2025-03-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omegabab
Planerar att söka till juristprogrammet i något av de två lärosätena nu till hösten. Mitt intryck utifrån är att juridik är något som passar mina styrkor mycket mer än andra utbildningar jag har kollat på, iaf sådant som har en förhållandevis ok arbetsmarknad, men jag känner ändå att jag faktiskt inte vet så mycket om vad en juridikstudent gör dag till dag. Vad är det för uppgifter man får? Hur ser proven ut? Exempel på frågor etc?

+ Är det någon som har någon kvalificerad gissning på var antagningen i Lund på HP-urvalet kommer ligga? Fick 1,5 senaste tillfället, 2.0 på det verbala och 1.0 på det kvantitativa (hade glömt bort för mycket av matte 1). Inget plugg inför förra gången, så kanske får högre nu på våren.

Finns antagningsstatistik för varje lärosäte man kan söka upp, en snabb googling visar 1.55 hp senast för lund.

Kan bara svara utifrån SU-perspektiv. I genomsnitt har man kanske 2-3 seminarium per vecka som är obligatoriska, och lika många föreläsningar. Detta kan dock variera från vecka till vecka, ibland mer, ibland mindre. De uppgifter man får till seminarierna är väldigt ofta case-baserade, dvs man ska lösa problem med hjälp av juridiska metoden och sedan diskutera svaren gemensamt. Många gånger ska de vara någorlunda realistiska, typ "X och Y varit gifta i 3 år, hur ser fördelning av tillgångar ut vid skilsmässa"?

Tentor är för det mesta case-frågor också, men i vissa kurser kan det vara duggor/flervalstentor som komplement, som dock inte är värda lika mycket poäng.
Citera
2025-03-31, 21:15
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000
Finns antagningsstatistik för varje lärosäte man kan söka upp, en snabb googling visar 1.55 hp senast för lund.

Kan bara svara utifrån SU-perspektiv. I genomsnitt har man kanske 2-3 seminarium per vecka som är obligatoriska, och lika många föreläsningar. Detta kan dock variera från vecka till vecka, ibland mer, ibland mindre. De uppgifter man får till seminarierna är väldigt ofta case-baserade, dvs man ska lösa problem med hjälp av juridiska metoden och sedan diskutera svaren gemensamt. Många gånger ska de vara någorlunda realistiska, typ "X och Y varit gifta i 3 år, hur ser fördelning av tillgångar ut vid skilsmässa"?

Tentor är för det mesta case-frågor också, men i vissa kurser kan det vara duggor/flervalstentor som komplement, som dock inte är värda lika mycket poäng.

Tack för svaret! Det är inga generella frågor då om att rabbla upp obskyra lagar eller liknande, utan allt handlar om tillämpning?

Är seminarieuppgifterna betygsgrundande? Är det flera mindre tentor under en kurs eller bara ett större i slutet?

Angående HP-urvalet märkte jag att det varierade en del år till år. Tänkte att det möjligtvis berodde på antalet som skrev HP tillfället innan - när antagningen var 1,55 hade ca 80k anmält sig till provet, året innan var det bara 70k och gränsen var 1,45. Möjligt att det är orelaterat. Vårterminerna verkar även ha lägre gräns än höstarna. Denna vår ser det ut att ha blivit 1,45. Funderade på om någon hade någon insiderinformation eller föraning om söktrycket inför hösten.
Citera
2025-04-02, 11:33
Medlem
Citat:
Tack för svaret! Det är inga generella frågor då om att rabbla upp obskyra lagar eller liknande, utan allt handlar om tillämpning?

Är seminarieuppgifterna betygsgrundande? Är det flera mindre tentor under en kurs eller bara ett större i slutet?

