Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo det är i ytterst få fall det räcker, i de allra, allra flesta fall räcker det inte ens tillsammans med annan bevisning till åtal.

I 39% av fällande domar enligt samtyckeslagen har det räckt. Detta enligt BRÅ.

Här kan du lära dig mer:

https://m.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA
Citera
2025-04-03, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Var det medvetet du misstolkade det till att handla om alla anmälda brott?

Det jag pratar om är de fallen där det blir en fällande dom. Av dessa är det en markant högre andel där teknisk bevisning saknas än för andra brott. Det är definitivt inte betydelselös andel av de fällande domarna.
Ja hade bevisningen inte redan varit stark nog att räcka till en fällande dom hade åtalet aldrig väckts över huvudtaget utan gått samma väg som alla andra anmälningar.
Citera
2025-04-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ja hade bevisningen inte redan varit stark nog att räcka till en fällande dom hade åtalet aldrig väckts över huvudtaget utan gått samma väg som alla andra anmälningar.
Där utgår du från det du vill bevisa, dvs att det är rättssäkert. Cirkelargumentation kallas det. Jag tvivlar rätt starkt på att så är fallet.

Och då är frågan, om det nu är en rättssäker metod, varför räcker den aldrig till för andra brott?
Citera
2025-04-03, 13:26
Medlem
Citat:

Ja men vad bra. Eftersom inte precis alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom så kan vi därmed avfärda all kritik mot samtyckeslagstiftningen och dess låga beviskrav. Skönt.

Senast redigerad av JCaller 2025-04-03 kl. 13:32.
Citera
2025-04-03, 13:28
Medlem
Med tanke på att tråden ligger i avdelningen feminism så får man väl säga att samtyckeslagen är bra eftersom det för många feminister inte handlar om rätt och fel utan om att skaffa sig större makt över män.
Citera
2025-04-03, 13:34
Citat:
Där utgår du från det du vill bevisa, dvs att det är rättssäkert. Cirkelargumentation kallas det. Jag tvivlar rätt starkt på att så är fallet.

Och då är frågan, om det nu är en rättssäker metod, varför räcker den aldrig till för andra brott?
Nej jag påtalar att det nästan aldrig räcker ens till åtal ens om det också finns annan bevisning.

Det är liksom minimikriteriet för att bevisningen ska vara stark nog för en fällande dom att den först och främst är stark nog för att leda till åtal. Vilket den alltså sällan är.
Citera
2025-04-03, 13:35
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Ja men vad bra. Eftersom inte precis alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom så kan vi därmed avfärda all kritik mot samtyckeslagstiftningen och dess låga beviskrav. Skönt.

Nej ditt spån, de flesta anmälda våldtäkter når inte ens upp till de höga beviskraven för åtal.
Senast redigerad av Ipsi 2025-04-03 kl. 13:46.
Citera
2025-04-03, 13:52
Medlem
Citat:
Nej jag påtalar att det nästan aldrig räcker ens till åtal ens om det också finns annan bevisning.

Det är liksom minimikriteriet för att bevisningen ska vara stark nog för en fällande dom att den först och främst är stark nog för att leda till åtal. Vilket den alltså sällan är.
Du svarar inte på min fråga.

Om det nu är en rättssäker metod, varför räcker den aldrig till för andra brott?

Det är 39% av de fällande domarna för våldtäkt som enbart har muntlig bevisning. Jag utmanar dig att hitta en enda fällande dom för bedrägeri eller stöld med enbart muntlig bevisning.
Citera
2025-04-03, 14:20
Citat:
Du svarar inte på min fråga.

Om det nu är en rättssäker metod, varför räcker den aldrig till för andra brott?

Det är 39% av de fällande domarna för våldtäkt som enbart har muntlig bevisning. Jag utmanar dig att hitta en enda fällande dom för bedrägeri eller stöld med enbart muntlig bevisning.
Det jag försöker förklara för dig är muntlig bevisning som du vill kalla det nästan aldrig räcker till i våldtäktsmål heller, inte ens tillsammans med annan bevisning g i form av blåmärken, skador o s v. Det räcker inte ens till åtal.

Om 10 000 kvinnor säger sig ha blivit våldtagna vilket de också har berättat för en väninna, hur många fällande domar skulle vi då få om det är den enda bevisning som behövs?
Citera
2025-04-03, 14:23
Medlem
Citat:
Det jag försöker förklara för dig är muntlig bevisning som du vill kalla det nästan aldrig räcker till i våldtäktsmål heller, inte ens tillsammans med annan bevisning g i form av blåmärken, skador o s v. Det räcker inte ens till åtal.

Om 10 000 kvinnor säger sig ha blivit våldtagna vilket de också har berättat för en väninna, hur många fällande domar skulle vi då få om det är den enda bevisning som behövs?
Du förklarar något som jag dels redan vet och dels inte frågar efter. Vad sägs om att svara på den frågan jag ställde istället för en helt annan fråga?

Om det nu är en rättssäker metod, varför räcker den aldrig till för andra brott, men för 39% av de fällande domarna för våldtäkt?
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-04-03 kl. 14:27.
Citera
2025-04-03, 14:34
Citat:
Du förklarar något som jag dels redan vet och dels inte frågar efter. Vad sägs om att svara på den frågan jag ställde istället för en helt annan fråga?
Det finns absolut folk som blivit dömda för bedrägeri eller stöld trots att ord har stått mot ord, t ex A säger att B gav pengarna som en gåva men B säger att A stal pengarna.

Det känns lite larvigt att jag ska sitta och leta upp såna domar.

Men nu kan du ju gissa på i hur många fall bevisningen räcker till fällande dom av de 10 000 kvinnorna som jag uppgav?
Citera
2025-04-03, 14:38
Medlem
Citat:
Det finns absolut folk som blivit dömda för bedrägeri eller stöld trots att ord har stått mot ord, t ex A säger att B gav pengarna som en gåva men B säger att A stal pengarna.
Då finns teknisk bevisning i form av exempelvis en banköverföring. Kan du inte bevisa transaktionen är du körd i ett sådant mål.

Försök igen.

Citat:
Det känns lite larvigt att jag ska sitta och leta upp såna domar.
Jag är inte förvånad över att du tycker att det känns larvigt att leta upp bevis för dina påståenden. Du tycker ju uppenbarligen att ditt ord räcker.

Citat:
Men nu kan du ju gissa på i hur många fall bevisningen räcker till fällande dom av de 10 000 kvinnorna som jag uppgav?
Behöver inte gissa. Det är ca 5%. Det inkluderar dock alla anmälningar, inklusive falska sådana och rena tokanmälningar.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-04-03 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in