Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Nej. Jag utgick ju från dina egna kriterier. Att du tycker det är en överdrift säger väl mer om dina kriterier, tycker du inte?
Jag hade inte ens skrivit mina kriterier när du gjorde överdriften, men bra försök.
Citat:
Du tog din 95-åriga mormor som exempel på något som var lika separerad från en händelse som Josefus skrifter var från Jesus. Dvs 60 år. Om din 95-åriga mormor ska vara separerad från ww2 med 60 år måste du ju tro att ww2 var för ty 155 år sedan. Inte sant?
Om min mormor skrev ett brev om ww2 idag hade det varit 80 år efter ww2. Inte 155 år. Jag har inte nämnt Josefus skrifter, jag bara menar att ett dokument kan vara skrivet 60/80 år efter en aktuell händelse och fortfarande anses vara samtida.
Citat:
Alternativt erkänner du bara att det var en falsk analogi.
Tror du bara misstolkar vad min analogi gick ut på. Du kom med ett påstående att för att något dokument ska räknas som samtida med Jesus så måste det vara skrivet före han dog. Vilket jag menar är nonsens.
Jag menar att min mormor kan skriva ett dokument 80 år efter aktuell händelse och att det räknas som en samtida källa eftersom hon är ögonvittne till det som hände. Det är bara du som läser in att jag menar något annat.
Citat:
Fast det var ju precis det du sa. Om en enda person från en händelse fortfarande lever så var ju alla andra också samtida med den händelsen. Minns du?
Nej, "precis det" sa jag verkligen inte.
Citat:
Du bad om en exakt gräns för när en komplicerad händelse upphörde. DET är fånigt.
Jag har i alla fall gjort ett försök till att ge en definition på ordet samtida när det kommer till historiska källor. Men du är för feg för att ens försöka.
Citat:
Att det finns en liten oklarhet betyder inte att varenda idiotiskt påstående blir giltigt.
Korrekt. Du skriver väldigt mycket självklarheter.
Citat:
Läs igen. Den ena personen skrev att Josefus "levde runt år noll" vilket väl inte ens du håller med om, den andra erkände att Josefus inte var samtida.
(FB) Bevis för att Jesus existerat (Sammanfogad tråd /Mod)
(FB) Bevis för att Jesus existerat (Sammanfogad tråd /Mod)
Så ingen av dem kan användas som exempel på någon som har samma position som du.
Min position är att "samtida" är en definitionsfråga.
Citat:
Varför? Vad skiljer det från Jesus-situationen?
Brev hon skrev för 80 år sedan är samtida???
Min mormors brev som hon skriver idag räknas som en "samtida" källa till ww2 eftersom hon var ögonvittne till ww2.
Citat:
Då är du iaf konsekvent i din dårskap.
Oklart vad du menar är dårskap. Min poäng var bara att 195 miljoner år och 200 miljoner år är ganska same same eftersom båda är väldigt länge sen. Du lägger nog för mycket i det.
Citat:
Kan du nämna några historiska händelser under säg senaste 400 åren som är 60 år isär men som du betraktar som samtida?
Jag har redan sagt att min mormor som skriver ett brev idag om ww2 som hon var ögonvittne till räknas som en samtida källa trots att hon skriver om händelser för 80 år sedan.
Citat:
Men det är ju bara för att man under de tidsrymderna inte har precision nog för att avgöra om två saker var samtida. Hade vi haft möjligt att datera något på exakt datum efter 200 miljoner år så hade såklart ingen sagt att saker som var 300 år isär var samtida.
Fast vi pratar ju om hur man använder ordet "samtida" som du redan har gått med på beror på kontext.
Citat:
Du tror man kommer sitta och prata om hur typ internetporr och andra världskriget var samtida? Det tror inte jag.
Nä det tror jag inte att man kommer sitta och prata om.
Citat:
Faktum är at jag inte känner till något annat sammanhang än Jesus där man insisterar på att kalla 60 års skillnad för samtida. Gör du? Ett enda?
Min mormor. Du har fortfarande inte bemött det. När slutade hon vara en samtida källa?
Citat:
Ditt kriterium var att en person är samtida med en händelse så länge en enda person från händelsen fortfarande lever. Så en 100 år gammal person född 1900 skulle kunna därför kunna vara samtida med både Napoleonkrigen (om det fanns en enda person från den tiden som levde då) och Desert Storm. Förstår inte vad som är oklart?
Läs om, läs rätt. Och kom ihåg att vi pratar källor, inte personer.
Citat:
Om det är din poäng tycks det väl synnerligen olämpligt att ge ett exempel på en person som inte var separerad i tid över huvud taget???? Så antingen tror du att ww2 var för typ 155 år sen eller så gav du mig ett uselt exempel. Hänger du med?
Japp, nu hänger jag med i hur du har missuppfattat mig.
Nja, det skulle jag inte säga.
Frågade snabbt chat gpt om Josefus är en samtida källa som Jesus, svaret:
"
Ja, Josefus var samtida med Jesus, men de levde inte exakt samtidigt under hela sina liv.
Jesus tros ha levt ungefär ca 4 f.Kr. – 30/33 e.Kr.
Josefus föddes ca år 37 e.Kr., alltså bara några år efter Jesu död.
Det betyder att Josefus inte kan ha träffat Jesus personligen, men han levde bland människor som hade gjort det, och han var verksam i en tid då Jesu efterföljare började spridas. Det gör hans skrifter intressanta, eftersom han är en av de få icke-kristna historiker från första århundradet som nämner Jesus."
Ställde sedan följdfrågan; "kan man verkligen räkna honom som samtida även om de inte levde samtidigt?"
Och fick svaret:
Bra fråga! Det beror lite på hur man definierar "samtida".
Rent tekniskt:
Nej, Josefus och Jesus levde inte samtidigt – Jesus dog ca år 30–33, och Josefus föddes ca år 37.
Så i strikt kronologisk mening var Josefus inte en samtida till Jesus själv, utan snarare samtida med de första kristna, alltså Jesu lärjungar och deras efterföljare.
Men i en vidare historisk bemärkelse:
Josefus levde mycket nära i tid, i samma generation och kulturella sammanhang.
Han skrev om Jesus och personer som var samtida med Jesus, och om händelser som utspelade sig strax före hans egen livstid.
Så man brukar ibland, lite slarvigt men inte helt fel, kalla honom "samtida" med Jesus för att betona att han skrev mycket nära i tid och inte 100 år senare som vissa andra källor.
Ungefär så jag tänkte också, hoppas det hjälper med din förståelse av min poäng. Inte nödvändigtvis lögnaktigt att använda ordet "samtida" om Josefus. I värsta fall lite slarvigt, men vi är ju inte autister, eller hur?