Angående HP-urvalet märkte jag att det varierade en del år till år. Tänkte att det möjligtvis berodde på antalet som skrev HP tillfället innan - när antagningen var 1,55 hade ca 80k anmält sig till provet, året innan var det bara 70k och gränsen var 1,45. Möjligt att det är orelaterat. Vårterminerna verkar även ha lägre gräns än höstarna. Denna vår ser det ut att ha blivit 1,45. Funderade på om någon hade någon insiderinformation eller föraning om söktrycket inför hösten.

Obskyra lagar kan du absolut stöta på ibland, men inget man förväntas memorera utantill. I princip alla tentor kommer du åtminstone få lov att ha tillgång till lagbok/lagtext så fokus på tolkning och tillämpning är centralt. Mycket fokus också på att läsa rättsfall, så det kan du börja kika på redan nu för att få en uppfattning.

Seminarierna ger inga poäng, bara att man uppfyller närvarokravet. I vissa kurser kan man samla poäng genom PM, uppsatser, särskilda case-övningar osv. men det är alltid en stor sluttenta i varje kurs. I praktiken är det också den betyget hänger på, om du får full pott på alla småuppgifter men bara godkänt på tentan blir ditt betyg godkänt det med. Så småuppgifter hjälper mest ifall du balanserar mellan två betyg.
Citera
2025-04-04, 01:48
Medlem
Citat:

Seminarier brukar innehålla ett förberedande "grupparbete" och sen ofta någon slags presentation och diskussion. Det ges oftast poäng för aktivt deltagande/närvaro, alltså ingen betygssättning. Ofta får man några poäng från seminarierna som man kan räkna in när kursbetyget ska beräknas.
Citera
2025-04-05, 19:38
Medlem
omegababs avatar
Citat:
Obskyra lagar kan du absolut stöta på ibland, men inget man förväntas memorera utantill. I princip alla tentor kommer du åtminstone få lov att ha tillgång till lagbok/lagtext så fokus på tolkning och tillämpning är centralt. Mycket fokus också på att läsa rättsfall, så det kan du börja kika på redan nu för att få en uppfattning.

Seminarierna ger inga poäng, bara att man uppfyller närvarokravet. I vissa kurser kan man samla poäng genom PM, uppsatser, särskilda case-övningar osv. men det är alltid en stor sluttenta i varje kurs. I praktiken är det också den betyget hänger på, om du får full pott på alla småuppgifter men bara godkänt på tentan blir ditt betyg godkänt det med. Så småuppgifter hjälper mest ifall du balanserar mellan två betyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Seminarier brukar innehålla ett förberedande "grupparbete" och sen ofta någon slags presentation och diskussion. Det ges oftast poäng för aktivt deltagande/närvaro, alltså ingen betygssättning. Ofta får man några poäng från seminarierna som man kan räkna in när kursbetyget ska beräknas.

Det låter perfekt för mig, älskar tentor och avskyr inlämningsuppgifter. Tack tack!

Hur tycker ni att människorna är? Är det snobbar som alltid ska sälja in sig själva, leka internationella och vara överentusiastiska? Typ den nidbilden jag har av Handels. Har hört vissa påstå att jurister alla är ”pappa betalar”-typer. Brukar ju finnas någon sanning i många av dessa stereotyper.
Senast redigerad av omegabab 2025-04-05 kl. 19:44.
Citera
2025-04-07, 09:02
Medlem
Citat:
Det låter perfekt för mig, älskar tentor och avskyr inlämningsuppgifter. Tack tack!

Hur tycker ni att människorna är? Är det snobbar som alltid ska sälja in sig själva, leka internationella och vara överentusiastiska? Typ den nidbilden jag har av Handels. Har hört vissa påstå att jurister alla är ”pappa betalar”-typer. Brukar ju finnas någon sanning i många av dessa stereotyper.

Nog finns det såna personer. Men beroende på studieort kommer du börja läsa juristprogrammet samtidigt som 200-400 andra. Det finns oändligt många "typer" av personer på programmet och socialt kommer du kunna hålla dig till rimliga människor utan några problem.

