2025-03-30, 16:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jo jag har bemött argumenten, att du inte förstår står för dig.
Att du i lång rant måste hävda förstärker ditt oförstånd.
Bibeln ska inte läsas som en tabloid, den är i metaforer, parabler och symbolik, detta för att man ska ta den med djupare förståelse. Det är såklart upp till envar att läsa som man vill, antingen blir det rätt eller så blir det fel, och klart är att för dig har det blivit fel.

Återigen inte något bemötande, bara generella och luddiga undanflykter.

Kan du verkligen inte bemöta argument över huvud taget?

Du har inte bemött något av de argument som jag gav.
Citera
2025-03-30, 17:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bibeln ska inte läsas som en tabloid, den är i metaforer, parabler och symbolik, detta för att man ska ta den med djupare förståelse. Det är såklart upp till envar att läsa som man vill, antingen blir det rätt eller så blir det fel, och klart är att för dig har det blivit fel.

Alltså, för att förtydliga, menar du alltså allvarligt att omnämnandena om massmord på barn och utrotandet av hela städer för att ge plats åt israeliterna i Kanaan och att man skulle stena olydiga barn till döds bara är metaforer, parabler och symbolik?

Är det verkligen ditt argument?

Förklara i så fall hur du har kommit fram till den slutsatsen när judarna (som ju är dem som skrev texten) såg dessa berättelser som ren historieskrivning och Josefus inkluderade det i sin historieskrivning av judarnas historia som faktiska verkliga händelser.

Sedan har vi det faktum att om du faktiskt bara ser dessa omnämnandena bara som metaforer, parabler och symbolik, så kan du inte komma ifrån det faktum att de faktiskt rekommenderar och glorifierar massmord och annat omoraliskt beteende i Guds namn. Att påstå att det bara är metaforer, parabler och symbolik berör ju då inte alls det faktum att Gud i dessa metaforer, parabler och symbolik framställs som blodtörstig, hämndlysten och som en bestraffare av oskyldiga, men att Gud ändå trots det påstås vara barmhärtig.

Dessa argument har du inte alls berört och att påstå att det bara är metaforer, parabler och symbolik är inget motargument, det är bara ett sätt att undvika att bemöta argumentet eftersom konflikten mellan en bild av en blodtörstig, hämndlysten och orättvis Gud som kallas för barmhärtig finns där vare sig det påstås vara verkligt eller metaforer, parabler och symbolik.

Fattar du nu att du inte bemött argumenten alls?
Citera
2025-03-30, 17:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Och hur menar du att du skulle ha bemött det argument som jag gav för att Jesus faktiskt skulle ha existerat när du hävdade att jag inte skrivit något alls om det?

Jag upprepade vad jag skrev då, men du har fortfarande inte skrivit ett enda ord om det, trots att du här ovan fortsätter att hävda att du besvarat alla argument.

Läser du slarvigt eller gillar du att ljuga?
Citera
2025-03-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Alltså, för att förtydliga, menar du alltså allvarligt att omnämnandena om massmord på barn och utrotandet av hela städer för att ge plats åt israeliterna i Kanaan och att man skulle stena olydiga barn till döds bara är metaforer, parabler och symbolik?

Är det verkligen ditt argument?

Förklara i så fall hur du har kommit fram till den slutsatsen när judarna (som ju är dem som skrev texten) såg dessa berättelser som ren historieskrivning och Josefus inkluderade det i sin historieskrivning av judarnas historia som faktiska verkliga händelser.

Sedan har vi det faktum att om du faktiskt bara ser dessa omnämnandena bara som metaforer, parabler och symbolik, så kan du inte komma ifrån det faktum att de faktiskt rekommenderar och glorifierar massmord och annat omoraliskt beteende i Guds namn. Att påstå att det bara är metaforer, parabler och symbolik berör ju då inte alls det faktum att Gud i dessa metaforer, parabler och symbolik framställs som blodtörstig, hämndlysten och som en bestraffare av oskyldiga, men att Gud ändå trots det påstås vara barmhärtig.

Dessa argument har du inte alls berört och att påstå att det bara är metaforer, parabler och symbolik är inget motargument, det är bara ett sätt att undvika att bemöta argumentet eftersom konflikten mellan en bild av en blodtörstig, hämndlysten och orättvis Gud som kallas för barmhärtig finns där vare sig det påstås vara verkligt eller metaforer, parabler och symbolik.

Fattar du nu att du inte bemött argumenten alls?
Det är ditt oförstånd och det står för dig.
Och att du nu visar dig ta lära av Josephus son av Caiaphas var inte överraskande, det är inte bara oförstånd du besitter, det är kryddat med sjukligt störning då du i samma enfald i tre inlägg kommentar ett inlägg
Citera
2025-03-31, 03:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är ditt oförstånd och det står för dig.
Och att du nu visar dig ta lära av Josephus son av Caiaphas var inte överraskande, det är inte bara oförstånd du besitter, det är kryddat med sjukligt störning då du i samma enfald i tre inlägg kommentar ett inlägg

Väldigt vad du fantiserar. Vaddå "ta lära av"?

Och hur var det nu med ditt bemötande av argument? Inte heller denna gång lyckades du ens reda ut vad du själv skulle ha menat vara ett bemötande.

