2025-04-01, 18:05
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebrutal
Men ingen av de där annonserna säger väl att det du kallar för "ideologi" går före kompetens?
Jag jobbar på ett mycket stort internationellt och högteknologiskt företag och vi får alltid beröm från vår internationella ledning för att vi i Sverige har en så diversifierad skara medarbetare och självklart har man inte anställt någon för att denne eller denna är rörelsehindrad, homosexuell, svart eller kvinna. Ungefär hälften av första linjens chefer är f ö kvinnor, men de har inte fått de jobben pga sitt kön, för vi är ett affärsdrivande företag där var och en måste konkurrera för att få sitt jobb och också för att behålla det. Jag tycker att det verkar som om du inte vet hur industriföretag fungerar..

..Om ditt företag har en policy för diversifiering, innebär det att vissa anställningsbeslut tas på andra grunder än enbart kompetens och lämplighet. Över tid kan detta leda till en organisation med annorlunda struktur och resultat jämfört med om varje position hade tillsatts enbart utifrån merit.

Ett exempel: Föreställ dig ett teknikföretag som inför en policy om att en viss andel av nyanställda ska tillhöra en specifik demografisk grupp. Istället för att rekrytera den mest kvalificerade kandidaten till en kritisk utvecklingsroll, väljer företaget en person för att uppfylla målet i diversifieringspolicyn. På kort sikt kan det uppfattas som ett steg mot ökad inkludering, men på lång sikt kan det påverka innovationstakten och konkurrenskraften.

Som aktieägare vill jag se att företaget rekryterar och befordrar utifrån kompetens och prestation. Därför bör en sådan policy inte existera. Punkt.
Senast redigerad av Nixter 2025-04-01 kl. 18:15.
Citera
2025-04-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Jag förstår inte problemet ni har med likabehandling och mångfald. Det är ingenting i företagens policy som säger att det ska gå före kompetens. Det de säger är att alla ska vara välkomna, känna sig inkluderade och att man ska vara öppen för olika perspektiv. Att sträva mot en jämnare fördelning är inte samma sak som att kvotera -det handlar om att ifall man har två likvärdiga kandidater med likvärdig kompetens och den ena är man, och det andra kvinna, så anställer man den vars kön är underrepresenterad i gruppen/på företaget. Om någon av dem har en högre kompetens, är det den personen man anställer, oavsett kön eller ursprung.

Det som är sjukt, är hur man kan vara emot detta. Jag skäms över Ericsson och alla andra företag som kommer att böja sig för Trump.

Men varför ska man avgöra vem som blir anställd utifrån könsorgan? Det finns kvinnor som är maskulina, och män som är feminina. Att könsorganet är det som avgör låter så jävla fel. Varför inte avgöra vem som är mest underrepresenterad utifrån ögonfärg, kuklängd, sexuell fetishism eller något annat löjligt? En bra rekryterare ska väl kunna genomföra några objektiva samtal och tester och kunna välja bäst lämpade kandidat utifrån kompetens, referenser, erfarenhet, intresse, betyg, lagarbetare, IQ-test eller dylikt som är av vikt för själva jobbet. Men jag lovar dig, eftersom man har en policy och följs upp på könskvoten så kommer garanterat rekryterare att välja kön före kompetens om kvoten ser dålig ut för att inte riskera bli ifrågasatt. OK om kommunen ska ha några sommarjobbare som klipper gräs, men för kvalificerade yrken är det verkligen inte OK. Det skadar företaget eftersom de anställda känner av kvoteringen och tappar förtroendet.

Vad är ens problemet om 90% råkar vara män? Hur såg kvoten ut på NASA när människan lyckades med den största bedriften, kanske någonsin, att genomföra månlandningarna? 99% män? Hur hade det gått om man kvoterade in araber, somalier, kvinnor utan intresse för teknik m.m?

Så absolut att arbetsplatser ska vara till för alla anställda (som blivit anställda efter kompetens). Men det är en annan sak att välja kandidater utifrån kön eller etnisk bakgrund för att fylla en kvot. Hur gör man ens då när de likvärdiga kandidaterna som har samma utbildning, samma IQ, samma intressse, samma referenser osv har tillhör olika grupper? Är det araben som saknar ett ben som går först, eller är det afrikanen som är kraftigt överviktig. Vad väger tyngst (fniss) här?
Senast redigerad av KallesKulor 2025-04-01 kl. 18:21.
Citera
2025-04-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Men varför ska man avgöra vem som blir anställd utifrån könsorgan? Det finns kvinnor som är maskulina, och män som är feminina. Att könsorganet är det som avgör låter så jävla fel. Varför inte avgöra vem som är mest underrepresenterad utifrån ögonfärg, kuklängd, sexuell fetishism eller något annat löjligt? En bra rekryterare ska väl kunna genomföra några objektiva samtal och tester och kunna välja bäst lämpade kandidat utifrån kompetens, referenser, erfarenhet, intresse, betyg, lagarbetare, IQ-test eller dylikt som är av vikt för själva jobbet. Men jag lovar dig, eftersom man har en policy och följs upp på könskvoten så kommer garanterat rekryterare att välja kön före kompetens om kvoten ser dålig ut för att inte riskera bli ifrågasatta.

Vad är ens problemet om 90% råkar vara män? Hur såg kvoten ut på NASA när människan lyckades med den största bedriften, kanske någonsin, att genomföra månlandningarna? 99% män? Hur hade det gått om man kvoterade in araber, somalier, kvinnor utan intresse för teknik m.m?

Så absolut att arbetsplatser ska vara till för alla anställda (som blivit anställda efter kompetens). Men det är en annan sak att välja kandidater utifrån kön eller etnisk bakgrund för att fylla en kvot.

