2025-04-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Jag bad om att få höra blodprov om levern och doktorn ringde mig o sa att jag hade förhöjda värden:

P—Bilirubin
Resultat: 11 µmol/L
Graf
Referensintervall: <26

P—ASAT
Resultat: 0.50 µkat/L
Graf
Referensintervall: <0.76

P—ALAT
Resultat: 1.54 µkat/L *
Värdet ligger utanför referensintervall
Graf
Referensintervall: <1.2

S-ALP, Alkalisk fosfatas
Resultat: 1.6 µkat/L
Graf
Referensintervall: 0.6-1.8

S-Kortisol
Resultat: 212 nmol/L
Graf
Referensintervall S-Kortisol: Morgonvärde före kl 10: 100 - 535 nmol/L Eftermiddagsvärde efter kl 17: 80 - 480 nmol/L

P—Aldosteron
Resultat: 979 pmol/L
Graf
Referensintervall: Se kommentar
Referensintervall: Liggande < 650 pmol/L. Uppegående 60 - 980 pmol/L. P-Aldosteron varierar även med saltintag, kaliumbalans och många mediciner mot hypertoni.
P—Renin
Resultat: 60 mIE/L
Graf

Referensintervall: Liggande 2,8 - 40 mIE/L. Uppegående 4,4 - 46 mIE/L. P-Renin varierar även med saltintag, kaliumbalans och många mediciner mot hypertoni.

Sen i diagnos står det:
"Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser"
Betyder de att jag har högt ldh eller står de liksom bara under detta?
Tänkte drick alkohol imon för första gången på ett halvår, men antar att det inte är så smart då?

Köp Milk thistle och käka i 30 dagar.
Gå ta nya prover
Citera
2025-04-04, 20:43
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Har också lätt förhöjt ALAT och gått upp i vikt ganska rejält senaste åren. Röntgen visade fettlever.

Samma här. Har lätt förhöjda levervärden och fick en ny doktor som skickade mig till psykologen. 2 år senare sökte jag vård pga hjärtklappning och den nya doktorn reagerade på att jag hade höga levervärden ännu.
Just gjort ultraljud av galla och lever igen så väntar nog ett nytt besök till psykologen.
Annars skiter jag fan i dessa kvacksalvare och går på gym och äter inget processat eller socker samt gluten just nu och mår prima.
Mår bra men har fortfarande tufft med tröttheten när jag inte kör lågkolhydrat kost.
Binder väldigt mycket vatten annars.
Citera
2025-04-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Har också lätt förhöjt ALAT och gått upp i vikt ganska rejält senaste åren. Röntgen visade fettlever.
Kan man bli av med den skiten o vad är prognosen, dör man tidigare osv
Citera
2025-04-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Samma här. Har lätt förhöjda levervärden och fick en ny doktor som skickade mig till psykologen. 2 år senare sökte jag vård pga hjärtklappning och den nya doktorn reagerade på att jag hade höga levervärden ännu.
Just gjort ultraljud av galla och lever igen så väntar nog ett nytt besök till psykologen.
Annars skiter jag fan i dessa kvacksalvare och går på gym och äter inget processat eller socker samt gluten just nu och mår prima.
Mår bra men har fortfarande tufft med tröttheten när jag inte kör lågkolhydrat kost.
Binder väldigt mycket vatten annars.

Vad ska psykologen göra åt det? Vad var det för hjärtklappning du hade och vrf får du hjärtklappning av lever fel?
Binder vätska? Är inte de typ heart failure?
Citera
2025-04-04, 20:53
Medlem
Citat:
Dricker väldigt sällan alkohol, kanske 5 öl de senaste året
Fett Lever kallas det. Du är för FET !
Citera
2025-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Har ju inte fetma, men visst, mitt fysiska mående och mentalt har varit totalt katastrof i ett år, börjar bli bättre fysiskt nu dock, kan ju varit att kroppen tog stryk när jag varit i princip sängliggande 1 år
Citera
2025-04-04, 23:59
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Vad ska psykologen göra åt det? Vad var det för hjärtklappning du hade och vrf får du hjärtklappning av lever fel?
Binder vätska? Är inte de typ heart failure?

