2025-04-01, 15:59
Medlem
george.sthlms avatar
Sista bolaget som kommer backa är Ben & Jerry.

För några år sedan hade jag skrivit Åhlens men nu har ju Ayad Al-Saffer köpt bolaget
så då föll den.
Citera
2025-04-01, 16:02
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
I en värld där meritokrati borde vara den självklara principen för att driva företag framåt, har vi under de senaste åren sett en alltmer utbredd trend där mångfalds- och inkluderingspolitik prioriteras över kompetens och resultat. Nu ser det ut som att verkligheten håller på att hinna ikapp de företag som anammat denna ideologi utan att reflektera över dess långsiktiga konsekvenser.

Med Trump-administrationens senaste drag att rensa bort mångfaldsinitiativ i USA och sätta press på europeiska företag att följa efter, kan vi förvänta oss att bolag som Northvolt, SEB, H&M, Volvo, Ericsson och andra som anammat den så kallade "woke-kulturen" står inför tuffa beslut. Vad gör dessa företag nu när de riskerar att bli bolag non grata i relation till den amerikanska staten och företag som följer deras riktlinjer?

För exempelvis SEB, som har djupa band till det globala finansiella systemet, kan detta innebära en verklig risk. Om de inte omedelbart anpassar sig, kan vi se en bankrun där stora kunder och institutioner flyttar sina tillgångar av rädsla för att banken snart kan bli bortkopplad från amerikanska finansiella system. Liknande problem kan uppstå för Northvolt och andra bolag som förlitat sig på amerikanska investeringar och partnerskap.

Att anställa den bäst lämpade personen för jobbet borde vara en självklarhet, men vi har sett en utveckling där företag istället fokuserar på att uppfylla kvoter och skapa policyer som inte nödvändigtvis leder till bättre resultat. När nu USA signalerar att de inte längre kommer att tolerera denna väg, är det upp till europeiska företag att välja: stå fast vid en ideologi som kan kosta dem affärerna eller återgå till en strategi där kvalitet, produktivitet och konkurrenskraft sätts i första rummet.

Det är dags att släppa illusionen om att mångfaldsregler per automatik leder till bättre företag och istället fokusera på verkliga resultat. Hur många europeiska företag kommer att klara av den omställningen?

Frågan till Flashbackers: hur länge kan Svenska företag ignorera marknadens krav på effektivitet och produktivitet genom att prioritera ideologi över kompetens?

Dagens Industri
https://www.di.se/nyheter/uppgifter-...fald-i-europa/

Financial Times
https://www.ft.com/content/02ed56af-...8-f1b703ffde84

Vilka svenska företag prioriterar anställdas ideologi före deras kompetens? Är det Svenska Kyrkan du tänker på..?
Citera
2025-04-01, 16:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Till att börja med så läxade han upp den lille tiggaren från Kiev vilket få andra vågar göra. Sedan har han förstånd att inte vilja göda potatisåkrarna mer med vår västvaluta.

Men en poäng till dig det fattar nog apan med.

Du dömes härmed till 10 rapp med rottingen och en vecka i stocken för ditt stöd till psykfallet Putin.
Citera
2025-04-01, 16:08
Medlem
Tycker det är jättebra, woke-svamlet har gått för långt. Det finns två kön, olika raser beter sig olika, vissa jobb är bättre lämpade för ett visst kön.
Så töntigt att förneka fakta bara för att godhetsrunka och ryggdunka varandra.
Mycket bra gjort utav Ericsson, hoppas fler följer exemplet!
Citera
2025-04-01, 17:01
Medlem
kilmister45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Vilka svenska företag prioriterar anställdas ideologi före deras kompetens? Är det Svenska Kyrkan du tänker på..?

Vattenfall
https://group.vattenfall.com/press-a...eights-in-2025

IKEA
https://www.ikea.com/se/sv/this-is-i...g-pub86a2cb59/

Jag anser att man ska anställa den som har bäst kompetens för uppdraget.

Vem vill bli opererad av någon som blev anställd enbart genom en DEI policy?
Jag skulle personligen uppskatta en välutbildad operationsläkare med gedigen utbildning.
Senast redigerad av kilmister45 2025-04-01 kl. 17:06.
Citera
2025-04-01, 17:14
Medlem
Jag förstår inte problemet ni har med likabehandling och mångfald. Det är ingenting i företagens policy som säger att det ska gå före kompetens. Det de säger är att alla ska vara välkomna, känna sig inkluderade och att man ska vara öppen för olika perspektiv. Att sträva mot en jämnare fördelning är inte samma sak som att kvotera -det handlar om att ifall man har två likvärdiga kandidater med likvärdig kompetens och den ena är man, och det andra kvinna, så anställer man den vars kön är underrepresenterad i gruppen/på företaget. Om någon av dem har en högre kompetens, är det den personen man anställer, oavsett kön eller ursprung.

