2025-04-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Bra fråga. Psykologen bad mig gå hem efter 3 min.
Min doktor som skickade mig till hnm försökte få det till att mina symptom bara satt i huvudet.

Hade hjärtklappning en natt men tror inte det fanns nåt samband med levern.
Bokade tid på VC för att kolla hjärtat och den nya doktorn tog lite blodprover i den vevan och dem visade då på lätt förhöjda lever värden.
Det var så vi kom in på levern igen efter ett uppehåll med den förra doktorn som hänvisade mig till psykologen.

Jag har alltid misstänkt att jag binder vätska pga en obalans i kroppen med candidaöverväxt.

Prövade på att gå ur min ketos (som jag mådde prima av) och då hade jag gått ner 10kg i ketos en på knappt en månad.
När jag gick ur ketosen och åt pizza, godis en helg och sen hemlagat såsom pasta, korv stroganoff och bröd i en vecka så kom eksem, hudutslag och jag blev uppsvälld igen. Vägde mig sista dagen innan återgången till ketosen igen och då hade jag gått upp 6kg i vatten.
Nu några dagar i keto så har jag tappat 4kg i vatten igen och mina hudproblem och uppsvällda mage är nästintill borta.
Aha jo var samma här, först visade sig att min vårdcentral ja gick på var ett scam företag så de fick lägga ner, sen så var det massa tjat att de bara var psykiskt, vilket det var med såklart fick jäkla massa panikattacker av min hjärtklappning, sen iaf så fick ja ett rejält anfall där hjärtat slog i 200 nånting i var 5 slag hoppade, då ringde ja ambulans som körde mig till psyk akuten haha, där jag blev utskriven på direkten då jag inte ansågs ha nått psykiskt, skickade med hjälp av patient nämnden brev om vrf de skickade mig till psykakuten o deras chef sa att de inte hade kollat min puls eller blodtryck och att ekg i ambulansen inte hade kunnat registrerat mitt ekg, men att jag ändå skulle till psykakuten, han bad om ursäkt lol, min hjärtläkare har nu fixat så jag har en grej opererat vid hjärtat
Citera
2025-04-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag hade något förhöjt Alat när jag hade gallproblem, typ samma värde som dej.
Detta rättade till sej när jag fixade gallan.
Har du ont under höger, revbensbåge någon gång, efter du ätit tex fet mat,äpple?
Gallproblem får man ont under höger revbensbåge, vidare mot strax över naveln.
Kan göra enormt ont, i attacker eller malande öm känsla, brukar gå över efter någon halvtimma/ timma.
Innan så fick ja ont i revbenen mycket ja, senaste 4 månaderna har ja blivit väldigt dåligt efter jag ätit, samt att jag blir kall under och vid naveln varje gång.
Citera
2025-04-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det är bara en diagnoskod. R74.0. Det finns ingen egen diagnoskod för isolerad förhöjning av transaminaser (ALAT/ASAT), så de får dela diagnoskod med LDH.
Aha tack gode gud...
Citera
2025-04-05, 14:23
Medlem
Citat:
Det är bara en diagnoskod. R74.0. Det finns ingen egen diagnoskod för isolerad förhöjning av transaminaser (ALAT/ASAT), så de får dela diagnoskod med LDH.
Visar förhöjt ALAT att de alltid är fetlever elr kan mitt nya prov som jag tagit vara helt bra?
Citera
2025-04-05, 15:37
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Visar förhöjt ALAT att de alltid är fetlever elr kan mitt nya prov som jag tagit vara helt bra?
Nästa kan vara helt normalt. ALAT är ett ganska lever-specifikt prov, men kan vara förhöjt av många olika orsaker. Det vanligaste är att man tar om det och ser om det bara var en tillfällig förhöjning.
Citera
2025-04-05, 16:08
Medlem
Citat:
Nästa kan vara helt normalt. ALAT är ett ganska lever-specifikt prov, men kan vara förhöjt av många olika orsaker. Det vanligaste är att man tar om det och ser om det bara var en tillfällig förhöjning.
Fyfan om ja har det, ätit broccoli o fisk i flera dagar nu, orkar inte mer
Citera
2025-04-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men fettlever får man väl bara av just alkohol?
Nix ! Största Boven är FETT och KOHLHYDRATER i kosten .
Citera
2025-04-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Nix ! Största Boven är FETT och KOHLHYDRATER i kosten .
Ok visste inte, får läsa om detta nu.
Citera
2025-04-05, 22:06
Medlem
Var dum o tog en öl nu, känner fan uppe till höger vid revbenen
Citera
2025-04-05, 22:37
Medlem
Citat:
Var dum o tog en öl nu, känner fan uppe till höger vid revbenen

Ääh...Såå snabbt troor jag inte du får ont i levern även om du hade skrumplever.
Läste att Alatvärdet räknas som NÅGOT förhöjt om det överskrider gränsvärdetx5, det gör ju inte ditt.
Kraftigt påverkat Alatvärde var x10 och uppåt.
Men om du får ont så ge fan i å dricka mer då.
Det är ju lika dumt som att äta godis om du har tandvärk.
Kroppen säger ju ifrån att den inte vill ha öl genom att ge dig värk,eller hur?
Du har nog gallsten, tror jag.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-05 kl. 22:40.
Citera
2025-04-06, 00:38
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Aha jo var samma här, först visade sig att min vårdcentral ja gick på var ett scam företag så de fick lägga ner, sen så var det massa tjat att de bara var psykiskt, vilket det var med såklart fick jäkla massa panikattacker av min hjärtklappning, sen iaf så fick ja ett rejält anfall där hjärtat slog i 200 nånting i var 5 slag hoppade, då ringde ja ambulans som körde mig till psyk akuten haha, där jag blev utskriven på direkten då jag inte ansågs ha nått psykiskt, skickade med hjälp av patient nämnden brev om vrf de skickade mig till psykakuten o deras chef sa att de inte hade kollat min puls eller blodtryck och att ekg i ambulansen inte hade kunnat registrerat mitt ekg, men att jag ändå skulle till psykakuten, han bad om ursäkt lol, min hjärtläkare har nu fixat så jag har en grej opererat vid hjärtat

Så stört.
Sjukvården i ett nötskal.

Dricker du mycket energidrycker?
Citera
2025-04-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Så stört.
Sjukvården i ett nötskal.

Dricker du mycket energidrycker?
Nej