2025-04-01, 10:40
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det här är utanför trådens ämne dumma rysstroll. Ryssland invaderade Ukraina. Allt stöd och sympatier ska gå till Ukraina.

Att woke rensas ut är bra och det ska göras samtidigt som vi stödjer Ukraina och oavsett hur det går i det kriget.

Väl rutet! Man kan ha fler tankar i huvudet samtidigt, att tycka att en del saker Trump gör är bra innebär inte att man samtidigt måste slicka Putins stövlar.

On topic har jag inte hört särskilt många reaktioner från svenska företag på det här, men med tanke på vår stora export till USA skulle jag inte känna mig alltför säker om jag satt som HR-mupp på någon överdimensionerad personalavdelning på ett företag med stor export till USA:s regering.

Över huvud taget har det länge förvånat mig hur känsligt näringslivet är för trender. Ett tag var det inne med diversifiering av företagets verksamhetsområden, därefter blev det inne med att satsa på kärnverksamheten, sedan blev det jätteviktigt med värdegrundssnack och mångfald inom företagen. För att inte tala om kvinnlig representation i styrelser. För att vara de smartaste och mest drivna personligheterna (vilket de ju borde vara eftersom de nått toppen av pyramiden) är näringslivets höjdare väldigt känsliga för påverkan. Nu har woke- och pk-skiten gällt under många år och nu kommer det en reaktion på det. Att det gått så snabbt i USA beror knappast på att hela näringslivet är rädda för Musk och Trump, utan att alla höjdare redan insett att mångfalds- och diversitetstjafset inte lönar sig utan tvärtom är kontraproduktivt. Samma sak kommer att hända här i Europa, men med några års eftersläpning eftersom så gott som alla näringslivstrender tenderar att emanera från USA.

Hade woke-agendan lönat sig, hade den införts för länge sedan. Nu har höjdarna lyckats räkna ut att den bara kostar pengar och riskerar att alienera de flesta kunder man redan har, vilket måhända inte borde varit så svårt från första början. Hur som helst går vi mot en tid då det är den hårda verkligheten som gäller och då brukar det bli mindre utrymme för flummerier.
Senast redigerad av Orm Onde 2025-04-01 kl. 10:42.
Citera
2025-04-01, 10:44
Medlem
Svenska företag har redan tvingats välja.

Anställ negrer, araber och zigenare eller betala höga böter.

Finns många förslag om ytterligare tvång:
https://www.arbetsvarlden.se/kroniko...la-invandrare/
Citera
2025-04-01, 11:35
Medlem
Gerrard89s avatar
Det är uppenbarligen när företag likt Tesla försöker tilltala högerextrema som de går i konkurs.
Citera
2025-04-01, 11:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Det är uppenbarligen när företag likt Tesla försöker tilltala högerextrema som de går i konkurs.

När gick Tesla i konkurs?
Aktien har stigit 640% på 5 år.

Disney däremot har backat i 3 års tid.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-04-01 kl. 11:51.
Citera
2025-04-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Väl rutet! Man kan ha fler tankar i huvudet samtidigt, att tycka att en del saker Trump gör är bra innebär inte att man samtidigt måste slicka Putins stövlar.

On topic har jag inte hört särskilt många reaktioner från svenska företag på det här, men med tanke på vår stora export till USA skulle jag inte känna mig alltför säker om jag satt som HR-mupp på någon överdimensionerad personalavdelning på ett företag med stor export till USA:s regering.

Över huvud taget har det länge förvånat mig hur känsligt näringslivet är för trender. Ett tag var det inne med diversifiering av företagets verksamhetsområden, därefter blev det inne med att satsa på kärnverksamheten, sedan blev det jätteviktigt med värdegrundssnack och mångfald inom företagen. För att inte tala om kvinnlig representation i styrelser. För att vara de smartaste och mest drivna personligheterna (vilket de ju borde vara eftersom de nått toppen av pyramiden) är näringslivets höjdare väldigt känsliga för påverkan. Nu har woke- och pk-skiten gällt under många år och nu kommer det en reaktion på det. Att det gått så snabbt i USA beror knappast på att hela näringslivet är rädda för Musk och Trump, utan att alla höjdare redan insett att mångfalds- och diversitetstjafset inte lönar sig utan tvärtom är kontraproduktivt. Samma sak kommer att hända här i Europa, men med några års eftersläpning eftersom så gott som alla näringslivstrender tenderar att emanera från USA.

