2025-04-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vet inte vilka professionella investerare du tänker på, men jag tycker att det pratas en hel del hela tiden.
För att du bara följer kryptosajter och krypto-influencers, utan känningar i riktiga finansvärlden, och vars enda intresse är att snacka upp kryptopriset. Så varenda liten grej vinklas, förvrids och blåses upp som ett potentiellt stooooort genombrott. THIS IS HUGE!!!!!

Citat:
Frågan är också hur länge man kan ha kvar jobbet som proffsinvesterare om man missar den bästa och enklaste placeringen i sin generation?
Hur säger man att man inte förstår investeringar utan att säga att man inte förstår investeringar….
Citat:
Om inte annat tvingas man se sig förbisprungen i förmögenhet av amatörer som Michael Saylor, Ray Dalio, Eric Trump och många fler.
Vad har de alla gemensamt: Berikar sig på oerfarna amatörinvesterare som tror sig kunna göra enkla pengar på krypto, men låtsas vara deras vän.
Citera
2025-04-02, 17:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Vad har de alla gemensamt: Berikar sig på oerfarna amatörinvesterare som tror sig kunna göra enkla pengar på krypto, men låtsas vara deras vän.

Tröttaste argumentet någonsin. Kebab kör det ideligen. Man får inte lyssna på folk som pratar positivt om Bitcoin, om dom också har Bitcoin för då pratar dom bara i egenintressen. Verkar vara sådan special pleading bara kring Bitcoin, för det vore ju konstigt om man skall ha samma resonemang kring allt annat folk pratar positivt om också...

Ni som blev kvar på perongen när Bitcointåget gick, er skall man däremot lyssna på när det gäller hur dåligt Bitcoin är. Allt medan efterfrågan (och därmed priset) på Bitcoin bara stiger och stiger över tid...

Citera
2025-04-02, 17:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ni som blev kvar på perongen när Bitcointåget gick

Jaha, har tåget redan gått? Det är alltså för sent att ”investera” vid det här laget? Då antar jag att du säljer när som helst nu.

Gäller samma sak diverse meme stocks också? De där jäkla proffsinvesterarna missade det tåget helt! Vilka sopor!
Citera
2025-04-02, 17:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jaha, har tåget redan gått? Det är alltså för sent att ”investera” vid det här laget? Då antar jag att du säljer när som helst nu.

Gäller samma sak diverse meme stocks också? De där jäkla proffsinvesterarna missade det tåget helt! Vilka sopor!
Jag är PÅ tåget, det kan du inte missat...
Senast redigerad av Leaston 2025-04-02 kl. 18:17.
Citera
2025-04-02, 18:59
Medlem
Citat:
Tröttaste argumentet någonsin. Kebab kör det ideligen. Man får inte lyssna på folk som pratar positivt om Bitcoin, om dom också har Bitcoin för då pratar dom bara i egenintressen. Verkar vara sådan special pleading bara kring Bitcoin, för det vore ju konstigt om man skall ha samma resonemang kring allt annat folk pratar positivt om också...
Man får lyssna hur mycket man vill, men det är rätt korkat att inte fråga sig varför de säger som de gör.

Citat:
Ni som blev kvar på perongen när Bitcointåget gick, er skall man däremot lyssna på när det gäller hur dåligt Bitcoin är. Allt medan efterfrågan (och därmed priset) på Bitcoin bara stiger och stiger över tid...

Haha efterfrågan stiger? Det är ju samma personer som sitter och budar över varandra hela tiden. Som inför ETF-lanseringarna, det var inte nya pengar som kom in utan samma gamla bitcoiners som budade upp i tron att de stora pengarna skulle börja rulla in. Eller inför Trumps tillträde, samma vanliga bitcoiners som budade upp i tron att USA skulle ösa in skattemedel i en strategiska bitcoinreserv. Och samma bitcoiners som blåser upp varenda halmstrå till jättenyheter, eftersom det inte finns någon annan fundamenta som kan få deras innehav att stiga.
Citera
2025-04-02, 19:13
Medlem
Citat:
Man får lyssna hur mycket man vill, men det är rätt korkat att inte fråga sig varför de säger som de gör.

