2025-04-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Ja jag tycker det är rätt dumt att spara i guld, åtminstone i västvärlden där vi har stabila statsskick och ekonomier. Guld ger ingen avkastning, och den dagen du vill lösa in det så är det dagspriset som styr hur mycket du får för det.

Araber däremot verkar gilla glimrandet av guld och tillskriver status i själva ägandet, men det är mer en kulturell grej.

Ok, är det samma sak med bitcoin, då? Du anser att man kan och bör lita på institutionerna, därför är det dumt att spara i guld eller bitcoin?

(Sparande i guld har för övrigt fungerat hyfsat det också och har över decennierna slagit de flesta aktieindex, fonder och dylikt, även om det inte gett lika spektakulär avkastning [mätt i fiat] som ett bitcoinsparande.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-04 kl. 12:48.
Citera
2025-04-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tvärtom fullt begripligt, men du lider av stark kognitiv dissonans.

Inte alls som vanliga sedlar. En vanlig sedel blir inte värdelös så länge den inte förstörs fysiskt. Din bitcoinsedel löper stor risk att bli värdelös närsomhelst under tiden som den ligger i din plånbok (om den inte redan var värdelös redan när du fick den).

Mängden kan finnas kvar när du får sedeln och sedan försvinna, om någon har fått tag på den privata nyckeln. Och det går inte att förhindra detta på ett realistiskt sätt.

Du förespråkar idén, därför är den nu "din" och får stå till svars om du sprider denna dumhet.

Nu provocerar du bara och vill hålla igång diskussionen genom att spela dum, så jag avbryter den här och nu.
Citera
2025-04-04, 12:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nu provocerar du bara och vill hålla igång diskussionen genom att spela dum, så jag avbryter den här och nu.
Absolut inget provocerande i mitt inlägg.

Du har inte kunnat förklara överhuvudtaget hur du löser de basala problem med dessa bitcoinsedlar som jag har radat upp.

Du är pinsam som helt enkelt inte kan erkänna när du är fel ute.

Slutsatsen är alltså att bitcoinsedlar är en ovanligt korkad idé, till och med för att vara något som bitcoinkillar har kokat ihop.
Citera
2025-04-04, 12:47
Medlem
Citat:
Nja, jag köper mer om jag får in för mycket fiatpengar och priset är någorlunda lågt. Man vill ju ha så lite fiat som är praktiskt möjligt, eftersom mängden fiat ständigt ökar. Mängden bitcoin är däremot begränsad. Därför (och på grund av bitcoins övriga attraktiva egenskaper) är det rationellt att flytta sitt överskottskapital från fiatpåsen till bitcoinpåsen.
Självklart måste mängden fiat öka, eftersom mängden människor och varor ökar. Det skulle bli väldigt konstigt om penningmängden var konstant, en ekonomisk totalkollaps.

Citat:
Spelet går inte ut på att ha så mycket fiatpengar som möjligt (vad ska man med dessa till, om man inte omedelbart behöver konsumera något?) utan snarare på att ha så lite fiat och så mycket bitcoin som möjligt.
99,9999999999999999% av alla som spekulerar i bitcoin gör det med förhoppning att priset ska gå upp, så de kan sälja och få tillbaka fler riktiga pengar än de köpte för. Rent trams och nonsens att någon köper bitcoin för att den skulle besitta något inneboende egenvärde. Varför sitter du ens och bryr dig om bitcoinprisets utveckling annars?
Citera
2025-04-04, 12:50
Avstängd
Citat:
Självklart måste mängden fiat öka, eftersom mängden människor och varor ökar. Det skulle bli väldigt konstigt om penningmängden var konstant, en ekonomisk totalkollaps.
Deflation är dock bra för de som redan har pengar och ser deras värde stiga, även om det leder till att ekonomin i sin helhet går katastrofalt dåligt. Skulle bitcoin ta över som dessa vill skulle de bli en ny aristokrati som inte behöver bry sig om att folket svälter.
Citera
2025-04-04, 12:59
Medlem
Citat:

Och det är huvudanledningen till att man vill undvika onödig exponering mot fiat och väljer att spara i t.ex. bitcoin. Långt ifrån alla har dock förstått att det är så och sitter med sitt sparkapital på sparkonton med en ränta som understiger penningmängdsökningen.

Citat:
99,9999999999999999% av alla som spekulerar i bitcoin gör det med förhoppning att priset ska gå upp, så de kan sälja och få tillbaka fler riktiga pengar än de köpte för. Rent trams och nonsens att någon köper bitcoin för att den skulle besitta något inneboende egenvärde. Varför sitter du ens och bryr dig om bitcoinprisets utveckling annars?

