2025-04-03, 13:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det tar sig!

Det vore intressant med ett diagram som sträckte sig längre tillbaka än till 2023.
Ja.
Jämförde och det är ungefär vad Swedbank drar in i intäkter på ett helt år.
Citera
2025-04-03, 16:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bra noob-frågor!

Jag tänker så här:

(1) När sedeln är skrapad är den i princip ogiltig. Men om bitcoinmängden finns kvar på adressen kan man förslagsvis tömma den till en annan adress som man själv kontrollerar nyckeln till exklusivt. Därefter saknar sedeln helt värde, och åtminstone jag skulle slänga den.

(2) Om sedeln är skrapad bör man utgå ifrån att någon annan har tillgång till nyckeln även om adressen fortfarande innehåller 0,001 bitcoin, se (1). Om den inte är skrapad kan man utgå från att ingen annan har tillgång till nyckeln. Är man osäker på sedelns äkthet eller giltighet får man skrapa direkt när man tar emot sedeln och tömma bitcoinmängden till sin egen plånbok.
Fullständigt verklighetsfrånvänt. Du kan alltså inte utan internetuppkoppling verifiera om sedeln "innehåller" de bitcoins som påstås utan att du får helt enkelt lita på den som gav dig sedeln. Dvs, meningslöst eftersom poängen med sedlar är just att du inte har någon tillgång till internet.

Detta utöver alla problem som detta system med skrapandet innefattar, dvs att du måste garantera att skraprutan är verkligen 100% säker och inte går att läsa av med någon apparat.

Citat:
Självklarheter, kan man tycka.
Självklara dumheter, ja.

Citat:
(3) Nej
Du har uppenbarligen inte läst på om detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Wildcat_banking
Citera
2025-04-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Fullständigt verklighetsfrånvänt. Du kan alltså inte utan internetuppkoppling verifiera om sedeln "innehåller" de bitcoins som påstås utan att du får helt enkelt lita på den som gav dig sedeln. Dvs, meningslöst eftersom poängen med sedlar är just att du inte har någon tillgång till internet.

Detta utöver alla problem som detta system med skrapandet innefattar, dvs att du måste garantera att skraprutan är verkligen 100% säker och inte går att läsa av med någon apparat.

Det finns flera poänger med bitcoinsedlar, varav en är den du nämner. Om sedlarna är gjorda enligt konstens alla regler är det inte större risk att ta emot en 0,001 BTC-sedel utan internettillgång än att ta emot en 500-lapp med eller utan internettillgång.

Jag utgår ifrån att skraprutan är konstruerad på ett seriöst sätt, så att det inte går att avläsa nyckeln med någon apparat eller återställa rutan efter att den har skrapats bort. Vi får se vad det lider.
Citera
2025-04-03, 18:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det finns flera poänger med bitcoinsedlar, varav en är den du nämner. Om sedlarna är gjorda enligt konstens alla regler är det inte större risk att ta emot en 0,001 BTC-sedel utan internettillgång än att ta emot en 500-lapp med eller utan internettillgång.

Jag utgår ifrån att skraprutan är konstruerad på ett seriöst sätt, så att det inte går att avläsa nyckeln med någon apparat eller återställa rutan efter att den har skrapats bort. Vi får se vad det lider.
Du kan ta emot Bitcoin utan internettillgång. Men det är svårt att verifiera utan tillgång till någon som har internet.

Att handla med bitcoin utan internet är så nischat use case att det är ganska ointressant att följa den utvecklingen.
Citera
2025-04-04, 06:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu skojar du va? Jämförelsen med 500-lappen haltar rejält. Framförallt att värdet på sedeln är knuten till själva sedens fysiska form, men i fallet med din bitcoinsedel ligger värdet egentligen i nyckeln (som du inte kan verifiera utan uppkoppling).

Citat:
Ja, absolut. Och hela produktionskedjan är garanterat 100% säker i alla led, från datorerna som lagrar nycklarna till tryckpressar och allt däremellan. Det finns absolut inga incitament för någon att försöka läsa av några nycklar där

Det här är så skrattretande dumt att jag undrar varför du fortsätter upprepa denna idé kring bitcoinsedlar när vi diskuterat igenom den flertalet gånger och kommer fram till samma slutsats varje gång.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2025-04-04 kl. 06:42.
Citera
2025-04-04, 07:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, absolut. Och hela produktionskedjan är garanterat 100% säker i alla led, från datorerna som lagrar nycklarna till tryckpressar och allt däremellan. Det finns absolut inga incitament för någon att försöka läsa av några nycklar där

Det här är så skrattretande dumt att jag undrar varför du fortsätter upprepa denna idé kring bitcoinsedlar när vi diskuterat igenom den flertalet gånger och kommer fram till samma slutsats varje gång.
Det funkar ju att skapa giltiga papperssedlar idag, så du kan skratta hur mycket du vill...
Citera
2025-04-04, 07:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det funkar ju att skapa giltiga papperssedlar idag, så du kan skratta hur mycket du vill...
Du misslyckades alltså helt och hållet med att läsa och förstå inlägget som du citerar?