Haha efterfrågan stiger? Det är ju samma personer som sitter och budar över varandra hela tiden. Som inför ETF-lanseringarna, det var inte nya pengar som kom in utan samma gamla bitcoiners som budade upp i tron att de stora pengarna skulle börja rulla in. Eller inför Trumps tillträde, samma vanliga bitcoiners som budade upp i tron att USA skulle ösa in skattemedel i en strategiska bitcoinreserv. Och samma bitcoiners som blåser upp varenda halmstrå till jättenyheter, eftersom det inte finns någon annan fundamenta som kan få deras innehav att stiga.

Har du något stöd för detta eller är det bara önsketänkande och ett uttryck för frustration?

Annars stämmer det att det inte nödvändigtvis behövs fler människor för att priset ska stiga, utan det som behövs är mer fiatpengar, och fiatpengar råder det sannerligen ingen brist på i världen.

En investerare analyserar sina Wall Street-kollegers tröghet när det kommer till bitcoin:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ooYdqWJiPb8

Särskilt den tredje anledningen är nog relevant: https://youtu.be/ooYdqWJiPb8?si=jvEUKhe5jAfKfwDN&t=195
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-02 kl. 19:16.
Citera
2025-04-02, 20:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Har du något stöd för detta eller är det bara önsketänkande och ett uttryck för frustration?

Annars stämmer det att det inte nödvändigtvis behövs fler människor för att priset ska stiga, utan det som behövs är mer fiatpengar, och fiatpengar råder det sannerligen ingen brist på i världen.

På samma sätt kan du bli miljonär på papperet genom att sälja och köpa frimärken till din kompis fram och tillbaka till allt högre priser.

Ungefär på samma sätt fungerar bitcoinmarknaden, fast i lite större skala. Pga bitcoin används till exakt ingenting förutom att just handla bitcoin.

Beviset på detta är att självaste Michael Saylor spenderar hela sin vakna tid till att övertyga andra att köpa bitcoin. Om han faktiskt var övertygad om dess inneboende värde så skulle han hålla tyst och istället köpa på sig så mycket han kan före alla andra.

Detta beteende kan vi alltså observera endast inom ”tillgångar” som saknar egentligt värde.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2025-04-02 kl. 20:22.
Citera
2025-04-02, 20:24
Medlem
Citat:
Frustration över vad, att det är underhållande att betrakta giriga kryptosmåsparare blåsa varandra medan storspelarna blåser dem allihopa?

Citat:
Fiatpengar byter händer och fortsätter sedan användas precis som innan. Någon lyckades växla till sig mer, en annan växlade bort sig och blev sittandes med kryptosar istället.

Spelet går till så här:

Jag säljer en krypto till dig för en krona.
Imorgon tar jag lite mer av mina pengar för att köpa tillbaka den av dig för två kronor.
I övermorgon kollar du i din spargris och köper tillbaka kryptosen för tre kronor.
I över-övermorgon blir jag sugen på att köpa tillbaka den igen och betalar fyra kronor.
Och så går den runt, runt, runt mellan samma händer, ni höjer bara potten som flyttas fram och tillbaka. Världens bästa investering, tills den dagen någon av oss väljer att behålla potten, drar sig ur och inte längre vill bjuda över den andra.
Senast redigerad av HasseKlasse 2025-04-02 kl. 20:29.
Citera
2025-04-02, 21:08
Medlem
Citat:
Frustration över vad, att det är underhållande att betrakta giriga kryptosmåsparare blåsa varandra medan storspelarna blåser dem allihopa?

Fiatpengar byter händer och fortsätter sedan användas precis som innan. Någon lyckades växla till sig mer, en annan växlade bort sig och blev sittandes med kryptosar istället.