Det som är sjukt, är hur man kan vara emot detta. Jag skäms över Ericsson och alla andra företag som kommer att böja sig för Trump.
Citera
2025-04-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Såklart dom gör. Muhamed Demirok stod och sa att vi skulle bada i pengar tack vare de framgångsrika gröna industrierna i norr några veckor innan Northvolt gick i konkurs
Scania är mycket framgångsrikt och delar ut en rekordbonus på 62.500 kronor till 20.000 medarbetare.
Låter som mångfald är ett vinnande koncept.
Citera
2025-04-01, 17:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Teslas aktier har minskat 35% sedan Musk kom ut som nazist. Det går uppenbarligen inte åt rätt håll för företaget då Musk konstant gråter ut i TV om det.

Fortfarande 640% på 5 år, tror nog aktieägarna är mer nöjda med det än med Disneys kräftgång i 3 års tid.

Eller fel, Tesla har stigit ytterligare dag efter ett par timmars handel.
Ser att det är +684% på 5 år nu
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...l/238449/tesla
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-04-01 kl. 17:40.
Citera
2025-04-01, 17:55
Citat:
Ursprungligen postat av kilmister45
Vattenfall
https://group.vattenfall.com/press-a...eights-in-2025

IKEA
https://www.ikea.com/se/sv/this-is-i...g-pub86a2cb59/

Jag anser att man ska anställa den som har bäst kompetens för uppdraget.

Vem vill bli opererad av någon som blev anställd enbart genom en DEI policy?
Jag skulle personligen uppskatta en välutbildad operationsläkare med gedigen utbildning.
Men ingen av de där annonserna säger väl att det du kallar för "ideologi" går före kompetens?
Jag jobbar på ett mycket stort internationellt och högteknologiskt företag och vi får alltid beröm från vår internationella ledning för att vi i Sverige har en så diversifierad skara medarbetare och självklart har man inte anställt någon för att denne eller denna är rörelsehindrad, homosexuell, svart eller kvinna. Ungefär hälften av första linjens chefer är f ö kvinnor, men de har inte fått de jobben pga sitt kön, för vi är ett affärsdrivande företag där var och en måste konkurrera för att få sitt jobb och också för att behålla det. Jag tycker att det verkar som om du inte vet hur industriföretag fungerar..
Citera
2025-04-01, 17:56
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Scania är mycket framgångsrikt och delar ut en rekordbonus på 62.500 kronor till 20.000 medarbetare.
Låter som mångfald är ett vinnande koncept.

I Östtyskland fick vi höra att alla fick en lägenhet och jobb. Visade sig att en stor del av bostäderna härstammade från kapitalismens Tyskland. Samma med företag som anammar woke, många av dem har en historia i klassisk kapitalism som man kan leva ganska länge på. I takt med att woke implementeras så rasar bolaget. Finns inget exempel på motsatsen.

De företag som fortsätter gå bra med våra ekonomiska mått mätt och går in i en Woke stadie hade gått ännu bättre utan att blanda in sexuell läggning på arbetsplatsen.
Citera
2025-04-01, 18:01
Medlem
Spotify har en extremt stark mångfaldshetspolicy, likaså Klarna. De är så ”woke” man kan bli. Har gått ganska bra för dem skulle jag säga.
Citera
2025-04-01, 18:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Trots att jag givetvis är lycklig över utvecklingen så är jag så jävla trött på dessa ryggradslösa företagare. Ena stunden är det full gas för wokeness för att slicka WEFs och medias röv och sedan när de känner av att tiderna förändras eller trycket från big daddy Trump så är det bara att lägga ner hela ens så kallade "ideologiska ställning". Till och med jävla disney lägger ner hela deras hardcore woke satsning det bara över natten. Skulle nästan respektera dem mer ifall de höll fast vid något som de trodde på trots att det var motsatsen till vad jag tror på, men sedan kommer jag givetvis ihåg att ingen tror på något som har dessa maktpositioner.

Förutom Musk som stod för något när han hade hård tryck emot sig och gamblade öppet på Trump så finns det ingen stake bland CEOs, de följer bara vart vinden blåser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in