Citat:
Ursprungligen postat av
Bajjakungen
Jodå, det du skriver stämmer bra. Absolut, arbetsgivaren skulle kunna hävda att han inte har tid att hitta någon ny. Typ att bemanningen i butiken faller till följd av detta när de ska öppna för sommaren, eller att produktionen blir lidande under den tid de rekryterar en ny och går kort.
Dock bör man komma ihåg att de allra flesta arbetsgivare helt enkelt inte pallar driva processer kring detta. Det kostar mer än det smakar, även om tappande part måste ersätta rättegångskostnaderna. De orkar inte hålla på att traggla ärendet fram tills dess att TR säger sitt. Undantaget är väl kanske om en arbetsgivare faktiskt lider stor skada av att man bryter mot avtalet och väljer en annan arbetsplats.
Hade varit intressant att få lite praxis kring detta eftersom det ändå är tämligen vanligt. Jag känner inte till något "rent" fall där någon arbetstagare endast deklarerat att de inte kommer jobba under avtalad tid.
Jag hittar heller inget rättsfall där en arbetstagare backar ur innan anställningen ens hunnit börja - alltså där hela tvisten rör skada som uppstått före första arbetsdagen.
De jag kollat (AD 2013 nr 57, 1998 nr 80, 1985 nr 61 och 1976 nr 133) rör alla situationer där anställningen redan påbörjats eller där det finns andra särskilda omständigheter. Ingen träffar riktigt det scenario du beskriver - där någon enbart meddelar att de inte tänker dyka upp enligt avtal.
Men bara för att praxis saknas betyder det inte att det är fritt fram. Man kan fortfarande bli skadeståndsskyldig om arbetsgivaren kan visa faktisk skada - t.ex. merkostnader, produktionsbortfall eller missad säsongsstart.
Din poäng om att arbetsgivare "
inte pallar" är relevant - men jag tror det handlar om mer än ork. Att släpa en tilltänkt nyanställd till domstol skickar inte direkt rätt signal till framtida kandidater. Det blir dålig PR - och att vara "
den där arbetsgivaren som stämmer folk innan de börjat" är knappast en merit i rekryteringsprocessen.