Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
Det här är utanför trådens ämne dumma rysstroll. Ryssland invaderade Ukraina. Allt stöd och sympatier ska gå till Ukraina.
Att woke rensas ut är bra och det ska göras samtidigt som vi stödjer Ukraina och oavsett hur det går i det kriget.
Väl rutet! Man kan ha fler tankar i huvudet samtidigt, att tycka att en del saker Trump gör är bra innebär inte att man samtidigt måste slicka Putins stövlar.
On topic har jag inte hört särskilt många reaktioner från svenska företag på det här, men med tanke på vår stora export till USA skulle jag inte känna mig alltför säker om jag satt som HR-mupp på någon överdimensionerad personalavdelning på ett företag med stor export till USA:s regering.
Över huvud taget har det länge förvånat mig hur känsligt näringslivet är för trender. Ett tag var det inne med diversifiering av företagets verksamhetsområden, därefter blev det inne med att satsa på kärnverksamheten, sedan blev det jätteviktigt med värdegrundssnack och mångfald inom företagen. För att inte tala om kvinnlig representation i styrelser. För att vara de smartaste och mest drivna personligheterna (vilket de ju borde vara eftersom de nått toppen av pyramiden) är näringslivets höjdare väldigt känsliga för påverkan. Nu har woke- och pk-skiten gällt under många år och nu kommer det en reaktion på det. Att det gått så snabbt i USA beror knappast på att hela näringslivet är rädda för Musk och Trump, utan att alla höjdare redan insett att mångfalds- och diversitetstjafset inte lönar sig utan tvärtom är kontraproduktivt. Samma sak kommer att hända här i Europa, men med några års eftersläpning eftersom så gott som alla näringslivstrender tenderar att emanera från USA.
Hade woke-agendan lönat sig, hade den införts för länge sedan. Nu har höjdarna lyckats räkna ut att den bara kostar pengar och riskerar att alienera de flesta kunder man redan har, vilket måhända inte borde varit så svårt från första början. Hur som helst går vi mot en tid då det är den hårda verkligheten som gäller och då brukar det bli mindre utrymme för flummerier.