Citat:
Ursprungligen postat av
HasseKlasse
Det var en liknelse för att Stopp.Belägg ska förstå, att det inte behöver tillkomma nya aktörer för att priset ska kunna fortsätta upp. Precis som att det inte behöver komma in en ny budgivare i auktionssalen för varje nytt bud som läggs. De som redan är inne i auktionssalen eller bitcoinmarknaden bjuder över varandra.
Varifrån kom merparten av pengarna till BlackRocks ETF? Från befintliga småspelare som bara flyttade över från Grayscale. Övriga bitcoin-ETF:er har f.ö. nettoutflöden sedan en tid tillbaka.
Enorm tillväxt och nyhetsrapportering om adoption får stå för dig, jag vet ju vilken sorts ”nyheter” du följer.
Om budgivarna bara har tillgång till till exempel hundra fiatkronor, finns dock en gräns för hur högt priset per bitcoin kan bli. T.ex. kan inte en bitcoin byta ägare för mer än hundra kronor. Det skulle i och för sig kunna vara så att allt mindre volymer handlas och sätter priset på marginalen. Så att man övergår till att handla med 0,001 bitcoin i stället för hela bitcoin, och så vidare. Då kan priset fortsätta uppåt utan att mer fiat tillförs.
Som Leaston påpekar fungerar inte bitcoinmarknaden alls som en sluten auktion, dock. Bara en sådan som Saylor, som ständigt missionerar, lär för övrigt dra in många nya aktörer. Sedan finns stora mängder gräsrötter som missionerar runt om i världen, bland annat i Sydafrika som jag bevistade nyligen. Dessutom finns en icke försumbar andel fiatmaximalister i marknaden, som ofta tror att bitcoin är ett slags teknikaktie och som köper och säljer för att försöka få mer fiatpengar.
-----
Är lite nyfiken på din syn på guldsparande versus bitcoinsparande som jag skrev om här:
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering