Citat:
Ursprungligen postat av
HasseKlasse
Läste du inte hela inlägget?
Du är själv ett praktexempel som berättar stolt hur du skyfflar i allt mer av dina pengar i bitcoin. Varje gång trissar du upp priset utan att någon annan placerare tillkommit.
Jämför med en sluten auktion där en liten grupp budgivare sitter och budar över varandra, tills någon barskrapat sig själv för att lägga högsta budet.
Nja, jag köper mer om jag får in för mycket fiatpengar och priset är någorlunda lågt. Man vill ju ha så lite fiat som är praktiskt möjligt, eftersom mängden fiat ständigt ökar. Mängden bitcoin är däremot begränsad. Därför (och på grund av bitcoins övriga attraktiva egenskaper) är det rationellt att flytta sitt överskottskapital från fiatpåsen till bitcoinpåsen.
Om jag behöver konsumera något gör jag det endera direkt i bitcoin
peer-to-peer eller, om inte detta går på grund av mottagaren, så säljer jag av lite bitcoin och betalar i fiat samma dag. Idén är alltså att minimera sin exponering mot fiat. Denna strategi har som väntat ökat min (potentiella) köpkraft spektakulärt. Tror att många runt om i världen gör ungefär som jag, även om jag troligen har en av de mest renodlade portföljerna.
Spelet går inte ut på att ha så mycket fiatpengar som möjligt (vad ska man med dessa till, om man inte omedelbart behöver konsumera något?) utan snarare på att ha så lite fiat och så mycket bitcoin som möjligt.
Edit. Innan bitcoin existerade gjorde jag ungefär likadant men med guldmynt* i stället. Allt sparande var i guld. Vid behov kunde jag sälja ett mynt för att betala någon faktura.
Detta upplägg fungerade hyfsat men inte lika bra, då guldmängden inte är lika strikt begränsad och det är svårare att konsumera direkt för guld, det inte fungerar alls på distans, ett mynt inte gärna kan delas i småbitar, det är större
spread, kapitalet inte kan tas med utomlands, etc.
Tycker du att det är lika knäppt att spara i guld som du verkar tycka att det är att spara i bitcoin? Motivera gärna.
-----
* Och i viss mån silver, men det kan vi tänka bort.