Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-03, 14:42
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Då finns teknisk bevisning i form av exempelvis en banköverföring. Kan du inte bevisa transaktionen är du körd i ett sådant mål.

Försök igen.

Jag är inte förvånad över att du tycker att det känns larvigt att leta upp bevis för dina påståenden. Du tycker ju uppenbarligen att ditt ord räcker.

Behöver inte gissa. Det är ca 5%. Det inkluderar dock alla anmälningar, inklusive falska sådana och rena tokanmälningar.
Det finns teknisk bevisning både för samlag och banköverföring. Båda skedde med samtycke. Ord står mot ord.
Citera
2025-04-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det finns teknisk bevisning både för samlag och banköverföring. Båda skedde med samtycke. Ord står mot ord.
I 39% av de fällande domarna för våldtäkt finns inte någon teknisk bevisning.

Lycka till att hitta EN enda bedrägeridom där det saknas. Och ja, jag vet att du inte tycker att man ska behöva bevisa saker. Det visar du tydligt.
Citera
2025-04-03, 15:01
Citat:
I 39% av de fällande domarna för våldtäkt finns inte någon teknisk bevisning.

Lycka till att hitta EN enda bedrägeridom där det saknas. Och ja, jag vet att du inte tycker att man ska behöva bevisa saker. Det visar du tydligt.
Fast den bevisade banköverföringen skedde ju med samtycke för att personen ville ge bort pengarna?

Varför räcker inte inte bevisnigen till 100% åtal och därefter 100% fällande domar när ingen bevisning krävs utan det räcker med ett påstående?
Citera
2025-04-03, 15:07
Medlem
Citat:
Fast den bevisade banköverföringen skedde ju med samtycke för att personen ville ge bort pengarna?
So? Det finns fortfarande teknisk bevisning för att en transaktion har ägt rum. Om du bara kommer och säger att du har lånat ut en femhundring i kontanter utan att kunna bevisa det så har du inte en chans i världshistorien. Men när det gäller våldtäkt går det att få till en fällande dom under samma omständigheter.

Citat:
Varför räcker inte inte bevisnigen till 100% åtal och därefter 100% fällande domar när ingen bevisning krävs utan det räcker med ett påstående?
Jag ser inte relevansen. Det är ett faktum att enbart muntlig bevisning räcker långt oftare i våldtäktsmål än i andra mål. Varför? Den frågan har du konstant vägrat att svara på.
Citera
2025-04-03, 16:05
Citat:
So? Det finns fortfarande teknisk bevisning för att en transaktion har ägt rum. Om du bara kommer och säger att du har lånat ut en femhundring i kontanter utan att kunna bevisa det så har du inte en chans i världshistorien. Men när det gäller våldtäkt går det att få till en fällande dom under samma omständigheter.

Jag ser inte relevansen. Det är ett faktum att enbart muntlig bevisning räcker långt oftare i våldtäktsmål än i andra mål. Varför? Den frågan har du konstant vägrat att svara på.
Ja och det på samma sätt finns teknisk bevisning för att ett samlag också ägt rum. Och nä, det är naturligtvis inte olagligt att låna en femhundring i kontanter men om du hotar någon till att ge dig femhundra kan du bli fälld för rån även om du påstår att femhundringen var en gåva.

Hur kan du inte se relevansen i att det i nästan inga fall räcker med muntlig bevisning ens i kombination med teknisk bevisning?
Citera
2025-04-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ja och det på samma sätt finns teknisk bevisning för att ett samlag också ägt rum. Och nä, det är naturligtvis inte olagligt att låna en femhundring i kontanter men om du hotar någon till att ge dig femhundra kan du bli fälld för rån även om du påstår att femhundringen var en gåva.
Vad är det för teknisk bevisning som finns för att samlag har ägt rum?

Citat:
Hur kan du inte se relevansen i att det i nästan inga fall räcker med muntlig bevisning ens i kombination med teknisk bevisning?
För att det inte är det jag pratar om. Jag pratar om att muntlig bevisning räcker långt oftare när det gäller våldtäkt än för andra brott. Förnekar du att så är fallet?
Citera
2025-04-03, 16:40
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Ja, som kvinna kan du alltså få in 215 000 kr på kontot genom att påstå att du blivit våldtagen under ett fyllehångel och sen berätta det för en kompis.

Jag vill dock minnas att du m fl för några veckor sedan hånade en person som kom in här och konstaterade just detta. Men du kanske ändrat dig nu när du insåg att han hade rätt.

