2025-04-09, 20:42
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nu har jag fått från PM från TS, och meddelats att man kommer kräva en insats av deltagarna, som kan leda till en vinst. Det vill säga att
1. Man kräver en insats,
2. Vinsten har ett ekonomiskt värde, och
3. Framtiden om utgången är oviss

Definitioner i lagen som är relevanta:
5. insats: betalning för att få delta i ett spel,
9. kombinationsspel: spel där deltagarna har chans att vinna ett pris och där sannolikheten att vinna beror på en kombination av skicklighet och slump
19. vadhållning: aktivitet där deltagarna har chans att vinna ett pris och där man satsar på utfallet av en framtida händelse eller på att en särskild händelse ska eller inte ska inträffa i framtiden

TS får själv berätta mer hur han tänkt med sitt upplägg i tråden om han önskar, då jag ogärna postar PM publikt. Men den här uppgiften kändes nödvändig att belysa.

Jag kan inte se att den verksamhet TS tänkt anordna skulle vara vare sig momspliktig eller licensbefriad. Men jag är öppen för att ha fel.
Hittade lite vägledning här angående skattefrågan: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/371088.html

Edit: Sen å andra sidan, om du betalar en deltagaravgift för att spela schack för att vinna en prissumma så omfattas det inte av spellagen. Hm.
Det här var knepigt.

Alltså. Det bästa TS kan göra är att ansöka om moms för sin verksamhet. Blir han nekad för att verksamheten bedöms som icke momspliktig så vet han med säkerhet om han behöver spellicens.
Han kan kriga momsfrågan i förvaltningsrätten och kanske slippa betala licensavgiften. Det är nog det mest strategiska och kostnadseffektiva att göra i detta utgångsläge. Förlorar han momsfrågan så är det ju "bara" att ansöka om spellicens.
Vinner han momsfrågan så skulle en eventuell tillsyn från Spelinspektionen mycket väl kunna undvikas. Han kan ju omöjligen krävas på moms för en licenspliktig verksamhet.

Inget stämmer!

1. Det finns ingenting som har med vadhållning att göra.
2. Det finns absolut INGET som har med slump/tur att göra.
3. Det är 100% skicklighetsspel. För att förklara enkelt. Betala 30 kronor, Topp 5 personerna som klarar suduko först vinner ett pris. Alltså Ingen slump eftersom alla får exakt samma suduko och exakt samma tid = skicklighet!

Om du inte är i topp 5? Ja då var du inte tillräckligt duktig. Ganska enkelt. Alltså ska ingen lisens krävas.

Det med priserna är en gråzon tydligen. Om dom kan vinna något som är personligt och inte kan säljas vidare så är det lugnt.
Citera
2025-04-09, 20:44
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ah viktigt förtydligande så klart.
Summan ½ prisbasbelopp/år gäller för mottagaren.
Arrangören kan alltså betala ut mer än så per år i prispengar om det går till olika vinnare.

En arrangör skulle alltså kunna betala ut 29 000kr till 3 olika vinnare i tre olika turneringar under ett år och då är det inte skattepliktigt.
Men skulle samma person vinna 2 gånger så måste arrangören betala arbetsgivaravgift och vinnaren inkomstskatt.

Även om det tex resor + upplevelser som överstiger 29000 kr? Låter konstigt då spelvinster är skattefria i EU
Citera
2025-04-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Även om det tex resor + upplevelser som överstiger 29000 kr? Låter konstigt då spelvinster är skattefria i EU

Spelvinster från lotterier och annat som kräver spellicens är skattefria ja, vinster från rena skicklighetsspel t.ex. idrott är inte skattefria.

Men observera alltså att gränsen gäller per mottagare/år.
Är det 50 000 delat lika på 5 personer är det inga problem. Är det däremot en person som vunnit 40 000kr och andra som vunnit 10 000 så skall den personen som vunnit 40 000skatta som inkomst och är det från samma arrangör så skall den betala arbetsgivaravgift.
Senast redigerad av Aramir2 2025-04-09 kl. 22:33.
Citera
2025-04-10, 00:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Citat:
Spelvinster från lotterier och annat som kräver spellicens är skattefria ja, vinster från rena skicklighetsspel t.ex. idrott är inte skattefria.

