2025-03-18, 12:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurre443
Jag gr juristprogrammet och har haft det svrt att fatta vad det r de vill f ut av en nr man skriver PM. Fr alltid lgt och kommentaren att det inte r tillrckligt analyserande. r det ngon vnlig sjl som gtt/gr juristprogrammet som vill dela med sig av ett helst lngt PM som de har ftt bra pong p? Vi fr ju nya mnen hela tiden, men behver bara ett exempel p vad ett bra PM r fr att frst, spelar ingen roll vad fr rttsomrde det handlar om.
Det r nog lttare att kontakta kursadmin och begra ut ett par PM som fick hgsta pong.

D vet du dessutom att det r riktiga PM. Man vet aldrig vad folk p Flashback kan f fr sig att skicka bara fr skojs skull, heh.
Citera
2025-03-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Nej det spelar ingen roll. Var ngon i min grupp som lmnade in ca 5000 ord p korrekturseminariet och nd fick AB p kursen.

Nackdelen r att du kommer att f mindre relevant feedback.

Allts du menar det seminariet som r typ en vecka innan deadline? Starkt nd av killen/tjejen att lsa det
Citera
2025-03-23, 00:40
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000
Allts du menar det seminariet som r typ en vecka innan deadline? Starkt nd av killen/tjejen att lsa det
Ja inlmmingen skedde nog 3 veckor innan slutliga deadlinen. Verkligen inget msterverk till uppsats men fick nd AB, till stor del tack varande rttande lrare som gav alla AB.
Citera
2025-03-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ednat
Tja! Erfarenhet av handlggningstid att f ut examensbevis (UU)?

Typ tv veckor, men hrt att det kan ta mycket lngre tid om man pluggat utomlands.
Citera
2025-03-28, 20:41
Medlem
Hur kan folk gilla grna lagboken? Alla jag snackat med har rekommenderat den men den har nu blivit min s.k. opp

Texten r liten och rvig att lsa och man fr knappt plats med anteckningar i. Det r liksom inte ltt att snabbt se vad det handlar om till skillnad frn frfattningssamlingarna och den bla.
Senast redigerad av soukeshikem9 2025-03-28 kl. 20:44.
Citera
2025-03-29, 01:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Ja inlmmingen skedde nog 3 veckor innan slutliga deadlinen. Verkligen inget msterverk till uppsats men fick nd AB, till stor del tack varande rttande lrare som gav alla AB.
Var det hr p SU? Jag vet inte hur det ser ut p andra lrosten, men p SU r lrarna rtt genersa med betyg p skriftliga arbeten i allmnhet, och examensarbetet i synnerhet.

(Undantaget Johan Schelin, som har rykte om sig att vara fruktansvrt hrd med betygssttningen.)
Citera
2025-03-29, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Var det hr p SU? Jag vet inte hur det ser ut p andra lrosten, men p SU r lrarna rtt genersa med betyg p skriftliga arbeten i allmnhet, och examensarbetet i synnerhet.

