Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ska jag tolka det som att du inte ens vill söka jobben? Jag kan informera dig om att grundförutsättningen för att bli erbjuden ett jobb är att man vill ha det. AF-handläggaren sitter inte med vid eventuella anställningsintervjuer. Det enda handläggare kan göra är att kontakta företaget och fråga om NN sökt jobb där. Företaget behöver inte svara och det är med tanke på GDPR tveksamt om de överhuvudtaget får det.
Med din attityd behöver du aldrig bekymra dig om att flytta. Ingen kommer att vilja anställa dig. Företag vill ha kompetenta anställda.
Jag söker alla jobb inom det jag är utbildad inom och har erfarenhet av, som ligger inom rimligt pendlingsavstånd, dvs ca 5-6 mil från där jag bor (Skåne), i samtliga riktningar. Med bil tar det ca 1h enkel resa. Med buss tar det ca 2-3h enkel resa. Jag tänker inte flytta från hus till en trång etta i något blatteområde. Tänker inte flytta för att ta ett jobb som jag tvingats söka, som har 6 mån provanställning, av olika skäl, dvs att blir provanställningen inte tillsvidare, vad gör jag då? Samma situation igen. Vem betalar flytt? inget jag varken har råd med eller tänker betala. Tänker inte heller flytta ifrån alla jag känner inklusive familj.
Problemet är inte att jobben saknas, som majoriteten idioter verkar tro. Problemet är, som jag redan påpekat flera gånger i tråden, att ARBETSGIVARNA ställt till situationen, tillsammans med politikerna.
Det är en hel vetenskap idag att söka ett enda jobb. Uppfyller du inte alla önskemål/krav = Får du inte jobbet. Uppfyller du alla krav/önskemål = får du inte jobbet. Flera arbetsgivare har erkänt att de automatiskt slänger ca 80-85% av ansökningarna direkt utan att ens kolla på dom. De använder AI som tar emot istället för en människa. De använder korkade tester som inte visar hur man är i verkligheten pga dåliga svarsalternativ. De använder korkade iq-tester som inte visar hur bra man är på sitt jobb (man kan vara bra trots att testen i sig gick dåligt). De använder sig av spökjobb jmed, dvs annonserar om lediga tjänster som inte existerar. De använder nyckelord och fraser som måste finnas med i jobbansökningen annars avfärdas den automatiskt osv. Allt detta och mycket mer klagar arbetslösa OCH anställda på, MOT arbetsgivare på Linkedin och har gjort så mer eller mindre dagligen sedan ca 3 veckor tillbaka minst.
DETTA gör att det numera är pissvårt att få jobb eller ens en jävla intervju, istället för "tack men vi har gått vidare med annan sökande".
Många av arbetsgivarna klagar på att det kommer för många ansökningar, vilket är exakt lika hjärndött som kvinnorna på Bodycontact. varför? Jo för att i bodycontactexemplet så kan man stänga av vilka som får skicka meddelande till en, vilket man bör kunna göra eller sätta kortare datum på jobbannonssidorna med. Skulle första batchen med meddelanden (I bodycontacts fall) eller jobbansökningar inte innehålla något intressant, då öppnar man portarna igen och släpper på nytt. På så vis blir man inte översvämmad utan hinner gå igenom det.