Är det 50 000 delat lika på 5 personer är det inga problem. Är det däremot en person som vunnit 40 000kr och andra som vunnit 10 000 så skall den personen som vunnit 40 000skatta som inkomst och är det från samma arrangör så skall den betala arbetsgivaravgift.
Fyller på med rättslig vägledning
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/vinsterispelochtavlingar.4.7459477810df5bccdd48000 15166.html

Se exemplet med slogantävlingen.
Citera
2025-04-10, 12:56
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Fyller på med rättslig vägledning
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/vinsterispelochtavlingar.4.7459477810df5bccdd48000 15166.html

Se exemplet med slogantävlingen.

Citat:

Det kan vara så att jag är dum i huvudet nu! Det måste jag vara för det kan inte vara såhär idiotiskt!

1. Jag går till en advokat som är speciellist på ämnet. Vi går igenom allting och ändrar lite saker och han säger att du behöver INTE ha någon licens. Jag betalar honom 20 000 SEK.

2. Jag sätter igång med appen, marknadsför och lägger ner 2 miljoner SEK av mina egna pengar. Allting går bra och det börjar rulla in pengar.

3. Efter någon månad kommer Myndigheterna och säger du behöver ha licens. Vad händer då? Vad jag förstått så kommer Advokaten inte vara ansvarig för någonting? Då är min fråga vad är syftet med hans jobb? Jag måste ju med tanke på priset få någon form av garanti att det han säger stämmer? OM inte lagen ändras på dessa 3 månaderna.

Lite som att säga till en brottsadvokat är du helt säker på att jag får hugga ner grannens träd? Ja det får du. Och man har det skriftligt. Man hugger ner grannens träd. Och sen åker man dit på det?
Citera
2025-04-10, 13:02
Medlem
Citat:
Lite som att säga till en brottsadvokat är du helt säker på att jag får hugga ner grannens träd? Ja det får du. Och man har det skriftligt. Man hugger ner grannens träd. Och sen åker man dit på det?

Ja, det är klart du åker dit?
Citera
2025-04-10, 13:06
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det är klart du åker dit?

Okej! Vad är syftet med advokaten då? Borde dom inte kunna lagen menar du? Om en advokat kollar upp lagen och säger att det inte finns något brott och ändå är det ett brott! Då är det ingen advokat

Om du anlitar en plattsättare som ska göra ditt badrum. Förväntar du dig inte att han kan sätta kakelplattor och täta badrummet? Hade du velat anlita en firma för 100k som säger att jag fixar ditt badrum. Men det finns ju en ganska stor risk att du får fuktskadad hus. Men det ansvarar jag inte för. Kan garantera att ingen hade anlitat honom!

Så vad är syftet med advokaten?
Citera
2025-04-10, 13:20
Medlem
Citat:
Okej! Vad är syftet med advokaten då? Borde dom inte kunna lagen menar du? Om en advokat kollar upp lagen och säger att det inte finns något brott och ändå är det ett brott! Då är det ingen advokat

Om du anlitar en plattsättare som ska göra ditt badrum. Förväntar du dig inte att han kan sätta kakelplattor och täta badrummet? Hade du velat anlita en firma för 100k som säger att jag fixar ditt badrum. Men det finns ju en ganska stor risk att du får fuktskadad hus. Men det ansvarar jag inte för. Kan garantera att ingen hade anlitat honom!

Så vad är syftet med advokaten?
Skillnaden är väl att advokaten är en rådgivare. Det är omöjligt att säkert säga hur en domstol kommer döma innan den gjort det eftersom det alltid är en bedömningsfråga. Det enda advokaten kan göra är att redogöra för vad hen tror kommer hända om det skulle bli fråga om en domstol, det går inte att få garantier i förväg. Så du får leta upp en advokat du litar på och som brukar ha rätt (om någon alltid ger felaktiga råd lär denne inte bli så populär).

Sen är jag inte rätt person att fråga om det är möjligt att lyckas med en stämning av en advokat om man tycker dennes råd varit felaktiga, det får andra svara på.
Citera
2025-04-10, 14:04
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Skillnaden är väl att advokaten är en rådgivare. Det är omöjligt att säkert säga hur en domstol kommer döma innan den gjort det eftersom det alltid är en bedömningsfråga. Det enda advokaten kan göra är att redogöra för vad hen tror kommer hända om det skulle bli fråga om en domstol, det går inte att få garantier i förväg. Så du får leta upp en advokat du litar på och som brukar ha rätt (om någon alltid ger felaktiga råd lär denne inte bli så populär).

