2025-04-10, 18:31
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vad är då förslaget man ska göra med folk som bara springer hemma och väntar på ersättning?
Man får trots allt ha lite krav. Om man behöver flytta så får ju arbetsförmedlingen ha en plan.
I dagsläget kan det vara omöjligt med tanke på bostadssituationen.
Så detta med Fas 3 att flytta blir ju bara ett önsketänkande.
Man kan inte flytta folk om man inte har bostad fattar ju alla.
Då undrar an hur ni arbetslösa tänker. Hur ska man lösa situationen?

Ett annat förmodligen ännu större problem är denna ständiga utbildnings-OCD för allt möjligt i Sverige idag. Så var det absolut inte för 20-25 år sedan.

Om det exempelvis är stor brist på personliga assistenter för låg/mellanstadieelever så låt någon arbetslös snäll kvinna eller man vara personlig assistent då oavsett om de har "fel" utbildning eller ingen utbildning alls. Det viktiga måste väl ändå vara att de inte är några knallkorkar och att ADHD-barnen får en extra vuxen omkring sig i skolan som kan sitta med dem i ett annat rum eller gå ut med dem på skolgården när det börjar bli jobbigt så att de inte gör kaos i klassrummet.

Arbetslösa skulle kunna göra hur mycket nytta som helst om politikerna inte hade varit dumskallar.
Senast redigerad av Steinarr 2025-04-10 kl. 18:34.
Citera
2025-04-10, 18:35
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Ett annat förmodligen ännu större problem är denna ständiga utbildnings-OCD för allt möjligt i Sverige idag. Så var det absolut inte för 20-25 år sedan.

Om det exempelvis är stor brist på personliga assistenter för låg/mellanstadieelever så låt någon arbetslös snäll kvinna eller man vara personlig assistent då oavsett om de har "fel" utbildning eller ingen utbildning alls. Det viktiga måste väl ändå vara att de inte är några knallkorkar och att ADHD-barnen får en extra vuxen omkring sig i skolan som kan sitta med dem i ett annat rum eller gå ut med dem på skolgården när det börjar bli jobbigt.

Arbetslösa skulle kunna göra hur mycket nytta som helst om politikerna inte hade varit dumskallar.
Du har ganska rätt i ditt påstående att det finns många dumskallar i regeringen. Det spelar ingen roll vem som sitter på Rosenbad för att det är samma skit som gäller.
Problemet är att samhället har blivit helt jävla bajs med det mesta. Man skulle kunna sätta in många som kan putsa skyltar och hastighetsskyltar på vägarna. Det finns många saker man kan göra för samhället som arbetslös.
Man kan jobba med pensionärer torka pensionärer i röven eller åka till hem och ta ut gamla pensionärer som inte kommer ut utan bara få sitta hemma.
Man måste tänka lite utanför boxen för att utnyttja arbetslösa för att komma in på marknaden.

Problemet är att det finns så många regler som säger att man inte kan göra vissa saker. Det är därför Sverige sitter på röven och inte kommer vidare på något sätt.
Man kan klippa gräset på olika platser också för att hjälpa äldre personer. Då kan man sänka rotavdraget. Det finns väldigt många lösningar om man tänker utanför boxen. Problemet är att alla i regeringen har Tratten över huvudet på grund av alla regler man måste följa.
Citera
2025-04-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det är inte jobbsökandet som är problemet. Det är svårigheten att få jobben man söker som är problemet. Detta ligger på arbetsgivarna och deras olika idiotiska system de använder sig av för att slippaa gå igenom ansökningar själva.
Min kommentar riktade sig till någon tidigare i tråden som tyckte att man skulle skicka in ett dåligt CV för att slippa få jobbet.
Jag håller helt och hållet med dig om att företagens sätt att rekrytera har spårat ur totalt. Det sitter någon ung person som inte har en aning om vad tjänsterna innebär som ska välja ut rätt person med hjälp av något program i datorn. Ge en sådan rekryterare sparken och skicka en länk till programmet bara.
Citera
2025-04-10, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ska jag tolka det som att du inte ens vill söka jobben? Jag kan informera dig om att grundförutsättningen för att bli erbjuden ett jobb är att man vill ha det. AF-handläggaren sitter inte med vid eventuella anställningsintervjuer. Det enda handläggare kan göra är att kontakta företaget och fråga om NN sökt jobb där. Företaget behöver inte svara och det är med tanke på GDPR tveksamt om de överhuvudtaget får det.

Med din attityd behöver du aldrig bekymra dig om att flytta. Ingen kommer att vilja anställa dig. Företag vill ha kompetenta anställda.
Jag söker alla jobb inom det jag är utbildad inom och har erfarenhet av, som ligger inom rimligt pendlingsavstånd, dvs ca 5-6 mil från där jag bor (Skåne), i samtliga riktningar. Med bil tar det ca 1h enkel resa. Med buss tar det ca 2-3h enkel resa. Jag tänker inte flytta från hus till en trång etta i något blatteområde. Tänker inte flytta för att ta ett jobb som jag tvingats söka, som har 6 mån provanställning, av olika skäl, dvs att blir provanställningen inte tillsvidare, vad gör jag då? Samma situation igen. Vem betalar flytt? inget jag varken har råd med eller tänker betala. Tänker inte heller flytta ifrån alla jag känner inklusive familj.

Problemet är inte att jobben saknas, som majoriteten idioter verkar tro. Problemet är, som jag redan påpekat flera gånger i tråden, att ARBETSGIVARNA ställt till situationen, tillsammans med politikerna.

