2025-04-07, 10:12
  #22597
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ursäkta, men det är ju dina egna narrativ som nu inte visar sig hålla. Sedan att du långsamt börjat skydda dig genom "risk-on", "risk-off"-resonemang hjälper inte. Det var som det gamla "hedge mot inflation"-grejen du körde med. Någonstans får du stå för dina påståenden, även om du försöker med olika mer eller mindre desperata förklaringar när resonemangen inte håller.

Digitalt guld-narrativet kan vi nog helt lägga åt sidan, numera.
Folk har sagt till dig förut när du stoppat ord i andras munnar. Det skall inte behövas sägas igen.

Om det är ett specifikt inlägg du syftar till så hade det hedrat dig om du citerat det.
Jag har länge sagt att Bitcoin beter sig som risk on asset. Men jag har konstaterat att korrelationen ser ut att vara mindre påtaglig nu än tidigare.

Noterar dock att Bitcoin är ”bara” ner ca 13% sedan tarifferna. Tech stocks och bankaktier och många fler är väl ner det dubbla och mer än så?
Intressant ändå, eller vad säger du?
Citera
2025-04-07, 10:14
  #22598
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Folk har sagt till dig förut när du stoppat ord i andras munnar. Det skall inte behövas sägas igen.

Om det är ett specifikt inlägg du syftar till så hade det hedrat dig om du citerat det.
Jag har länge sagt att Bitcoin beter sig som risk on asset. Men jag har konstaterat att korrelationen ser ut att vara mindre påtaglig nu än tidigare.

Noterar dock att Bitcoin är ”bara” ner ca 13% sedan tarifferna. Tech stocks och bankaktier och många fler är väl ner det dubbla och mer än så?
Intressant ändå, eller vad säger du?

Det antyder onekligen att Bitcoin rör sig i riktning mot decoupling.
Citera
2025-04-07, 10:25
  #22599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Folk har sagt till dig förut när du stoppat ord i andras munnar. Det skall inte behövas sägas igen.

Om det är ett specifikt inlägg du syftar till så hade det hedrat dig om du citerat det.
Jag har länge sagt att Bitcoin beter sig som risk on asset. Men jag har konstaterat att korrelationen ser ut att vara mindre påtaglig nu än tidigare.

Noterar dock att Bitcoin är ”bara” ner ca 13% sedan tarifferna. Tech stocks och bankaktier och många fler är väl ner det dubbla och mer än så?
Intressant ändå, eller vad säger du?

Tror inte det är jämförbart då bitcoin gått ner långt innan detta handelskrig började, och således har bitcoin redan avklarat det mesta av sin nedgång oavsett vad som händer med aktiemarknaden.

Skulle vi se en covid krash på aktierna så skulle knappast bitcoin rasa 50%.
Citera
2025-04-07, 10:29
  #22600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Folk har sagt till dig förut när du stoppat ord i andras munnar. Det skall inte behövas sägas igen.

Om det är ett specifikt inlägg du syftar till så hade det hedrat dig om du citerat det.
Jag har länge sagt att Bitcoin beter sig som risk on asset. Men jag har konstaterat att korrelationen ser ut att vara mindre påtaglig nu än tidigare.

Noterar dock att Bitcoin är ”bara” ner ca 13% sedan tarifferna. Tech stocks och bankaktier och många fler är väl ner det dubbla och mer än så?
Intressant ändå, eller vad säger du?

Här är ett klassiskt inlägg från dig, när det gäller hedge mot inflation:


Citat:
Fördelen är att det är lätt att parkera sitt kapital i något som står starkt mot den eviga inflationen.
Bitcoin kommer göra för finans vad Internet gjorde för Informations Teknologi, så ja det finns enorma fördelar att leva i sådan värld.
Den som köper på sig Bitcoin nu kan jämföras med den som köpte på sig Google/Facebook/Amazon aktier 2005. Antar att en sådan person är "friare/lyckligare/rikare" idag.
Citera
2025-04-07, 10:30
  #22601
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tror inte det är jämförbart då bitcoin gått ner långt innan detta handelskrig började, och således har bitcoin redan avklarat det mesta av sin nedgång oavsett vad som händer med aktiemarknaden.

Saklighet vore på sin plats.

Det var inte direkt så att aktiemarknaderna var på ATH förra veckan, eller hur?
Tesla var ner 40% INNAN tarifferna. Ytterligare 23% om vi räknar premaket idag.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2025-04-07 kl. 10:34.
Citera
2025-04-07, 10:33
  #22602
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Här är ett klassiskt inlägg från dig, när det gäller hedge mot inflation:
Bitcoin står sig starkt mot den EVIGA inflationen, ja. Har du kollat bitcoinpriset de senaste åren och jämfört med inflationsjusterade priset.

Höj dig Polisen…
Citera
2025-04-07, 10:39
  #22603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin står sig starkt mot den EVIGA inflationen, ja. Har du kollat bitcoinpriset de senaste åren och jämfört med inflationsjusterade priset.

Höj dig Polisen…

Du har inte bara påstått att den står sig starkt utan att Bitcoin ÄR lösningen på inflationen:


Citat:
Bitcoin är lösningen på inflation, inget annat*. Den som vill skydda sina värden mot inflation, mot värdeminskning lägger dom med fördel i Bitcoin. Fiat valutorna kan fortsätta leva helt oberoende av detta. Ingen använder fiat som store of value.

Har man kommit över Bitcoin i en hyperbitcoiniserad framtid, så gör man bättre att belåna det eller på annat sätt kapitalisera på det (hence min jämförelse med värdefull mark) än att använda minsta satoshi för att betala för något.