Ibland måste man dock leva med att man hamnar i samma basgrupp som en dryg jävel. Men utifrån min egen erfarenhet så är de dryga jävlarna i klar minoritet.
Citera
2025-04-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Jag hade hyfsat tidigt en plan på struktur på uppsatsen men ungefär runt det andra seminariet tvärade det sig lite och jag fick omvärdera. Väl dags för korrektur seminariet hade jag ett hum om alla mina rubriker men hade inte gjort någon research alls för uppsatsen senare hälft. Mot slutet så forskade jag och skrev samtidigt ungefär en vecka innan inlämning. Natten till inlämning var jag vaken och skrev färdigt allt. Prokrastinerade hela arbetet något enormt. Det löste sig ändå.

Har en till fråga hehe. Hur var det med opponeringen? Var folk hårda och speglades det sen i betygen? Kan också fråga ifall du vet någon som fick underkänt och isf hur deras uppsats var? Jag är nu lite nojjig att min analys kanske inte är tillräckligt bra...
Citera
2025-04-10, 13:41
Medlem
Hej vad gäller att skriva examensarbete har jag många frågetecken. Hur ska man tänka kring val av ämne? Det man är intresserad av eller det man har bäst koll på? Jag tycker även det är mycket svårt att ha fantasin eller insikten till en bra rättsfråga. Det känns som man behöver vara väldigt insatt för det. Det framgår ju dock att frågeställningarna är viktigt för den slutliga bedömningen.

Är det smart att välja en fråga i behov av prejudikat som listats av Åklagarmyndigheten? Det känns dock som många kommer välja samma då. Hur långt tid brukar det ta innan dessa frågor besvaras av högsta instans? Är straffrätt generellt lättast att sätta högt betyg på?
Citera
2025-04-10, 23:47
Medlem
Citat:
Har en till fråga hehe. Hur var det med opponeringen? Var folk hårda och speglades det sen i betygen? Kan också fråga ifall du vet någon som fick underkänt och isf hur deras uppsats var? Jag är nu lite nojjig att min analys kanske inte är tillräckligt bra...
Hur opponeringen är tror jag är mycket beroende på vem din examinator är. Alla som jag talat med hade dock en väldigt chill opponering, folk är helt enkelt för trötta på plugget för att vara jobbiga. Min handledare (och kompisars handledare) har också sagt att opponeringen ytterst är en formalitet som egentligen inte påverkar betyget annat är i gränsfall när uppsatsen är precis mellan två betyg.

Jag känner ingen som fick underkänt.
Citera
2025-04-11, 21:02
Medlem
Hej!

Vet någon om det är möjligt att byta från UU till SU efter två terminer på UU och fortfarande tillgodoräkna sig kurserna? Är det möjligt och hur går det isåfall till?

Tack på förhand!
Citera
2025-04-15, 23:48
Medlem
Tjena hur ska man tänka kring val av område och inriktning för examensarbete? Är civilrätt bredast möjligheter och straffrätt "lättast"? Bryr sig arbetsgivare mycket?

Ha en bra vecka.
Citera
2025-04-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Tjena hur ska man tänka kring val av område och inriktning för examensarbete? Är civilrätt bredast möjligheter och straffrätt "lättast"? Bryr sig arbetsgivare mycket?

Ha en bra vecka.

Nja, min uppfattning är att arbetsgivarna har väl inte ett överdrivet intresse i vad man skrivit om. Exjobb brukar vara såpass teoretiska att de knappast är av större praktisk relevans (däremot är det nog bra att göra praktik under exjobbet). Möjligen kan man få frågor om "varför valde du att skriva om x" under anställningsintervjun, som det är bra att ha ett svar på (typ förklara varför det var intressant att undersöka).

Alla ämnen kan nog göras jäkligt enkla, eller jäkligt svåra. Hur svårt det blir beror väl på dig själv och handledaren. Däremot kan nog inte ämnena kategoriseras efter svårighetsgrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in