Det är en hel vetenskap idag att söka ett enda jobb. Uppfyller du inte alla önskemål/krav = Får du inte jobbet. Uppfyller du alla krav/önskemål = får du inte jobbet. Flera arbetsgivare har erkänt att de automatiskt slänger ca 80-85% av ansökningarna direkt utan att ens kolla på dom. De använder AI som tar emot istället för en människa. De använder korkade tester som inte visar hur man är i verkligheten pga dåliga svarsalternativ. De använder korkade iq-tester som inte visar hur bra man är på sitt jobb (man kan vara bra trots att testen i sig gick dåligt). De använder sig av spökjobb jmed, dvs annonserar om lediga tjänster som inte existerar. De använder nyckelord och fraser som måste finnas med i jobbansökningen annars avfärdas den automatiskt osv. Allt detta och mycket mer klagar arbetslösa OCH anställda på, MOT arbetsgivare på Linkedin och har gjort så mer eller mindre dagligen sedan ca 3 veckor tillbaka minst. DETTA gör att det numera är pissvårt att få jobb eller ens en jävla intervju, istället för "tack men vi har gått vidare med annan sökande".

Många av arbetsgivarna klagar på att det kommer för många ansökningar, vilket är exakt lika hjärndött som kvinnorna på Bodycontact. varför? Jo för att i bodycontactexemplet så kan man stänga av vilka som får skicka meddelande till en, vilket man bör kunna göra eller sätta kortare datum på jobbannonssidorna med. Skulle första batchen med meddelanden (I bodycontacts fall) eller jobbansökningar inte innehålla något intressant, då öppnar man portarna igen och släpper på nytt. På så vis blir man inte översvämmad utan hinner gå igenom det.
Citera
2025-04-10, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Min kommentar riktade sig till någon tidigare i tråden som tyckte att man skulle skicka in ett dåligt CV för att slippa få jobbet.
Jag håller helt och hållet med dig om att företagens sätt att rekrytera har spårat ur totalt. Det sitter någon ung person som inte har en aning om vad tjänsterna innebär som ska välja ut rätt person med hjälp av något program i datorn. Ge en sådan rekryterare sparken och skicka en länk till programmet bara.
De borde göra om hela systemet och skrota allt vad ai, tester, automatik, och presentationsvideoklipp heter.
Citera
2025-04-10, 18:46
Medlem
Karmans avatar
Nu är inte jag helt uppdaterad på det här med A-kassereglerna, men tar inte A-kassan slut ganska snabbt, efter si så där ett och halvt år? Vad händer sedan? Soc? Kan de fortfarande kräva att man ska flytta i det läget?
Citera
2025-04-10, 18:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Du verkar inte klara av att räkna ut enkla saker. Så nu är det slutdiskuterat med dig.. idiot!
Säger killen som på fullaste allvar påstår att alla som blir av med akassan "uppenbarligen bor i tält". Tillåt mig gapskratta.

Gå tillbaka på ditt lågavlönade samhallsarbete - där gör såna som du stor nytta. Räkna muttrar och sortera gummisnoddar verkar matcha din intellektuella kapacitet väl.

Vi med kompetens och bildning för samhället framåt för att såna som du ska kunna få en meningsfull tillvaro trots era hinder.

Varsågod.
Citera
2025-04-10, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Såhär var det för 15 år sen med Fas 3.
Nån mer som får panik?

Sverige* återgår till en mer traditionell modell. Har man inte pengar och ställning saknar man värde som annat än arbetshäst, och arbetshästar flyttar man på som man vill utan att ta hänsyn till vad arbetshästen vill.

*Egentligen Västerlandet i stort.
Citera
2025-04-10, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
DETTA gör att det numera är pissvårt att få jobb eller ens en jävla intervju, istället för "tack men vi har gått vidare med annan sökande".

Således vet du därmed att du ALDRIG kommer att tvingas flytta eftersom du inte kommer att få ett jobb du inte vill ha.
Citera
2025-04-10, 19:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Om det exempelvis är stor brist på personliga assistenter för låg/mellanstadieelever så låt någon arbetslös snäll kvinna eller man vara personlig assistent då oavsett om de har "fel" utbildning eller ingen utbildning alls. Det viktiga måste väl ändå vara att de inte är några knallkorkar och att ADHD-barnen får en extra vuxen omkring sig i skolan som kan sitta med dem i ett annat rum eller gå ut med dem på skolgården när det börjar bli jobbigt så att de inte gör kaos i klassrummet.

Nu är det ju inte politikerna som anställer. Hysterin kring rätt utbildning på universitetsnivå har arbetsgivarna drivit fram.
Citera
2025-04-10, 19:09
Bannlyst
Alla som nu försöker att undvika att arbeta och leva på bidrag... Räkna lite på vad ni kommer att få i pension med det tänkandet...
Kan bli att ni får leva i misär era sista år och styrd av myndigheterna som ger er bidrag...
Citera
2025-04-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Hårdare krav igen. Nu måste jag söka i hela landet och flytta om jag blir erbjuden jobb.
Såhär var det för 15 år sen med Fas 3.
Nån mer som får panik?

Har du tur får du jobb i skellefteå, finns mycket lägenheter och bostadsrätter där ledigt eller till salu.
Kanske finns en deltidstjänst i kiosken?

Nä men som andra skrivit, stava allt fel, berätta om din mormor i ansökan, skriv att du gillar pepparkakor och röstar på sverigedemokraterna så slipper du jobbet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in