Bra fråga. Psykologen bad mig gå hem efter 3 min.
Min doktor som skickade mig till hnm försökte få det till att mina symptom bara satt i huvudet.

Hade hjärtklappning en natt men tror inte det fanns nåt samband med levern.
Bokade tid på VC för att kolla hjärtat och den nya doktorn tog lite blodprover i den vevan och dem visade då på lätt förhöjda lever värden.
Det var så vi kom in på levern igen efter ett uppehåll med den förra doktorn som hänvisade mig till psykologen.

Jag har alltid misstänkt att jag binder vätska pga en obalans i kroppen med candidaöverväxt.

Prövade på att gå ur min ketos (som jag mådde prima av) och då hade jag gått ner 10kg i ketos en på knappt en månad.
När jag gick ur ketosen och åt pizza, godis en helg och sen hemlagat såsom pasta, korv stroganoff och bröd i en vecka så kom eksem, hudutslag och jag blev uppsvälld igen. Vägde mig sista dagen innan återgången till ketosen igen och då hade jag gått upp 6kg i vatten.
Nu några dagar i keto så har jag tappat 4kg i vatten igen och mina hudproblem och uppsvällda mage är nästintill borta.
Citera
2025-04-05, 00:40
Medlem
Citat:
Vad betyder detta dock?

Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser" speciellt mjölksyrehydrogenaser?
De jag e orolig för, eller är det samma som ALAT?
För han sa att bara ett värde var höjt men så står de att dessa är förhöjda med? Ellet ALAT under dessa?

Hade inget fel på levern augusti förra året, ja jag har gått upp från 83 till 96 kilo, så 28.7 bmi
Jag hade något förhöjt Alat när jag hade gallproblem, typ samma värde som dej.
Detta rättade till sej när jag fixade gallan.
Har du ont under höger, revbensbåge någon gång, efter du ätit tex fet mat,äpple?
Gallproblem får man ont under höger revbensbåge, vidare mot strax över naveln.
Kan göra enormt ont, i attacker eller malande öm känsla, brukar gå över efter någon halvtimma/ timma.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-05 kl. 00:50.
Citera
2025-04-05, 11:31
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
De har inget med hjärtat o göra med va ? Är det ända jag är genuint rädd för, det o cancer

Nej det är helt olika värden så inget som visar på något med hjärtat. Svårt att säga vad provsvaren beror på. Allt behöver inte vara cancer heller, människans kropp är komplex. Men be att få grundlig utredning och att de förklarar åt dig.
Citera
2025-04-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Men fettlever får man väl bara av just alkohol?
Citera
2025-04-05, 12:01
Medlem
Citat:
Kan man bli av med den skiten o vad är prognosen, dör man tidigare osv
Det enda är väl att gå ner i vikt. Jag känner mig tvungen att börja med Ozempic eller motsvarande läkemedel. Har läst på väldigt mycket om hälsa och övervikt är kopplat till i stort sett alla hälsoproblem man kan tänka sig. Har aldrig varit överviktig tidigare i livet, men nu när man kom upp i medelåldern är det i princip omöjligt att hålla magen borta. Jag äter nyttigt, men för mycket. På ren vilja kan man hålla sig en vecka, men det fungerar inte i längden tyvärr.
Citera
2025-04-05, 12:50
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
.
Sen i diagnos står det:
"Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser"
Betyder de att jag har högt ldh eller står de liksom bara under detta?
Tänkte drick alkohol imon för första gången på ett halvår, men antar att det inte är så smart då?
Det är bara en diagnoskod. R74.0. Det finns ingen egen diagnoskod för isolerad förhöjning av transaminaser (ALAT/ASAT), så de får dela diagnoskod med LDH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in