Och du vill tydligen inte heller diskutera trådämnet eftersom du lät det passera helt utan kommentar två gånger.
Citera
2025-03-31, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Väldigt vad du fantiserar. Vaddå "ta lära av"?

Och hur var det nu med ditt bemötande av argument? Inte heller denna gång lyckades du ens reda ut vad du själv skulle ha menat vara ett bemötande.

Och du vill tydligen inte heller diskutera trådämnet eftersom du lät det passera helt utan kommentar två gånger.
Jo jag har bemött dig, bättre än vad du förstår, om det inte varit i trådämnets intresse står för dig dina egna bemötande och oförstånd .
Trådämnet är Jesus men du drar iväg i annat och tjatar om att folk inte vill diskutera med dig.
Citera
2025-03-31, 07:39
Medlem
zebra121s avatar
OM Jesus inte funnits, alltså OM han inte funnits, ja då faller ALLT som har med den kristna kyrkan att göra. Otroligt.
Citera
2025-03-31, 09:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
OM Jesus inte funnits, alltså OM han inte funnits, ja då faller ALLT som har med den kristna kyrkan att göra. Otroligt.
Det mesta i evangelierna är häpnadsväckande sant enligt min mening, vilket också borde få kristendomen att vackla. Eftersom de alls inte följer Jesus utan kyrkofäder som inte heller följde Jesus.

Den som blyges för mig och för mina ord, i detta trolösa och syndiga släkte, för honom skall ock Människosonen blygas, när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna.» — Markus 8:38
Citera
2025-03-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Även om Jesus funnits* faller det grundläggande ändå eftersom
Jesus var inte Guds son
Fadern var troligen en fenicisk soldat i romerska armen vid namn Pantera.
Det var något Maria hittade på för att inte riskera att stenas för hon var gravid redan innan hon blev ihop med Josef... Så det är världens största bluff...

Maria kan ha VERKAT vara "jungfru" ändå för spermier kan komma förbi även då mödomshinnan finns kvar.

*Jesus har troligen funnits eftersom även andra källor än kristna nämner någon som stämmer in på Jesus.
Citera
2025-03-31, 11:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Även om Jesus funnits* faller det grundläggande ändå eftersom
Jesus var inte Guds son
Fadern var troligen en fenicisk soldat i romerska armen vid namn Pantera.
Det var något Maria hittade på för att inte riskera att stenas för hon var gravid redan innan hon blev ihop med Josef... Så det är världens största bluff...

Maria kan ha VERKAT vara "jungfru" ändå för spermier kan komma förbi även då mödomshinnan finns kvar.

*Jesus har troligen funnits eftersom även andra källor än kristna nämner någon som stämmer in på Jesus.
I den orientaliska kyrkan anses att Maria tidigt blev med barn och att byns äldste ordnade så att Maria kunde gifta sig med en ansedd nybliven änkling med många barn i alla åldrar. Det var så folk gjorde istället för att strängt följa de obarmhärtiga patriarkaliska lagarna instiftade av fäderna.

Folket i Nasaret visste ingenting om någon jungfrufödsel eller att Jesus (andligen förstås) skulle vara Guds son.

Och han kom till sin fädernestad, och där undervisade han folket i deras synagoga, så att de häpnade och sade: »Varifrån har han fått denna vishet? Och hans kraftgärningar, varifrån komma de? Är då denne icke timmermannens son? Heter icke hans moder Maria, och heta icke hans bröder Jakob och Josef och Simon och Judas? Och hans systrar, bo de icke alla hos oss? Varifrån har han då fått allt detta?» Så blev han för dem en stötesten. Men Jesus sade till dem: »En profet är icke föraktad utom i sin fädernestad och i sitt eget hus.» — Matteus 13:54-57
Citera
2025-03-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I den orientaliska kyrkan anses att Maria tidigt blev med barn och att byns äldste ordnade så att Maria kunde gifta sig med en ansedd nybliven änkling med många barn i alla åldrar. Det var så folk gjorde istället för att strängt följa de obarmhärtiga patriarkaliska lagarna instiftade av fäderna.
Det är vettigare än vad kristna kyrkan påstår med jungfrufödsel.

MEN vad kom då storyn om "Virgin Mary" ifrån?
Då hade hon ju inte behövt hitta på det...

Jag tror mer på en blandning =Att hon var trolovad med Josef men inte flyttat dit än då hon blev gravid med annan (Pantera).
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Folket i Nasaret visste ingenting om någon jungfrufödsel eller att Jesus (andligen förstås) skulle vara Guds son.
Inte "förstås" för många kristna
Citera
2025-03-31, 12:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är vettigare än vad kristna kyrkan påstår med jungfrufödsel.

MEN vad kom då storyn om "Virgin Mary" ifrån?
Då hade hon ju inte behövt hitta på det...

Jag tror mer på en blandning =Att hon var trolovad med Josef men inte flyttat dit än då hon blev gravid med annan (Pantera).
Inte "förstås" för många kristna
Historien kring födseln handlar om att Jesus inte var född på vanligt "syndigt" vis och att han skulle vara född i Betlehem (som de skriftlärda ansåg att Messias skulle vara). Jesus själv menade sig inte ens vara av Davids släkt.

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? — Markus 12:35

De kristna menar att Jesus köttsligen är Guds son.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Det finns mycket oförstånd bland människor, men det värsta är att många kristna ignorerar Jesus ord.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in