2025-04-09, 13:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tyskland har världens näst största guldreserv, och en stor del av den finns i New York. Nu kräver flera tyska politiker att guldet ska hämtas hem, eftersom man inte längre litar på USA.

https://www.dn.se/varlden/krav-hojs-i-tyskland-guldet-hem-fran-usa/

Låter som en rätt hög transaktionskostnad och stora frågetecken kring hur lång tid det tar för settlement…
Det råkar vara så att samma egenskaper som gör guld värdefullt gör det också svårt att flytta på. Så är det ofta med värdefulla saker.

Det är ännu svårare att flytta på fastigheter. De måste vara helt värdelösa! Vem vill ha sådana mossiga saker?
Citera
2025-04-09, 14:05
Medlem
Citat:
Tyskland har världens näst största guldreserv, och en stor del av den finns i New York. Nu kräver flera tyska politiker att guldet ska hämtas hem, eftersom man inte längre litar på USA.

https://www.dn.se/varlden/krav-hojs-i-tyskland-guldet-hem-fran-usa/

Låter som en rätt hög transaktionskostnad och stora frågetecken kring hur lång tid det tar för settlement…

Också högst oklart om guldet existerar, har flera som tror sig äga det, är utlånat eller återpantsatt.
Citera
2025-04-09, 14:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Också högst oklart om guldet existerar, har flera som tror sig äga det, är utlånat eller återpantsatt.
Synd att det inte finns en publik ledger där man kunde verifiera allt när som helst…
Citera
2025-04-09, 15:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Synd att det inte finns en publik ledger där man kunde verifiera allt när som helst…
Ja, och där man aldrig vet vilka fler än du som har tillgång till nycklarna!

Att skapa en publik ledger har för övrigt aldrig varit ett problem, men har heller inte varit efterfrågat.
Citera
2025-04-09, 15:32
Medlem
Citat:

Ja, precis, då kunde det göras glasklart.

Och Tyskland skulle inte ens behöva anlita opålitliga entiteter i New York för förvaringen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-09 kl. 15:38.
Citera
2025-04-09, 15:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, precis, då kunde det göras glasklart. Och Tyskland skulle inte behöva anlita opålitliga entiteter i New York för förvaringen.
Precis, och det skulle inte vara en stor sak att Musk skall behöva åka till Fort Knox för att kolla vad som egentligen finns där inne…
Citera
2025-04-10, 09:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Om du är helt investerad i ett tillgångsslag och saknar all annan form av löpande inkomster eller tillgångar så är du inte nödvändigtvis fattig, men befinner dig i en ekonomiskt prekär situation.

Om jag sitter på Bitcoin värt 100 milljoner, hur får du det till att jag då sitter i en ekonomiskt prekär situation då?
Citera
2025-04-10, 10:08
Medlem
Citat:
Om jag sitter på Bitcoin värt 100 milljoner, hur får du det till att jag då sitter i en ekonomiskt prekär situation då?

Att jag ens ska behöva besvara det här.

Därför att ju mer tillgångar du har desto viktigare är det att diversifiera. Även en liten risk (exempel 1: https://www.cbc.ca/radio/asithappens/as-it-happens-friday-edition-1.5875363/this-man-owns-321m-in-bitcoin-but-he-can-t-access-it-because-he-lost-his-password-1.5875366, exempel 2: https://cybersecurityventures.com/small-biz-owner-hacked-suffers-massive-bitcoin-loss/) kan få ödesdigra konsekvenser.

Det är välkänt att diversifiering blir viktigare ju större tillgångarna är. Detta eftersom större tillgångar tar längre tid att ackumulera på nytt.
Citera
2025-04-10, 10:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Därför att ju mer tillgångar du har desto viktigare är det att diversifiera. Även en liten risk (exempel 1: https://www.cbc.ca/radio/asithappens/as-it-happens-friday-edition-1.5875363/this-man-owns-321m-in-bitcoin-but-he-can-t-access-it-because-he-lost-his-password-1.5875366, exempel 2: https://cybersecurityventures.com/small-biz-owner-hacked-suffers-massive-bitcoin-loss/) kan få ödesdigra konsekvenser.

