2009-02-03, 22:35
Medlem
Om man signat ett anställningsavtal med ett bolag men nu fått ett annat bättre erbjudande som man istället vill ta, kan man på något sätt komma ur det avtal man signat innan avtalet har börjat gälla?

Bolaget personen i fråga har signat med vägrar riva upp avtalet kanske ska tilläggas.
Citera
2009-02-03, 23:20
Medlem
Om den nya arbetsgivaren är villig att skriva tillbaka datumet på ett nytt avtal, kan man väl säga att du glömt att du skrivit på ett redan. Ett datum som är före det du redan skrivit på då givetvis.

Man kan väl knappast gå in i 2 avtal. Den första arbetsgivaren kanske fattar snabbt att du inte är så mycket att ha då du verkar tyckas vara senil

Men är det stora seriösa företag kan det vara svårt. Du kan sätta det företaget i en ekonomiska knipa om du inte börjar jobba detta datumet som planerats in. Det kan vara många personer som lagt ner en massa tid på just dej och det som kanske skulle bli din arbetsuppgift.

Skulle dom då behöva ta in någon ny så måste dom göra om allt "detta" på nytt och du skulle kunna bli skadeståndsskyldig.

Jag hade isåfall sagt upp mej samma dag som du börjar, gått uppsägningstiden ut och börjat på det nya företaget om den arbetgivaren är villig att spara den platsen åt dej. Då gäller det att du i princip skriver detta avtalet snabbt för att inte stå utan jobb.

Senariot skulle kunna vara, du säger upp dej, din nya arbetsgivare blir givetvis sur för att du slutar samtidigt som du börjar. Nån vecka senare går du till det andra företaget för att skriva det nya avtalet, då säger han, nej tyvärr, vi har redan hittat en annan för den tjänsten. Du går tillbaka och säger att du ångrade dej. Då e han nog redan less på dej o ditt velande och gör sej av med dej för gott och kanske smutskastar dej lite samtidigt till andra i branschen som du söker jobb hos...

Så tänker jag iaf..

Men rent juridiskt vet jag inte vad som skulle hända om du skiter i avtalet, och hur bindande ett arbetsavtal är. Hade det vart en byggfirma eller inom restaurang så hade jag skitit i de... Sagt att du ångrade dej bara... Sen drar man till den nya.
Citera
2009-02-03, 23:33
Medlem
wildhorsess avatar
Har du träffat ett avtal om anställning men avtalet har ännu inte börjat gälla? - Det låter en smula motsägelsefullt.

Studera ditt anställningsavtal närmare, frågan är om du verkligen har träffat avtal med omedelbar giltighet. Är det inte snarare på det viset, att avtalets giltiga verkan sammanfaller med första arbetsdag. Jag förmodar att du ännu inte har påbörjat din första arbetsdag och i sådana fall existerar ännu inte något giltigt avtal. Uppsägningstid enligt LAS föreligger därför inte utan det står dig fritt att ensidigt ångra avtalet.
Citera
2009-02-04, 03:52
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Har du träffat ett avtal om anställning men avtalet har ännu inte börjat gälla? - Det låter en smula motsägelsefullt.

Studera ditt anställningsavtal närmare, frågan är om du verkligen har träffat avtal med omedelbar giltighet. Är det inte snarare på det viset, att avtalets giltiga verkan sammanfaller med första arbetsdag. Jag förmodar att du ännu inte har påbörjat din första arbetsdag och i sådana fall existerar ännu inte något giltigt avtal. Uppsägningstid enligt LAS föreligger därför inte utan det står dig fritt att ensidigt ångra avtalet.

Avtalslagen tar inte hänsyn till första arbetsdag och dyl. Avtal sluts när parterna uttrycker gemensam vilja, även om detta sker innan prestationerna börjat utföras. Däremot tillämpas LAS när arbetet påbörjats.

/L
Citera
2009-02-04, 10:50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Avtalslagen tar inte hänsyn till första arbetsdag och dyl. Avtal sluts när parterna uttrycker gemensam vilja, även om detta sker innan prestationerna börjat utföras. Däremot tillämpas LAS när arbetet påbörjats.

/L
Stämmer, och är det då en provanställning räcker det att du ringer tidigt första arbetsdagen och tackar för dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in