Sen är jag inte rätt person att fråga om det är möjligt att lyckas med en stämning av en advokat om man tycker dennes råd varit felaktiga, det får andra svara på.

Det är väldigt intressant faktiskt! Hur dom här lagarna är skrivna. Jag menar antingen behöver man licens. Eller så behöver man inte licens. Det är ganska enkelt faktiskt.

Hade dom sagt, att handlar det om summor över 8764 SEK så behövs licens. Håller man sig under 8764 så behövs ingen licens.

Dom har liksom inga riktiga riktlinjer. Och att då gå in i ett projekt där jag ska casha 2 miljoner från min egen ficka som arbetslös. Och så kanske det behövs licens. Eller så behövs det inte licens. Det är väl hur dom känner just för dagen. Men i slutändan är det endast jag som blir lidande. Bra land
Citera
2025-04-10, 14:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det kan vara så att jag är dum i huvudet nu! Det måste jag vara för det kan inte vara såhär idiotiskt!

1. Jag går till en advokat som är speciellist på ämnet. Vi går igenom allting och ändrar lite saker och han säger att du behöver INTE ha någon licens. Jag betalar honom 20 000 SEK.

2. Jag sätter igång med appen, marknadsför och lägger ner 2 miljoner SEK av mina egna pengar. Allting går bra och det börjar rulla in pengar.

3. Efter någon månad kommer Myndigheterna och säger du behöver ha licens. Vad händer då? Vad jag förstått så kommer Advokaten inte vara ansvarig för någonting? Då är min fråga vad är syftet med hans jobb? Jag måste ju med tanke på priset få någon form av garanti att det han säger stämmer? OM inte lagen ändras på dessa 3 månaderna.

Ptja, alltså det gäller ju att du samlar bevis på den rådgivningen och så du kan regressa eventuellt vite du riskerar + andra kostnader mot advokaten och kanske retur på kostnaden för 20 000kr. Men han kommer ju bestrida det, garanterat. Men han har en ansvarsförsäkring för just sådana här situationer.
Citera
2025-04-10, 14:38
Medlem
Citat:
Dom har liksom inga riktiga riktlinjer. Och att då gå in i ett projekt där jag ska casha 2 miljoner från min egen ficka som arbetslös. Och så kanske det behövs licens. Eller så behövs det inte licens. Det är väl hur dom känner just för dagen. Men i slutändan är det endast jag som blir lidande. Bra land

Starta det i något annat land då där du tror det fungerar annorlunda?
Eller satsa på någon annan verksamhet som inte är i em juridisk gråzon.
Citera
2025-04-10, 14:42
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ptja, alltså det gäller ju att du samlar bevis på den rådgivningen och så du kan regressa eventuellt vite du riskerar + andra kostnader mot advokaten och kanske retur på kostnaden för 20 000kr. Men han kommer ju bestrida det, garanterat. Men han har en ansvarsförsäkring för just sådana här situationer.
Ja precis. Men vad kan han svara på som inte Chatgpt kan svara på.

Men. Eftersom det fortfarande endast är skicklighet. Alla får starta banan på exakt samma sätt ( Alltså ingen får förtur eller enklare bana ) Alla har samma tid osv.

Och vinsterna är personliga och kan inte säljas vidare. Eller bytas mot pengar. Först tänkte jag erbjuda Iphones Osv. Men det kan dom sälja vidare och på så vis få pengar. Men personliga saker kan dom inte sälja vidare. Så egentligen är jag graderad mot båda sakerna. Så vet inte hur inspektionen ska vinna om dom kommer.

Sen har jag läst. Men vet inte om det stämmer. Att man får oftast en varning först eller böter på 10% av vad man tjänat. Och får chans att rätta till sitt misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Starta det i något annat land då där du tror det fungerar annorlunda?
Eller satsa på någon annan verksamhet som inte är i em juridisk gråzon.

Har kollat både Estland och Malta. Kommer få göra det i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in