Spelet går till så här:

Jag säljer en krypto till dig för en krona.
Imorgon tar jag lite mer av mina pengar för att köpa tillbaka den av dig för två kronor.
I övermorgon kollar du i din spargris och köper tillbaka kryptosen för tre kronor.
I över-övermorgon blir jag sugen på att köpa tillbaka den igen och betalar fyra kronor.
Och så går den runt, runt, runt mellan samma händer, ni höjer bara potten som flyttas fram och tillbaka. Världens bästa investering, tills den dagen någon av oss väljer att behålla potten, drar sig ur och inte längre vill bjuda över den andra.

Jag noterar att du inte påvisar något stöd för påståendet att det inte tillkommer nya placerare. Var kommer fiatpengarna ifrån för att betala allt högre priser, tänker du dig?
Citera
2025-04-02, 21:22
Medlem
Citat:
Jag noterar att du inte påvisar något stöd för påståendet att det inte tillkommer nya placerare. Var kommer fiatpengarna ifrån för att betala allt högre priser, tänker du dig?
Läste du inte hela inlägget?

Du är själv ett praktexempel som berättar stolt hur du skyfflar i allt mer av dina pengar i bitcoin. Varje gång trissar du upp priset utan att någon annan placerare tillkommit.

Jämför med en sluten auktion där en liten grupp budgivare sitter och budar över varandra, tills någon barskrapat sig själv för att lägga högsta budet.
Citera
2025-04-02, 21:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Du är själv ett praktexempel som berättar stolt hur du skyfflar i allt mer av dina pengar i bitcoin. Varje gång trissar du upp priset utan att någon annan placerare tillkommit.

Jämför med en sluten auktion där en liten grupp budgivare sitter och budar över varandra, tills någon barskrapat sig själv för att lägga högsta budet.
Ditt resonemang brister då du jämför Bitcoins prissättning med en sluten auktion mellan ett fåtal personer.
Bitcoin prissätts så klart inte utav ett fåtal personer som handlar med varandra, utan det är en marknad med miljontals aktörer inklusive institutionella investerare, företag och enskilda sparare över hela världen.
Att påstå att det bara är en liten grupp som driver upp priset ignorerar den enorma tillväxten i antalet plånböcker, börsvolym och nyhetsrapportering om adoption. Bara Blackrock (som är en av 13 ETF aktörer) har dragit 16 miljarder dollar på 12 månader.

Gör om gör rätt...
Citera
2025-04-02, 21:41
Medlem
Citat:

Nja, jag köper mer om jag får in för mycket fiatpengar och priset är någorlunda lågt. Man vill ju ha så lite fiat som är praktiskt möjligt, eftersom mängden fiat ständigt ökar. Mängden bitcoin är däremot begränsad. Därför (och på grund av bitcoins övriga attraktiva egenskaper) är det rationellt att flytta sitt överskottskapital från fiatpåsen till bitcoinpåsen.

Om jag behöver konsumera något gör jag det endera direkt i bitcoin peer-to-peer eller, om inte detta går på grund av mottagaren, så säljer jag av lite bitcoin och betalar i fiat samma dag. Idén är alltså att minimera sin exponering mot fiat. Denna strategi har som väntat ökat min (potentiella) köpkraft spektakulärt. Tror att många runt om i världen gör ungefär som jag, även om jag troligen har en av de mest renodlade portföljerna.

Spelet går inte ut på att ha så mycket fiatpengar som möjligt (vad ska man med dessa till, om man inte omedelbart behöver konsumera något?) utan snarare på att ha så lite fiat och så mycket bitcoin som möjligt.

Edit. Innan bitcoin existerade gjorde jag ungefär likadant men med guldmynt* i stället. Allt sparande var i guld. Vid behov kunde jag sälja ett mynt för att betala någon faktura.

Detta upplägg fungerade hyfsat men inte lika bra, då guldmängden inte är lika strikt begränsad och det är svårare att konsumera direkt för guld, det inte fungerar alls på distans, ett mynt inte gärna kan delas i småbitar, det är större spread, kapitalet inte kan tas med utomlands, etc.

Tycker du att det är lika knäppt att spara i guld som du verkar tycka att det är att spara i bitcoin? Motivera gärna.

-----

* Och i viss mån silver, men det kan vi tänka bort.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-02 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in