När priset stiger snabbare än penningmängden ökar så växer min köpkraft och värdet av mina besparingar. Det betyder inte att jag vill växla besparingarna till fiat. (Undantaget är om jag behöver eller vill konsumera något där mottagaren begär fiatpengar som betalning, men då handlar det om ett kortvarigt fiatinnehav, som jag förklarade i ett tidigare inlägg.)
Citera
2025-04-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Deflation är dock bra för de som redan har pengar och ser deras värde stiga, även om det leder till att ekonomin i sin helhet går katastrofalt dåligt. Skulle bitcoin ta över som dessa vill skulle de bli en ny aristokrati som inte behöver bry sig om att folket svälter.

Det är oklart hur det kommer att bli efter en hyperbitcoinisering, men dagens system missgynnar fattiga och löntagare och gynnar ägare av tillgångar. Notera också att huvuddelen av de nyskapade pengarna hamnar hos folk med tillgångar att belåna och sedan sipprar ut i ekonomin och förstör penningvärdet för alla. Fenomenet kallas Cantillioneffekten.

Mycket riktigt är också klyftorna mellan de rikaste och de fattigaste större än någonsin i dag och klyftorna har blivit allt värre sedan guldmyntfoten slutgiltigt övergavs 1971.

Som jag nämnt tidigare får man som en genomsnittlig löntagare i dag ut motsvarande ett uns guld i månaden. För ett par decennier sedan fick man ut åtta uns. Detta trots produktivitetsökningar, frihandel etc. Men vinsterna har hamnat hos ägare, inte hos löntagare.
Citera
2025-04-04, 13:30
Avstängd
Citat:
Som jag nämnt tidigare får man som en genomsnittlig löntagare i dag ut motsvarande ett uns guld i månaden. För ett par decennier sedan fick man ut åtta uns. Detta trots produktivitetsökningar, frihandel etc. Men vinsterna har hamnat hos ägare, inte hos löntagare.
Och som jag påpekat kan du inte äta guld. Det är en meningslös siffra. Om du jämför hur många bitcoin en genomsnittlig löntagare får idag jämfört med för ett decennium sedan, vad kommer du fram till då? Ooops, tänkte inte på det...
Citera
2025-04-04, 13:33
Medlem
Citat:
Och som jag påpekat kan du inte äta guld. Det är en meningslös siffra. Om du jämför hur många bitcoin en genomsnittlig löntagare får idag jämfört med för ett decennium sedan, vad kommer du fram till då? Ooops, tänkte inte på det...

Guld är det vedertagna måttet sedan urminnes tider med ett beständigt värde. En ändring av mått förändrar inte verkligheten. Ändringen bara döljer eller förvirrar bilden av den.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-04 kl. 13:35.
Citera
2025-04-04, 14:17
Avstängd
Citat:
Guld är det vedertagna måttet sedan urminnes tider med ett beständigt värde. En ändring av mått förändrar inte verkligheten. Ändringen bara döljer eller förvirrar bilden av den.
Verkligheten är att ingen normal löntagare har minsta intresse av hur mycket guld han får för lönen, bortsett från vigselring och kanske något annat smycke är guldpriset ointressant.

Om du ville vara seriös kunde du istället ta upp sådant som hur priset för bostäder rusat i förhållande till folks lön. Bo måste vi ju alla göra.
Citera
2025-04-04, 14:24
Medlem
Citat:
Verkligheten är att ingen normal löntagare har minsta intresse av hur mycket guld han får för lönen, bortsett från vigselring och kanske något annat smycke är guldpriset ointressant.

Om du ville vara seriös kunde du istället ta upp sådant som hur priset för bostäder rusat i förhållande till folks lön. Bo måste vi ju alla göra.

Guld är det enklare och tydligare måttet, oavsett om du och andra vill ha guld eller inte. Men visst, du kan jämföra med hur mycket bostad du får per arbetad timme, om du vill. Det kommer att visa ungefär samma sak, men otydligare.

Mängden guld din månadslön räcker till visar på ett ganska bra sätt hur stor del av hela kakan du får, så att säga. Du får ungefär åtta gånger mindre del av kakan i dag än du hade fått för ett par tre decennier sedan.
Citera
2025-04-09, 13:18
Medlem
Leastons avatar
Tyskland har världens näst största guldreserv, och en stor del av den finns i New York. Nu kräver flera tyska politiker att guldet ska hämtas hem, eftersom man inte längre litar på USA.

https://www.dn.se/varlden/krav-hojs-i-tyskland-guldet-hem-fran-usa/

Låter som en rätt hög transaktionskostnad och stora frågetecken kring hur lång tid det tar för settlement…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in