(Undantaget Johan Schelin, som har rykte om sig att vara fruktansvrt hrd med betygssttningen.)
Jag r p SU iaf. Lter p dig som att du r frdig, vill du dela med lite pepp/uppmuntrande ord om uppsatsen? :P Fick sjuk stress igr generellt, knner att jag krt fast lite och inte vet riktigt vilken riktning jag ska ta hrnst. Stressar vl mest om att inte n upp till ordgrnsen utan att det blir fr deskriptivt. Frsker nd uppmuntra mig om att det r 2 mn kvar och statistiken visar att typ endast 2% fr underknt, men katastroftankarna om att ej klara det ligger dr och pyr...
Senast redigerad av RundKudde5000 2025-03-29 kl. 06:53.
Citera
2025-03-29, 11:36
Medlem
Citat:
Jag r p SU iaf. Lter p dig som att du r frdig, vill du dela med lite pepp/uppmuntrande ord om uppsatsen? :P Fick sjuk stress igr generellt, knner att jag krt fast lite och inte vet riktigt vilken riktning jag ska ta hrnst. Stressar vl mest om att inte n upp till ordgrnsen utan att det blir fr deskriptivt. Frsker nd uppmuntra mig om att det r 2 mn kvar och statistiken visar att typ endast 2% fr underknt, men katastroftankarna om att ej klara det ligger dr och pyr...
Du behver inte n upp till ordgrnsen, s undvik att ordbajsa bara fr sakens skull. Hela min pdf var p 50 sidor, med runt 40 sidor (om inte frre) faktisk text. Fick AB. Min opponent hade ver 100 sidor med vad jag tyckte fr det mesta var mycket stark argumentation och fick BA. Examinatorn vill inte sitta och lsa massa deskriptiv text.
Citera
2025-03-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Du behver inte n upp till ordgrnsen, s undvik att ordbajsa bara fr sakens skull. Hela min pdf var p 50 sidor, med runt 40 sidor (om inte frre) faktisk text. Fick AB. Min opponent hade ver 100 sidor med vad jag tyckte fr det mesta var mycket stark argumentation och fick BA. Examinatorn vill inte sitta och lsa massa deskriptiv text.

Ok, tack fr inputen. Det var nd sknt att hra. Hur gick ditt skrivande annars? Hade du en tydlig plan frn start eller var det mot slutet som allt fll p plats?
Citera
2025-03-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ok, tack fr inputen. Det var nd sknt att hra. Hur gick ditt skrivande annars? Hade du en tydlig plan frn start eller var det mot slutet som allt fll p plats?
Jag hade hyfsat tidigt en plan p struktur p uppsatsen men ungefr runt det andra seminariet tvrade det sig lite och jag fick omvrdera. Vl dags fr korrektur seminariet hade jag ett hum om alla mina rubriker men hade inte gjort ngon research alls fr uppsatsen senare hlft. Mot slutet s forskade jag och skrev samtidigt ungefr en vecka innan inlmning. Natten till inlmning var jag vaken och skrev frdigt allt. Prokrastinerade hela arbetet ngot enormt. Det lste sig nd.
Citera
2025-03-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Jag hade hyfsat tidigt en plan p struktur p uppsatsen men ungefr runt det andra seminariet tvrade det sig lite och jag fick omvrdera. Vl dags fr korrektur seminariet hade jag ett hum om alla mina rubriker men hade inte gjort ngon research alls fr uppsatsen senare hlft. Mot slutet s forskade jag och skrev samtidigt ungefr en vecka innan inlmning. Natten till inlmning var jag vaken och skrev frdigt allt. Prokrastinerade hela arbetet ngot enormt. Det lste sig nd.

Imponerande nd, starkt jobbat. Jo men jag har vl redan nu ocks en hyfsad plan och verblick, som hittils ftt grnt ljus av handledaren. Det som nojjar mig mest r just att inte komma ver tillrckligt med material att fylla ut med, och drmed att den blir fr kortfattad. r generellt ocks emot att krngla till med sprket, gillar att hlla det kort och koncist s dr tappar man ju ocks en del av orden
Citera
2025-03-31, 17:08
Medlem
omegababs avatar
Planerar att ska till juristprogrammet i ngot av de tv lrostena nu till hsten. Mitt intryck utifrn r att juridik r ngot som passar mina styrkor mycket mer n andra utbildningar jag har kollat p, iaf sdant som har en frhllandevis ok arbetsmarknad, men jag knner nd att jag faktiskt inte vet s mycket om vad en juridikstudent gr dag till dag. Vad r det fr uppgifter man fr? Hur ser proven ut? Exempel p frgor etc?

+ r det ngon som har ngon kvalificerad gissning p var antagningen i Lund p HP-urvalet kommer ligga? Fick 1,5 senaste tillfllet, 2.0 p det verbala och 1.0 p det kvantitativa (hade glmt bort fr mycket av matte 1). Inget plugg infr frra gngen, s kanske fr hgre nu p vren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in