Citat:
Planerar att söka till juristprogrammet i något av de två lärosätena nu till hösten. Mitt intryck utifrån är att juridik är något som passar mina styrkor mycket mer än andra utbildningar jag har kollat på, iaf sådant som har en förhållandevis ok arbetsmarknad, men jag känner ändå att jag faktiskt inte vet så mycket om vad en juridikstudent gör dag till dag. Vad är det för uppgifter man får? Hur ser proven ut? Exempel på frågor etc?
+ Är det någon som har någon kvalificerad gissning på var antagningen i Lund på HP-urvalet kommer ligga? Fick 1,5 senaste tillfället, 2.0 på det verbala och 1.0 på det kvantitativa
(hade glömt bort för mycket av matte 1). Inget plugg inför förra gången, så kanske får högre nu på våren.
+ Är det någon som har någon kvalificerad gissning på var antagningen i Lund på HP-urvalet kommer ligga? Fick 1,5 senaste tillfället, 2.0 på det verbala och 1.0 på det kvantitativa
(hade glömt bort för mycket av matte 1). Inget plugg inför förra gången, så kanske får högre nu på våren.Finns antagningsstatistik för varje lärosäte man kan söka upp, en snabb googling visar 1.55 hp senast för lund.
Kan bara svara utifrån SU-perspektiv. I genomsnitt har man kanske 2-3 seminarium per vecka som är obligatoriska, och lika många föreläsningar. Detta kan dock variera från vecka till vecka, ibland mer, ibland mindre. De uppgifter man får till seminarierna är väldigt ofta case-baserade, dvs man ska lösa problem med hjälp av juridiska metoden och sedan diskutera svaren gemensamt. Många gånger ska de vara någorlunda realistiska, typ "X och Y varit gifta i 3 år, hur ser fördelning av tillgångar ut vid skilsmässa"?
Tentor är för det mesta case-frågor också, men i vissa kurser kan det vara duggor/flervalstentor som komplement, som dock inte är värda lika mycket poäng.