Citat:
Ursprungligen postat av
Fstq
Tja,
Tar studenten i sommar och ligger på ca 1,4 HP och 20,7 merit.
Siktar just nu att plugga upp HP för att ha chans på Lund International Business. Kommer dessutom söka HHS på särskilda meriter (osannolikt, men inte omöjligt från vad jag har fått höra). "Sistahandsval" är väl Lund Ekonomie Kandidat, men hade absolut inte haft något emot att plugga det. Siktar just nu på karriär inom finans (möjligen utomlands)
Därmed rangordnar jag mina alternativ såhär:
1. HHS
2. Lund International Business
3. Lund Ekonomie Kandidat
Kommer tveklöst att försöka göra utbyte om jag går Lund.
Ser dessa som rimliga vägar för t. ex investment banking? Tänker att Lund har LINC vilket ger det en stor fördel över Uppsala. Undrar även vilket universitet som är bäst som utbyte och vad det ger på CV:t?
Kom gärna med tips och funderingar!
Fattar inte grejen med International Business, varför tilltalar den mer? Får man ens ut en ekonomie kandidat, eller är det en filosofie kandidat? Om du vill börja jobba inom investment banking bör du djupdyka i finance och accounting. Jag förstår att utbildningen har högre merit men tror du verkligen att arbetsgivare är medvetna eller för den delen bryr sig så pass mycket? Oftast behöver man ändå visa sina betyg från gymnasiet, i alla fall på SEB. Du har nog högre chans att komma in i Linc om du läser den vanliga kandidaten. Min rangordning:
1. HHS Business and economics
2. HHS Retail management.
3. Lund ekonomie kandidat
4. Industriell ekonomi KTH och Lund.
Detta gäller då just för IB, indek är lika bra som HHS när det gäller consulting.
Edit: man får ut en ekonomie kandidatexamen.