Hade woke-agendan lönat sig, hade den införts för länge sedan. Nu har höjdarna lyckats räkna ut att den bara kostar pengar och riskerar att alienera de flesta kunder man redan har, vilket måhända inte borde varit så svårt från första början. Hur som helst går vi mot en tid då det är den hårda verkligheten som gäller och då brukar det bli mindre utrymme för flummerier.

Jag får hoppas och tro att många kvinnor sägs upp. Finns för tok för många HR kvinnor i större bolag som har en översittar roll. De är lite som med barn att det är föräldrarnas ekonomi som har fått det barnet att äga dyra leksaker och rest jorden runt och sedan beter sig som en diva på skolan.

Många tror på högsta allvar att Agnes från Mojang har skapat Minecraft för att hennes roll är väl just att skapa Level designen i spelet.
Citera
2025-04-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
De påverkas inte alls alltså?

Om man är en strutts och stoppar ner huvudet i sanden så kan man säga så.
"vi har varit Naiva"-Trendar ju sååå... välj
Citera
2025-04-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89

Höger extrema är ju kapitalister och skriker följ marknaden.
Därför finns ingen motsvarighet till "go woke get broke" på höger sidan.

Plan ekonomi misslyckas ju eftersom det inte följer marknaden supply / demand
Marknads ekonomi kan ju inte bryta sig ifrån supply / demand
Citera
2025-04-01, 12:54
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Elon är en av ytterst få miljardärer som stöttar Trump, de flesta har funnits på demokraternas sida och öst enorma summor pengar över dem. Demokraterna fick långt större belopp än Trump.

Där ser du tydligt att det är demokraterna som är till salu och inte Trump.
Det stämmer ju inte.
Citera
2025-04-01, 12:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Ja du har rätt! Den lille tiggaren från Kiev fick cowboyhattarna att flyga av jänkarnas huvud, en show som förmodligen kommer att resultera i någon form av minnesmärke.

Men visst är det bättre i USA och Ryssland än UA
Du svarade inte på min fråga, vatnik.
Varför bor du i Sverige om det är så hemskt? Du skulle förmodligen trivas bättre i diktaturen Ryssland, eller Trumps USA?
Citera
2025-04-01, 13:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det stämmer ju inte.

Troll, du håller bara på och förnekar fakta.
Citera
2025-04-01, 13:48
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
När gick Tesla i konkurs?
Aktien har stigit 640% på 5 år.

Disney däremot har backat i 3 års tid.
Teslas aktier har minskat 35% sedan Musk kom ut som nazist. Det går uppenbarligen inte åt rätt håll för företaget då Musk konstant gråter ut i TV om det.
Citera
2025-04-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
På något sätt kanske det är ett tecken på att vi lever i ganska bra tider ekonomiskt, att stora företag tycker sig ha råd att lägga stora resurser på "värdegrundsfrågor". En plåga för många anställda med diverse hållbarhetschefer och hr-människor som pepprar dem med enkäter och gruppdiskussioner. Men allt detta blir som en fjäder i hatten för boomers i stil med Sven Hagströmmer och liknande.

Möjligt att det är först när det blir riktigt bistra ekonomiska tider detta kommer försvinna på riktigt. Om företag vill ta marknadsandelar och överleva i nästa lågkonjunktur måste man prioritera rätt.

Tycker förövrigt Micael Jordan hade en poäng när han sa "Republikaner vill också köpa Nike-skor" som svar på någon vänsterreporter som ville avkräva honom engagemang i politiskt korrekta frågor vid den tiden.

Finns en internationell trend skulle jag säga även lite innan Trump 2.0 att woke tappar lite i näringslivet. Detta har dock inte synts i Sverige. Girlbosses som brinner för hållbarhetsfrågor lyfts fram som tunga chefer överallt.

Ja, Sverige ligger efter/har fastnat på repeat. Många låter som papegojor som upprepar Mona Sahlins floskler som var utslitna redan i slutet av 90-talet.

Och varje reklampaus i TV4 eller annan reklamkanal är nu en absurd politisk studie i wokeness.

Men ungdomarna är inte imponerade. Det är lovande. Med tiden lär vi ta efter USA även på den här punkten. Det var de som spred skiten hit och när de nu börjat städa upp hemma hos sig själva så vore det ju en skam om vi inte kunde städa bort det även här i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in