Vad är det som var oklart i mitt inlägg? Kandidaten väljs alltid i första hand utifrån kompetens. Om det finns två likvärdiga kompetenser, det är då mångfaldsperspektivet kickar in. Säg att du rekryterar en fritidsledare och har en grupp på fem svenska kvinnor. Du har sökande, med likvärdig erfarenhet och utbildning men en av dem är man. Då väljer du mannen, för att diversifiera gruppen och för att få förebilder av olika kön för barnen de arbetar med. På vilket sätt är det negativt?
Citera
2025-04-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Vad är det som var oklart i mitt inlägg? Kandidaten väljs alltid i första hand utifrån kompetens. Om det finns två likvärdiga kompetenser, det är då mångfaldsperspektivet kickar in. Säg att du rekryterar en fritidsledare och har en grupp på fem svenska kvinnor. Du har sökande, med likvärdig erfarenhet och utbildning men en av dem är man. Då väljer du mannen, för att diversifiera gruppen och för att få förebilder av olika kön för barnen de arbetar med. På vilket sätt är det negativt?

Läs om mitt inlägg, du läste snabbt och slarvigt och förstod tydligen inte.
Citera
2025-04-01, 18:23
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Har ditt bolag en policy om diversifiering finns en mängd beslut som hade fattas annorlunda om den bästa lämpade personen fått jobbet. Se detta över några års tid och du har en annorlunda organisation än den som är mest framgångsrik för företaget, det vill inte jag som aktieägare ha.

Policyn skall inte finnas. Punkt.

Om man har två exakt lika meriterade arbetssökande, en man och en kvinna, och man väljer kvinnan för att man vill ha en jämnare könsfördelning, är det då fel..?

Om man eller kvinna klappar en man eller kvinna på rumpan och för det blir inkallad till HR och får en reprimand för detta, är det fel..?

Om någon uttalar sig nedsättande mot någon annan pga den andres religion, och därför kallas in till HR, är det fel..?

Skall jag vara ärlig, så tror jag faktiskt att du inte har någon som helst erfarenhet av hur det fungerar på stora företag, för du verkar inte förstå att det råder konkurrens.
Citera
2025-04-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Scania är mycket framgångsrikt och delar ut en rekordbonus på 62.500 kronor till 20.000 medarbetare.
Låter som mångfald är ett vinnande koncept.

Vi tar det igen, det finns ledtider som spelar in mellan beslut och utfall. Jag har heller aldrig påstått att företaget kommer gå i konkurs imorgon
Citera
2025-04-01, 18:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Ericsson har böjt sig för Trump och strukit mångfald nu.

Go Trump!
Citera
2025-04-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
I Östtyskland fick vi höra att alla fick en lägenhet och jobb. Visade sig att en stor del av bostäderna härstammade från kapitalismens Tyskland. Samma med företag som anammar woke, många av dem har en historia i klassisk kapitalism som man kan leva ganska länge på. I takt med att woke implementeras så rasar bolaget. Finns inget exempel på motsatsen.

De företag som fortsätter gå bra med våra ekonomiska mått mätt och går in i en Woke stadie hade gått ännu bättre utan att blanda in sexuell läggning på arbetsplatsen.
Företag som Scania har växlat upp dom senaste 25 åren tack vare att man fått tillgång till en helt ny resurspool tack vare satsningar på mångfald.
Problemet är att du inte har en aning om vad mångfald innebär.
Citera
2025-04-01, 18:43
Medlem
Inte för att jag är särskilt woke. Men hade jag ett företag skulle jag aldrig bry mig om vad Trump försöker göra.
Det är ju verkligen helt sinnessjukt att man ens kan komma på tanken.
Alla som inte är woke har ju klagat och gnällt på yttrandefriheten. Men nu när USA har fått en president som hatar det så ska han försöka styra hela världen och tvinga privata företag att ha en viss politisk inriktning.
Finns det ens någon definition på hur företagen skall göra för att uppfylla kraven.
Detta är värre än Orwells 1984.
Citera
2025-04-01, 18:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Inte för att jag är särskilt woke. Men hade jag ett företag skulle jag aldrig bry mig om vad Trump försöker göra.
Det är ju verkligen helt sinnessjukt att man ens kan komma på tanken.
Alla som inte är woke har ju klagat och gnällt på yttrandefriheten. Men nu när USA har fått en president som hatar det så ska han försöka styra hela världen och tvinga privata företag att ha en viss politisk inriktning.
Finns det ens någon definition på hur företagen skall göra för att uppfylla kraven.
Detta är värre än Orwells 1984.

Trump stödjer din yttrandefrihet men inte diskriminering baserat på woke.
Hur kan man vara negativ till att diskriminering inte accepteras?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-04-01 kl. 18:50.
Citera
2025-04-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Trump stödjer din yttrandefrihet men inte diskriminering baserat på woke.
Lägg av. Detta är ju direkt utpressning. Varför ska han lägga sig i vad företag i Europa eller någon annan stans har för politisk åsikt.
Vad innebär det ens att ett företag är woke? Är de att de har anställda invandrare och homosexuella, eller är det att någon mörkhyad har synts i en reklamfilm?
Europa har allt mindre med USA att göra. Det finns noll anledning att lyssna på vad de vill.
Citera
2025-04-01, 19:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Lägg av. Detta är ju direkt utpressning. Varför ska han lägga sig i vad företag i Europa eller någon annan stans har för politisk åsikt.
Vad innebär det ens att ett företag är woke? Är de att de har anställda invandrare och homosexuella, eller är det att någon mörkhyad har synts i en reklamfilm?
Europa har allt mindre med USA att göra. Det finns noll anledning att lyssna på vad de vill.

Jaså blir det utpressning nu, så har det aldrig låtit när Sverige har ställt motsatta krav. Varför var det inte utpressning då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in