Citat:
Nu har jag fått från PM från TS, och meddelats att man kommer kräva en insats av deltagarna, som kan leda till en vinst. Det vill säga att
1. Man kräver en insats,
2. Vinsten har ett ekonomiskt värde, och
3. Framtiden om utgången är oviss
Definitioner i lagen som är relevanta:
5. insats: betalning för att få delta i ett spel,
9. kombinationsspel: spel där deltagarna har chans att vinna ett pris och där sannolikheten att vinna beror på en kombination av skicklighet och slump
19. vadhållning: aktivitet där deltagarna har chans att vinna ett pris och där man satsar på utfallet av en framtida händelse eller på att en särskild händelse ska eller inte ska inträffa i framtiden
TS får själv berätta mer hur han tänkt med sitt upplägg i tråden om han önskar, då jag ogärna postar PM publikt. Men den här uppgiften kändes nödvändig att belysa.
Jag kan inte se att den verksamhet TS tänkt anordna skulle vara vare sig momspliktig eller licensbefriad.
Men jag är öppen för att ha fel. Hittade lite vägledning här angående skattefrågan: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/371088.html
1. Man kräver en insats,
2. Vinsten har ett ekonomiskt värde, och
3. Framtiden om utgången är oviss
Definitioner i lagen som är relevanta:
5. insats: betalning för att få delta i ett spel,
9. kombinationsspel: spel där deltagarna har chans att vinna ett pris och där sannolikheten att vinna beror på en kombination av skicklighet och slump
19. vadhållning: aktivitet där deltagarna har chans att vinna ett pris och där man satsar på utfallet av en framtida händelse eller på att en särskild händelse ska eller inte ska inträffa i framtiden
TS får själv berätta mer hur han tänkt med sitt upplägg i tråden om han önskar, då jag ogärna postar PM publikt. Men den här uppgiften kändes nödvändig att belysa.
Jag kan inte se att den verksamhet TS tänkt anordna skulle vara vare sig momspliktig eller licensbefriad.
Men jag är öppen för att ha fel. Hittade lite vägledning här angående skattefrågan: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/371088.html
Det blir en fråga om ifall det anses att slumpen har en (tillräckligt stor) betydelse.
Alla idrottstävlingar har anmälningsavgifter(eller motsvarande) antingen från en förening som betalar för deras deltagare eller från enskilda tävlingsdeltagare.
De räknas inte som kombinationsspel.
Rena prestationstävlingar som idrottstävlingar och liknande behöver inte spellicens.
Men t.ex. pokerturneringar däremot behöver spellicens för att slumpen har såpass stor betydelse.