Och den där Sebastians liv är ju mer eller mindre förstört pga samtyckeslagen. Ett enormt trauma som ledde till drogberoende och mörker istället för studenten och påbörjat vuxenliv. Hoppas ni feminister är nöjda. Frågan är ju bara hur många fler unga mäns liv ni är villiga att förstöra.

Vad gäller BRÅ:s slutsatser så är de felaktiga. Samtyckeslagen är godtycklig till sin natur. Du kan aldrig uppnå enhetliga bedömningar, utan att ta bort allt som särskiljer den från den gamla våldtäktslagstiftningen. Det är det som är hela poängen. Lagen är fullständigt jävla hjärndöd, rättsosäker och godtycklig. Därför får den stor kritik från rättskunniga. De enda som försvarar lagen är feminister som tycker det är bekvämt med lägre beviskrav, och eftersom feminism och manshat är norm i Sverige så kan det här fortgå.

Horribelt. Det enda rätta är att skrota samtyckeslagen och kasta den på historiens soptipp där den hör hemma.

Jo så är det ju. Och Elsa mår ju också skit. Inget bra sätt att inleda vuxenlivet och sexdebuten på om nu hennes story stämmer.

Nej det är inte bara att casha in 200 000. Om det vore så lätt hade majoriteten kvinnor gjort det.
Citera
2025-04-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jo så är det ju. Och Elsa mår ju också skit. Inget bra sätt att inleda vuxenlivet och sexdebuten på om nu hennes story stämmer.

Hon får inleda vuxenlivet med 200 000 kr på kontot. Han får inleda vuxenlivet med 4 månaders fängelse och - 200 000 plus en permanent stämpel som sexbrottsling.

Men ja, ungefär likvärdigt...

Citat:
Nej det är inte bara att casha in 200 000. Om det vore så lätt hade majoriteten kvinnor gjort det.

Nej, så fungerar det inte. Och jo, det är så lätt. Ta och lyssna på advokaterna i klippet jag länkat några gånger nu. De bekräftar i princip allt jag och andra motståndare till samtyckeslagen sagt i den här tråden.
Citera
2025-04-03, 17:15
Citat:
Vad är det för teknisk bevisning som finns för att samlag har ägt rum?

För att det inte är det jag pratar om. Jag pratar om att muntlig bevisning räcker långt oftare när det gäller våldtäkt än för andra brott. Förnekar du att så är fallet?
Eh, sperma, DNA, skador? Hört talas om läkarundersökning? Eller så har den tilltalade helt enkelt bara erkänt att de haft samlag.

Jag vet faktiskt inte ens om det går att jämföra i och med att det är mycket svårare att bli åtalad och dömd för våldtäkt än för andra brott.
Citera
2025-04-03, 17:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Hon får inleda vuxenlivet med 200 000 kr på kontot. Han får inleda vuxenlivet med 4 månaders fängelse och - 200 000 plus en permanent stämpel som sexbrottsling.

Men ja, ungefär likvärdigt...

Nej, så fungerar det inte. Och jo, det är så lätt. Ta och lyssna på advokaterna i klippet jag länkat några gånger nu. De bekräftar i princip allt jag och andra motståndare till samtyckeslagen sagt i den här tråden.

Sänkte de från 215 000 till 200 000 är skadeståndet fortfarande för högt. 4 månader är rimligt om man går på Elsas och vittnenas berättelser.

Om det vore så lätt hade majoriteten kvinnor cashat in sina 200 000. 200 000 är mycket för de flesta och många kvinnor har låga löner.
Citera
2025-04-03, 21:31
Medlem
Citat:
Eh, sperma, DNA, skador? Hört talas om läkarundersökning? Eller så har den tilltalade helt enkelt bara erkänt att de haft samlag.
Och det är ju just denna bevisning som saknas i 39% av de fällande domarna...

För övrigt, när det gäller bedrägeri så är det inte tillräckligt med den bevisade transaktionen heller. Det är en förutsättning. Det är tillräckligt för att fastställa en skuld civilrättsligt, men inte för bedrägeri.

Citat:
Jag vet faktiskt inte ens om det går att jämföra i och med att det är mycket svårare att bli åtalad och dömd för våldtäkt än för andra brott.
Men du tycker att det är ok att sänka beviskraven alltså?
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-04-03 kl. 21:35.
Citera
2025-04-03, 21:50
Citat:
Och det är ju just denna bevisning som saknas i 39% av de fällande domarna...

Men du tycker att det är ok att sänka beviskraven alltså?
Kan du ge ett exempel på ett sådant fall där inga sexuella handlingar skulle vara klarlagda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in