Det är välkänt att diversifiering blir viktigare ju större tillgångarna är. Detta eftersom större tillgångar tar längre tid att ackumulera på nytt.

Nu svarade du inte på frågan, vilket jag tar som svar nog. Tack.

För att bemöta ditt försök att byta ämne så föredrar jag att vara investerad i sådant som går upp mer än sådant som inte går upp lika mycket, allt annat lika.
Har man inte så stor koll på vad man sysslar med så kan man öka sin diversifiering, ihop om att träffa något bra med sin hagelsvärm. Men man kommer då också riskera att träffa sådant som är mindre bra. Men Gittan ute i busken, som inte har bättre koll, kan absolut investera på det sättet. Jag föredrar dock att försöka sikta bättre än så, genom att se till att vara mer påläst än Gittan i busken.
Citera
2025-04-10, 11:35
Medlem
Citat:

Det är två intressanta exempel på bitcoinförluster du har hittat. Båda är självförvållade. I det första fallet borde han ha haft lösenordet uppskrivet någonstans, gärna i flera kopior, på olika platser. I det andra fallet borde han ha satt sig in lite bättre i hur bitcoin och hans hårdvaruplånbok fungerar. Ingetdera exemplet visar dock vådan av att ha allt sitt kapital i bitcoin utan snarare utgör de varnande exempel på hur man inte ska hantera sitt bitcoininnehav, oavsett om det utgör allt man äger och har eller inte.

Om man vill skydda sig mot växelkursvolatiliteten är ett sätt att i stället skaffa mer bitcoin, tills man har så mycket bitcoin att man klarar ett stort fall i växelkursen utan att påverkas nämnvärt (mer än psykologiskt möjligen). Det är inte självklart att man ska sprida ut sitt kapital över sämre tillgångar för att få mindre volatilitet.

Det man garderar sig mot genom att även ha andra tillgångar än bitcoin är snarare risken att det blir ett systemiskt haveri för bitcoinsystemet som sådant. Om man bedömer den risken som icke försumbar kan det vara lämpligt att ha en icke försumbar position i något som inte påverkas eller påverkas positivt av ett sådant haveri, t.ex. fysiskt guld.

(Att något är välkänt betyder inte nödvändigtvis att det är sant.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-10 kl. 12:28.
Citera
2025-04-10, 12:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
För att bemöta ditt försök att byta ämne så föredrar jag att vara investerad i sådant som går upp mer än sådant som inte går upp lika mycket, allt annat lika.
En revolutionerande investeringsstrategi. Du vet förstås i förväg vad som kommer att gå upp och inte ner!

Citat:
Nu svarade du inte på frågan, vilket jag tar som svar nog. Tack.
Jaha, är det av samma anledning som du missade att svara på dessa frågor?

Citat:
Hur ställer jag mina bitcoin som säkerhet för ditt lån utan att sälja (pantsätta) dem? Berätta.
Citat:
Berätta också vad skillnaden är mot att du helt enkelt tar ett blancolån? Det är ju det jag ger dig i scenariot du beskriver
Citat:
Föräldrarna belånar sin fastighet (fast egendom) och kan fortsätta bo i den (just pga att den är fast egendom). De gör detta enbart för att vara snälla. Inte för att generera kassaflöde

Så varför skulle jag vara snäll mot just dig? Jag ger ju dig ett blancolån i scenariot som du beskriver!
Citat:
Frågan är ekonomiskt intressant, om MSTR aldrig säljer sina Bitcoin och bara ökar sin skuld: hur är tanken att de ska realisera sina vinster? Vad ska generera vinster till aktieägarna?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2025-04-10 kl. 12:08.
Citera
2025-04-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
En revolutionerande investeringsstrategi. Du vet förstås i förväg vad som kommer att gå upp och inte ner!

Jaha, är det av samma anledning som du missade att svara på dessa frågor?

Förväntar mig svar i stil med:
”Ni är fattiga!”
”Ni kan inget om finans!”
”Alla som satsade på Bitcoin 2012 är rika nu!”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här