl varit ett krav de senaste typ 20 åren, att man ska vara öppen för flytt och jobb annorstädes? Det är dock inte realistiskt för de flesta att upprota sig för skitkneg av flera anledningar, därför är det sällan någon blir tvingad. Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge du sköter jobbsökandet i och runt orten du redan bor i.

Nu är det hårdare. Räcker inte att jag söker i närliggande städer. Jag måste tacka ja om jag får jobb 100 mil bort, jag måste flytta.
Citera
2025-04-10, 12:15
Medlem
Citat:
Nu är det hårdare. Räcker inte att jag söker i närliggande städer. Jag måste tacka ja om jag får jobb 100 mil bort, jag måste flytta.

Som sagt, så har det alltid varit. Det är inget nytt. Däremot är det svårt att implementera i verkligheten.
Citera
2025-04-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vad är då förslaget man ska göra med folk som bara springer hemma och väntar på ersättning?
Man får trots allt ha lite krav. Om man behöver flytta så får ju arbetsförmedlingen ha en plan.
I dagsläget kan det vara omöjligt med tanke på bostadssituationen.
Så detta med Fas 3 att flytta blir ju bara ett önsketänkande.
Man kan inte flytta folk om man inte har bostad fattar ju alla.
Då undrar an hur ni arbetslösa tänker. Hur ska man lösa situationen?
nu kommer man ju sänka ersättningen från oktober för arbetslösa, men i verkligheten spelar det inger roll eftersom 90% går på soc ändå
Citera
2025-04-10, 12:20
Avstängd
Citat:
Som sagt, så har det alltid varit. Det är inget nytt. Däremot är det svårt att implementera i verkligheten.

Jo, det här är nytt, fick veta förra veckan.
Citera
2025-04-10, 12:26
Medlem
Citat:
Jo, det här är nytt, fick veta förra veckan.

Att du nyligen har fått veta det innebär inte att det är nytt. "Du ska också vara beredd att flytta eller veckopendla om det krävs för att få ett jobb eller om dina kunskaper efterfrågas av arbetsgivare på annan plats i landet." har stått länge på Arbetsförmedlingens hemsida.
Citera
2025-04-10, 12:30
Avstängd
Citat:
Att du nyligen har fått veta det innebär inte att det är nytt. "Du ska också vara beredd att flytta eller veckopendla om det krävs för att få ett jobb eller om dina kunskaper efterfrågas av arbetsgivare på annan plats i landet." har stått länge på Arbetsförmedlingens hemsida.

Min handläggare sa att det är hårdare regler från och med nu. Jag tolkar det som att det är nytt. Hon sa själv att det är nytt för dom.
Citera
2025-04-10, 12:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Nån mer som får panik?

Om du eventuellt har möte med AF, eller per telefon, skall du självklart vara mycket
possitiv till flyt. Inga problem. Öppen för alla möjligheter.

Men se för fan till att inte söka jobb som du faktiskt skulle kunna få.
Sköt din aktivitetsrapportering, sök massa idiotjobb som kirurg, pilot m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in