2025-04-08, 07:15
Medlem
Damen101s avatar
God morgon FB.

Det är så att jag har skrivit på ett kontrakt för ett arbete i Juli. Men nu har chans på ett jobb för hela sommaren istället.

Kan jag avbryta det kontrakt jag redan har skrivit på eller måste jag fullfölja det?

👍🏼
Citera
2025-04-08, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
God morgon FB.

Det är så att jag har skrivit på ett kontrakt för ett arbete i Juli. Men nu har chans på ett jobb för hela sommaren istället.

Kan jag avbryta det kontrakt jag redan har skrivit på eller måste jag fullfölja det?

👍🏼

Tekniskt sett nej, det kan du inte göra. Realistiskt sett är svaret ja, det kan du göra. Konsekvenser kan uppstå om din arbetsgivare för juli stämmer dig i domstol och kan visa att du genom ditt avtalsbrott har orsakat dem skada. Jag har aldrig hört detta ske dock, så det är bara att göra. Chansen att det blir några konsekvenser är minimal.
Citera
2025-04-08, 07:22
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Tekniskt sett nej, det kan du inte göra. Realistiskt sett är svaret ja, det kan du göra. Konsekvenser kan uppstå om din arbetsgivare för juli stämmer dig i domstol och kan visa att du genom ditt avtalsbrott har orsakat dem skada. Jag har aldrig hört detta ske dock, så det är bara att göra. Chansen att det blir några konsekvenser är minimal.

Okey, låter bra.
Citera
2025-04-08, 07:30
Medlem
Meddela företaget redan nu. En eventuell uppsägningstid gäller även innan man börjat jobba. Det är nästan tre månader kvar, innan vi är i juli.
Citera
2025-04-08, 07:41
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Meddela företaget redan nu. En eventuell uppsägningstid gäller även innan man börjat jobba. Det är nästan tre månader kvar, innan vi är i juli.

Tänkte göra det, har min andra intervju idag. Leder till jobbet så säger jag upp det tidigare kontraktet.
Citera
2025-04-08, 07:47
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Du kan kolla i någon av de befintliga trådarna, t.ex:
(FB) Ta sig ur anställningsavtal innan avtalets start?
(FB) Bryta anställningsavtal
(FB) Ångrat sin påskrivning?
(FB) Säga upp sig på nytt jobb innan start för ett annat jobberbjudande
(FB) Skrivit anställningskontrakt, blev erbjuden nytt jobb - vad gäller juridiskt?
(FB) Säga upp sig innan man börjat på nytt jobb

Eller varför inte samlingstråden:
(FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden
Citera
2025-04-08, 13:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-04-08, 13:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
God morgon FB.

👍🏼

Citat:
Kika här så har jag gjort en kortare rättsutredning kring det: (FB) Bunden av kontraktet innan startdatum? (ignorera resonemangen kring 6 § LAS)

Observera: Vid tidsbegränsad anställning kan det bli lite knepigt eftersom arbetsgivaren kan hävda att den inte kunde hitta någon annan till anställningen inom rimlig tid.

Meddela att du inte avser fullfölja avtalet så tidigt som möjligt och även innan kontraktsstart, så begränsar du eventuella skadeståndsanspråk. Detta följer även av den obligationsrättsliga lojalitetsplikten (läs allmänna avtalsrättsliga principer).
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-08 kl. 14:05.
Citera
2025-04-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Kika här så har jag gjort en kortare rättsutredning kring det: (FB) Bunden av kontraktet innan startdatum? (ignorera resonemangen kring 6 § LAS)

Observera: Vid tidsbegränsad anställning kan det bli lite knepigt eftersom arbetsgivaren kan hävda att den inte kunde hitta någon annan till anställningen inom rimlig tid.

Meddela att du inte avser fullfölja avtalet så tidigt som möjligt och även innan kontraktsstart, så begränsar du eventuella skadeståndsanspråk. Detta följer även av den obligationsrättsliga lojalitetsplikten.

Jodå, det du skriver stämmer bra. Absolut, arbetsgivaren skulle kunna hävda att han inte har tid att hitta någon ny. Typ att bemanningen i butiken faller till följd av detta när de ska öppna för sommaren, eller att produktionen blir lidande under den tid de rekryterar en ny och går kort.

Dock bör man komma ihåg att de allra flesta arbetsgivare helt enkelt inte pallar driva processer kring detta. Det kostar mer än det smakar, även om tappande part måste ersätta rättegångskostnaderna. De orkar inte hålla på att traggla ärendet fram tills dess att TR säger sitt. Undantaget är väl kanske om en arbetsgivare faktiskt lider stor skada av att man bryter mot avtalet och väljer en annan arbetsplats.

Hade varit intressant att få lite praxis kring detta eftersom det ändå är tämligen vanligt. Jag känner inte till något "rent" fall där någon arbetstagare endast deklarerat att de inte kommer jobba under avtalad tid.
Citera
2025-04-08, 14:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jodå, det du skriver stämmer bra. Absolut, arbetsgivaren skulle kunna hävda att han inte har tid att hitta någon ny. Typ att bemanningen i butiken faller till följd av detta när de ska öppna för sommaren, eller att produktionen blir lidande under den tid de rekryterar en ny och går kort.

Dock bör man komma ihåg att de allra flesta arbetsgivare helt enkelt inte pallar driva processer kring detta. Det kostar mer än det smakar, även om tappande part måste ersätta rättegångskostnaderna. De orkar inte hålla på att traggla ärendet fram tills dess att TR säger sitt. Undantaget är väl kanske om en arbetsgivare faktiskt lider stor skada av att man bryter mot avtalet och väljer en annan arbetsplats.

Hade varit intressant att få lite praxis kring detta eftersom det ändå är tämligen vanligt. Jag känner inte till något "rent" fall där någon arbetstagare endast deklarerat att de inte kommer jobba under avtalad tid.
Jag hittar heller inget rättsfall där en arbetstagare backar ur innan anställningen ens hunnit börja - alltså där hela tvisten rör skada som uppstått före första arbetsdagen.

De jag kollat (AD 2013 nr 57, 1998 nr 80, 1985 nr 61 och 1976 nr 133) rör alla situationer där anställningen redan påbörjats eller där det finns andra särskilda omständigheter. Ingen träffar riktigt det scenario du beskriver - där någon enbart meddelar att de inte tänker dyka upp enligt avtal.

Men bara för att praxis saknas betyder det inte att det är fritt fram. Man kan fortfarande bli skadeståndsskyldig om arbetsgivaren kan visa faktisk skada - t.ex. merkostnader, produktionsbortfall eller missad säsongsstart.

Din poäng om att arbetsgivare "inte pallar" är relevant - men jag tror det handlar om mer än ork. Att släpa en tilltänkt nyanställd till domstol skickar inte direkt rätt signal till framtida kandidater. Det blir dålig PR - och att vara "den där arbetsgivaren som stämmer folk innan de börjat" är knappast en merit i rekryteringsprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in