Kan en papperssedel bli oanvändbar och ogiltig genom att någon har råkat läsa av nyckeln som finns tryckt på den?
Citera
2025-04-04, 07:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du misslyckades alltså helt och hållet med att läsa och förstå inlägget som du citerar?

Kan en papperssedel bli oanvändbar och ogiltig genom att någon har råkat läsa av nyckeln som finns tryckt på den?
Kan man göra giltiga papperssedlar på ett sätt så ser inte jag varför man inte skulle kunna göra giltiga papperssedlar på ett annat sätt. Det var det enda jag kommenterade.

Men Bitcoin på papperssedlar känns inte som en särkilt efterfrågad produkt, så det lär inte hända av den anledningen.
Citera
2025-04-04, 07:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Kan man göra giltiga papperssedlar på ett sätt så ser inte jag varför man inte skulle kunna göra giltiga papperssedlar på ett annat sätt. Det var det enda jag kommenterade.
Du misslyckades som sagt helt med att förstå varför idén är absurd och absolut inte genomförbar. Du har uppenbara problem med att läsa och ta till dig enkla resonemang, vilket förvisso inte är något nytt.

Vi övriga kan slå fast att några bitcoinsedlar aldrig någonsin kommer att kunna brukas ens i teorin.
Citera
2025-04-04, 12:24
Medlem
Citat:
Nu skojar du va? Jämförelsen med 500-lappen haltar rejält. Framförallt att värdet på sedeln är knuten till själva sedens fysiska form, men i fallet med din bitcoinsedel ligger värdet egentligen i nyckeln (som du inte kan verifiera utan uppkoppling).

Obegripligt

Citat:

Det är som vanliga sedlar men med extra lager av säkerhet. Blir du misstänksam är det bara att avläsa adressen och kolla att bitcoinmängden finns kvar och skrapa fram nyckeln när du tar emot sedeln eller kräva att betalaren skrapar fram nyckeln och skickar dig bitcoinmängden istället för att ge dig sedeln.

Om du blir misstänksam mot en 500 kronorssedel har du alternativen att avbryta affären eller chansa på att den trots misstankarna är giltig.

Citat:

Det här är inte längre min idé utan är numera en spirande verklighet i Florida.
Citera
2025-04-04, 12:33
Medlem
Citat:
Innan bitcoin existerade gjorde jag ungefär likadant men med guldmynt* i stället. Allt sparande var i guld. Vid behov kunde jag sälja ett mynt för att betala någon faktura.

Detta upplägg fungerade hyfsat men inte lika bra, då guldmängden inte är lika strikt begränsad och det är svårare att konsumera direkt för guld, det inte fungerar alls på distans, ett mynt inte gärna kan delas i småbitar, det är större spread, kapitalet inte kan tas med utomlands, etc.

Tycker du att det är lika knäppt att spara i guld som du verkar tycka att det är att spara i bitcoin? Motivera gärna.

-----

* Och i viss mån silver, men det kan vi tänka bort.
Ja jag tycker det är rätt dumt att spara i guld, åtminstone i västvärlden där vi har stabila statsskick och ekonomier. Guld ger ingen avkastning, och den dagen du vill lösa in det så är det dagspriset som styr hur mycket du får för det.

Araber däremot verkar gilla glimrandet av guld och tillskriver status i själva ägandet, men det är mer en kulturell mental grej.
Senast redigerad av HasseKlasse 2025-04-04 kl. 12:36.
Citera
2025-04-04, 12:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Obegripligt
Tvärtom fullt begripligt, men du lider av stark kognitiv dissonans.

Citat:
Det är som vanliga sedlar men med extra lager av säkerhet.
Inte alls som vanliga sedlar. En vanlig sedel blir inte värdelös så länge den inte förstörs fysiskt. Din bitcoinsedel löper stor risk att bli värdelös närsomhelst under tiden som den ligger i din plånbok (om den inte redan var värdelös redan när du fick den).

Citat:
Blir du misstänksam är det bara att avläsa adressen och kolla att bitcoinmängden finns kvar och skrapa fram nyckeln när du tar emot sedeln eller kräva att betalaren skrapar fram nyckeln och skickar dig bitcoinmängden istället för att ge dig sedeln.
Mängden kan finnas kvar när du får sedeln och sedan försvinna, om någon har fått tag på den privata nyckeln. Och det går inte att förhindra detta på ett realistiskt sätt.

Citat:
Det här är inte längre min idé utan är numera en spirande verklighet i Florida.
Du förespråkar idén, därför är den nu "din" och får stå till svars om du sprider denna dumhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in