2025-04-04, 16:37
Medlem
Jag bad om att få höra blodprov om levern och doktorn ringde mig o sa att jag hade förhöjda värden:

P—Bilirubin
Resultat: 11 µmol/L
Graf
Referensintervall: <26

P—ASAT
Resultat: 0.50 µkat/L
Graf
Referensintervall: <0.76

P—ALAT
Resultat: 1.54 µkat/L *
Värdet ligger utanför referensintervall
Graf
Referensintervall: <1.2

S-ALP, Alkalisk fosfatas
Resultat: 1.6 µkat/L
Graf
Referensintervall: 0.6-1.8

S-Kortisol
Resultat: 212 nmol/L
Graf
Referensintervall S-Kortisol: Morgonvärde före kl 10: 100 - 535 nmol/L Eftermiddagsvärde efter kl 17: 80 - 480 nmol/L

P—Aldosteron
Resultat: 979 pmol/L
Graf
Referensintervall: Se kommentar
Referensintervall: Liggande < 650 pmol/L. Uppegående 60 - 980 pmol/L. P-Aldosteron varierar även med saltintag, kaliumbalans och många mediciner mot hypertoni.
P—Renin
Resultat: 60 mIE/L
Graf

Referensintervall: Liggande 2,8 - 40 mIE/L. Uppegående 4,4 - 46 mIE/L. P-Renin varierar även med saltintag, kaliumbalans och många mediciner mot hypertoni.

Sen i diagnos står det:
"Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser"
Betyder de att jag har högt ldh eller står de liksom bara under detta?
Tänkte drick alkohol imon för första gången på ett halvår, men antar att det inte är så smart då?
Citera
2025-04-04, 16:40
Medlem
pyroclasms avatar
Är det så att du har alkoholproblem och det sitter ihop med levervärdet? Då skall du så klart inte börja supa igen.
Citera
2025-04-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Är det så att du har alkoholproblem och det sitter ihop med levervärdet? Då skall du så klart inte börja supa igen.
Dricker väldigt sällan alkohol, kanske 5 öl de senaste året
Citera
2025-04-04, 16:53
Medlem
Jag är mest orolig för detta "Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser"
mjölksyredehydrogenaser kan väl vara hjärta o sånt? Tyder väl på organ skada eller ? Han sa att det troligen var fetlever men han nämnde dock inte detta
Citera
2025-04-04, 17:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Tänkte drick alkohol imon för första gången på ett halvår, men antar att det inte är så smart då?
Tyder väl inte på ngn allvarlig leverskada. TTyder inte på ngn kronisk allvarlig leverskada
ALAT har jag haft förhöjt i 15 år och ingen visste varför. Drack två gånger per vecka. ASAT var dock normalt.
Numera är ALAT OK också och det kan ju bero på att jag slutat att dricka helt
Har du druckit mycket? är du fet/fettlever? Käkar du läkemedel, statiner, paracetamol?
----------
Alkohol i morgon?
Det beror på helhetsbilden, men utifrån dessa labvärden är det inte ett absolut nej.
Några glas vin är väl okey om det inte finns misstankar om leversjukdom som inte är utredda ordentligt.
Mitt gamla jag hade tagit sig en sexa whiskey, tre glas vin, en sexa konjak och en grogg, men det är jag det och inget jag förordar.
Citera
2025-04-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tyder väl inte på ngn allvarlig leverskada. TTyder inte på ngn kronisk allvarlig leverskada
ALAT har jag haft förhöjt i 15 år och ingen visste varför. Drack två gånger per vecka. ASAT var dock normalt.
Numera är ALAT OK också och det kan ju bero på att jag slutat att dricka helt
Har du druckit mycket? är du fet/fettlever? Käkar du läkemedel, statiner, paracetamol?
----------
Alkohol i morgon?
Det beror på helhetsbilden, men utifrån dessa labvärden är det inte ett absolut nej.
Några glas vin är väl okey om det inte finns misstankar om leversjukdom som inte är utredda ordentligt.
Mitt gamla jag hade tagit sig en sexa whiskey, tre glas vin, en sexa konjak och en grogg, men det är jag det och inget jag förordar.

Vad betyder detta dock?

Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser" speciellt mjölksyrehydrogenaser?
De jag e orolig för, eller är det samma som ALAT?
För han sa att bara ett värde var höjt men så står de att dessa är förhöjda med? Ellet ALAT under dessa?

Hade inget fel på levern augusti förra året, ja jag har gått upp från 83 till 96 kilo, så 28.7 bmi
Citera
2025-04-04, 18:08
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Du kanske har problem med gallgångarna eller gallblåsan? Be om ett ultraljud för att utesluta gallkonkrement
Citera
2025-04-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Du kanske har problem med gallgångarna eller gallblåsan? Be om ett ultraljud för att utesluta gallkonkrement

De har inget med hjärtat o göra med va ? Är det ända jag är genuint rädd för, det o cancer
Citera
2025-04-04, 18:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Vad betyder detta dock?

Förhöjning av transaminaser och mjölksyredehydrogenaser" speciellt mjölksyrehydrogenaser?
De jag e orolig för, eller är det samma som ALAT?
För han sa att bara ett värde var höjt men så står de att dessa är förhöjda med? Ellet ALAT under dessa?

Hade inget fel på levern augusti förra året, ja jag har gått upp från 83 till 96 kilo, så 28.7 bmi

Det talar för ett godartat, mildt förhöjt ALAT, kanske pga viktuppgång och ev. fettlever
LDH nämns – men är ospecifikt och kan bero på nästan vad som helst: träning, blodprovstagning, infektion, stress, etc å inga andra symptom eller andra avvikelser är väl att LDH är något förhöjt inget att bry sig om. Läkaren talade väl bara om levervärdet då LDH inte var speciellt viktigt kanske
---------
ALAT = transaminas → högt = sant
LDH = "mjölksyredehydrogenas" → antagligen också lätt högt
Men inget tydde på sjukdom i övrigt, så läkaren gjorde bedömningen att det inte var kliniskt relevant = rimligt.
Citera
2025-04-04, 19:02
Medlem
Kan statiner påverka levern?
Citera
2025-04-04, 19:04
Medlem
Har också lätt förhöjt ALAT och gått upp i vikt ganska rejält senaste åren. Röntgen visade fettlever.
Citera
2025-04-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det talar för ett godartat, mildt förhöjt ALAT, kanske pga viktuppgång och ev. fettlever
LDH nämns – men är ospecifikt och kan bero på nästan vad som helst: träning, blodprovstagning, infektion, stress, etc å inga andra symptom eller andra avvikelser är väl att LDH är något förhöjt inget att bry sig om. Läkaren talade väl bara om levervärdet då LDH inte var speciellt viktigt kanske
---------
ALAT = transaminas → högt = sant
LDH = "mjölksyredehydrogenas" → antagligen också lätt högt
Men inget tydde på sjukdom i övrigt, så läkaren gjorde bedömningen att det inte var kliniskt relevant = rimligt.
Ok märkligt ändå, sålänge de inte e hjärtat så e ja lugn iaf, haft så jävlar massa konstigheter med hjärtat förra året som börjat bli mycket bättre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in