Bitcoin är opolitiskt. Det skulle funka lika bra i Kina, som i en hypotetisk anarcho liberalt samhälle (om man nu tror sådana skulle funka) som i USA.

* Jo, du kan använda Bitcoin nätverket som grundlaget för diverse 2:a lagerslösningar likt Lightning och Liquid om du vill. Men det kostar dyrbara satoshis, och då kanske det är bättre att använda stablecoins istället, vad vet jag?
Citera
2025-04-07, 10:40
  #22604
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Tror inte det är jämförbart då bitcoin gått ner långt innan detta handelskrig började, och således har bitcoin redan avklarat det mesta av sin nedgång oavsett vad som händer med aktiemarknaden.

Skulle vi se en covid krash på aktierna så skulle knappast bitcoin rasa 50%.

Närmast allt annat har gått ner betydligt mer än Bitcoin. Hade det inte varit för tarifferna hade Bitcoin förmodligen varit någonstans runt 120K+.

Men med det sagt så framstår du som en av trådens största vinnare för tillfället. Du sålde vid precis rätt tidpunkt.
Citera
2025-04-07, 10:43
  #22605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Folk har sagt till dig förut när du stoppat ord i andras munnar. Det skall inte behövas sägas igen.

Kommer du ihåg tiden innan du började prata om "risk on", "risk off"?

Här är ett annat klassiskt citat från dig:


Citat:
På vilket sätt fick Google maps fantastiska positiva effekter av att ersätta kartböcker? En pryl mot en annan?

Bitcoin digitaliserar "värde" för första gången.
Tidigare har man behövt gräva upp guld ur marken och spenderat massa energi för att smälta det till önskad form. Sedan spenderat massa resurser i form av säkerhet och transporter för att hantera guldet.
Eller så har placerat sitt värde i fastigheter, en otroligt olikvid marknad där det tar flera månader att genomföra en köp affär och lika länge för att sälja.
Eller så har man köpt aktier/fonder på en marknad som bara är öppen 8 timmar 5 dagar i veckan, och betalat stora summor till mäklaravgifter och förvaltningsavgifter, och så är man helt beroende av att företaget man investerat i gör rätt beslut och inte går Nokia/Kodak/Xerox/IBM döden helt plötsligt.

Bitcoin är genom sin digitala form totalt överlägsen all annan store of value på samma sätt som digitala Spotify är överlägsen fysiska CD branchen med alla transporter, distributörer, butiker, anställda med mycket mer. Eller Netflix, eller Google eller Apple eller Amazon osv osv osv...
Bitcoin är först ut att fylla ett enormt hål kring store of value. Det finns ingen second best av samma anledning som det inte finns second best internet.



Varför la du inte till att Bitcoin är en "risk on"-asset här? Eller vänta nu, då är den ju inte överlägsen all annan store of value?
Citera
2025-04-07, 10:48
  #22606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ursäkta, men det är ju dina egna narrativ som nu inte visar sig hålla. Sedan att du långsamt börjat skydda dig genom "risk-on", "risk-off"-resonemang hjälper inte. Det var som det gamla "hedge mot inflation"-grejen du körde med. Någonstans får du stå för dina påståenden, även om du försöker med olika mer eller mindre desperata förklaringar när resonemangen inte håller.

Nu verkar du åter glömma bort hur usel du är när det gäller att förstå marknader och hantera pengar.

Bitcoin är och förblir ett fenomenalt skydd mot inflation i bemärkelsen penningmängdsökning.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Digitalt guld-narrativet kan vi nog helt lägga åt sidan, numera.

Att bitcoin kan ses som en digital version av guld är ett faktum för den som känner till och jämför bitcoins och gulds monetära egenskaper, och detta påverkas inte avgörande av priskorrelationer. För övrigt är guldpriset ner också. Det typiska vid kriser är att guld går ner initialt när spekulanter säljer av sina mest likvida tillgångar för att inte likvideras. Sedan kommer en spektakulär återhämtning. Låt oss vänta och se om det inte kan bli samma sak med bitcoin.

Digitalt guld-narrativet kommer emellertid att fortsätta att frodas oavsett hur det blir med den saken.
Citera
2025-04-07, 10:50
  #22607
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Kommer du ihåg tiden innan du började prata om "risk on", "risk off"?

Här är ett annat klassiskt citat från dig:

Varför la du inte till att Bitcoin är en "risk on"-asset här? Eller vänta nu, då är den ju inte överlägsen all annan store of value?

Varför bemöter du inte faktumet att du själv är en total loser jämfört med alla som investerade tidigt i Bitcoin (eller för den delen investerar nu)? Vad ger dig rätt att kritisera Bitcoiners utifrån din egen historia som ekonomisk dikeskörare?
Citera
2025-04-07, 10:51
  #22608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nu verkar du åter glömma bort hur usel du är när det gäller att förstå marknader och hantera pengar.

Bitcoin är och förblir ett fenomenalt skydd mot inflation i bemärkelsen penningmängdsökning.



Att bitcoin kan ses som en digital version av guld är ett faktum för den som känner till och jämför bitcoins och gulds monetära egenskaper, och detta påverkas inte avgörande av priskorrelationer. För övrigt är guldpriset ner också. Det typiska vid kriser är att guld går ner initialt när spekulanter säljer av sina mest likvida tillgångar för att inte likvideras. Sedan kommer en spektakulär återhämtning. Låt oss vänta och se om det inte kan bli samma sak med bitcoin.

Digitalt guld-narrativet kommer emellertid att fortsätta att frodas oavsett hur det blir med den saken.

Du låter lite upprörd, hur mår du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in